آغاز شکار خرس در سرزمین هیتلر!

هفتادو‌یکمین جشنواره فیلم برلین آغاز به کار کرد

جشنواره برلین امسال در دو بخش برگزار خواهد شد. بخش اول به صورت مجازی از دیروز آغاز به کار کرده و دومین بخش نیز در تابستان آینده بین روزهای 9 الی 20 ژوئن برگزار خواهد شد

پولاد امین، شهروند آنلاین: هفتادو‌یکمین جشنواره فیلم برلین آغاز به کار کرد. این جشنواره که گفته امسال به دلیل تدابیر کرونایی در دو بخش برگزار می‌شود، آغاز بخش مجازی خود را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره برلین (برلیناله)، شرکت‌کنندگان، عوامل فیلم‌ها و منتقدان که هر ساله به محل برگزاری می‌رفتند، امسال در شهر برلین حضور ندارند و می‌توانند فیلم‌ها را در روزهای برگزاری این جشنواره در فضای مجازی تماشا کنند. همچنین به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه فیلم برتر برنده خرس طلایی جایزه اصلی این جشنواره در پنجم ماه مارس، روز پایان بخش نخست جشنواره اعلام خواهد شد.

گفتنی است که دومین بخش از دوره هفتادویکم جشنواره برلین نیز در تابستان آینده بین روزهای 9 الی 20 ژوئن برگزار خواهد شد و خرس طلایی و خرس نقره‌ای خود را نیز در حضور تماشاگران اهدا خواهد کرد.

از خانه تا جشنواره

از لحظه آغاز دوره هفتادویکم فستیوال فیلم برلین شرکت‌کنندگان می‌توانند به مدت ۲۴ ساعت لینک فیلم‌های حاضر در جشنواره را در اختیار داشته و آنها را در محل سکونت خود تماشا کنند. لینک آثار البته در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که کارت ورود به سایت جشنواره را با واریز مبلغ ۶۰ یورو به حساب جشنواره تهیه کرده باشند. جشنواره هفتادویکم فیلم برلین 166 فیلم از 59 کشور جهان را در بخش پانوراما نمایش خواهد داد. این روند در قبال تمام فیلم‌های بخش‌های مسابقه، فروم، جنراسیون (نسل) و سانس‌های ویژه اجرا خواهد شد. پخش‌کنندگان نیز می‌توانند ‌به طور مجازی در بازار فیلم که تا ۷ مارس به طول می‌انجامد حضور یافته و کالاهای خود را به فروش برسانند.

روز اول جشنواره

در روز اول جشنواره، در بخش مسابقه اصلی فیلم‌های «معرفی» از کره جنوبی، «جعبه خاطرات» محصول مشترک کشورهای فرانسه، لبنان، کانادا، ‌قطر و «من مرد تو هستم» از آلمان ساخته ماریا شرادر به نمایش درمی‌آید.

فیلم کره‌ای «معرفی» که بیست‌وچهارمین فیلم سازنده‌اش است، داستان فردی را روایت می‌کند که پدر پزشکش از او خواسته به دیدارش برود، در حالی که او باید دنبال نامزدش برود که برای ادامه تحصیلات راهی برلین شده است. فیلمی که مانند بقیه آثار هونگ سانگسو ریتمی کند دارد و با بودجه‌ای کم تولید شده است.

برعکس این فیلم کره‌ای، «جعبه خاطرات»، ساخته دو کارگردان مرد و زن، جوانا حاجی توماس و خلیل جوریج، پرانرژی با رنگ‌های شاد است که بخشی از آن در فضای پایتخت لبنان می‌گذرد. ماجراهای جنگ بیروت و خاطرات پرسوناژهای اصلی از آنجا محوریت داستان را می‌سازد…

داوران بدون رئیس

یکی از تفاوت‌های امسال جشنواره برلین با سال‌های قبل این است که هیچ کدام از شش داور معرفی شده این جشنواره به عنوان رئیس هیات داوران منصوب نشده‌اند. اسکرین دیلی ضمن نام بردن از محمد رسول‌اُف، نداو لاپید، آدینا پینتیلی، ایلدیکو اِنیِدی، جانفرانکو رُزی و یاسمیلا ژبانیچ به عنوان داوران دوره 71 جشنواره برلین که هر ۶ نفر پیش از این به جایزه خرس طلایی برلین دست یافته‌اند، نوشته که رئیسی برای هیات داوران این دوره تعیین نشده است.

درباره داوران این دوره گفتنی است که محمد رسول‌اُف در سال ۲۰۲۰ با فیلم شیطان وجود ندارد، نداو لاپید در سال ۲۰۱۹ با فیلم  مترادف‌ها، آدینا پینتیلی در سال ۲۰۱۸ با فیلم به من دست نزن، ایلدیکو اِنیِدی در سال ۲۰۱۷ با فیلم جسم و روح، جانفرانکو رُزی در سال ۲۰۱۶ با فیلم آتش در دریا و یاسمیلا ژبانیچ در سال ۲۰۰۶ با فیلم راز اِسما برنده جایزه خرس طلایی برلین شده بودند.

ایران در برلین

امسال سینمای ایران با سه فیلم در برلین حضور دارد. فیلم «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعی‌ها، امسال نماینده سینمای ایران در بخش اصلی و یکی از نامزدهای کسب خرس طلایی بهترین فیلم است.  فیلم «منطقه پایانی» محصول مشترک ایران و آلمان در بخش رقابتی مواجهه و فیلم «هر روزی اکنون» (اولین برف) ساخته حامی رمضان با بازی شهاب حسینی، شبنم قربانی، آران سینا کشوری و کیمیا اسکندی در بخش «نسل ۱۴plus»  به عنوان نماینده فنلاند حضور دارند.

«در بعدی» ساخته دنیل برول، «نور طبیعی» به کارگردانی دنس ناگی، «جعبه حافظه» ساخته جوانا هادجیتوماس، «معرفی» به کارگردانی هانگ سانگ سو، «من مرد تو هستم» ساخته ماریا شریدر، «آقای بوشمن و کلاسش» به کارگردانی ماریا اسپت، «فارست- من تو را همه جا می بینم» به کارگردانی بنس فلیگاف، «فابین- رفتن سگ‌ها» ساخته دومنیک گراف، «Bad Luck Banging»  ساخته رادو جود، «محو شدن» به کارگردانی خاویر بیووا، «مامان کوچیکه» ساخته سلین سیاما و «یک فیلم پلیسی» ساخته آلونزو ریزپالاسیوس دیگر فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره امسال برلین هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.