در سایه «رفیق خوشبخت ما»

دفتر نخستین جشنواره‌ای که یاد سردار قاسم سلیمانی را زنده نگه می‌دارد، بسته شد

هر چه به سالن همایش‌های باغ‌موزه دفاع مقدس نزدیک‌تر می‌شوی، تعداد جوانانی که لباس سرخ‌وسفید هلال ‌احمر به تن کرده‌اند بیشتر می‌شوند. آمده‌اند تا خودشان را به مراسم اختتامیه جشنواره رفیق خوشبخت ما برسانند.
جشنواره‌ای که سردار قاسم سلیمانی و سبک زندگی او را مرور می‌کند و امسال همزمان با اولین سالگرد شهادت او، برای اولین‌بار در سازمان جوانان هلال ‌احمر برگزار شد. سرود و موسیقی، فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه، خطاطی، نقاشی، موشن‌گرافی، شعر و ادبیات و … حوزه‌هایی است که بیش از 43‌هزار اثر را راهی دبیرخانه این جشنواره در آذربایجان‌ شرقی کرده است.

سیزدهم دی بود که زنگ آغاز جشنواره رفیق خوشبخت ما به صدا درآمد. فراخوان‌ها می‌گفتند تبیین سبک زندگی سردار حاج قاسم سلیمانی را در قالب شعر، روایت، مقاله، دلنوشته، فیلمنامه، نمایشنامه، اطلاع‌نگاشت، نقاشی، خوشنویسی، پوستر، فیلم کوتاه، انیمیشن، اپلیکیشن، پادکست و موشن‌گرافی به دبیرخانه ارسال کنید.

محمد گل‌فشان، رئیس سازمان جوانان در اختتامیه جشنواره گفت: «بیش از ۴۳‌هزار و ۸۰۰ اثر هنری مربوط به این جشنواره به دست ما رسیده که بالاترین رقم آثار ارسالی در جشنواره‌هاست. در پویش چلچراغ هم بیش از ۶۱‌هزار و ۴۰۰ نفر شرکت کردند. در این پویش قرار بر انجام یک اقدام مثبت توسط جوانان به نیت شهید سلیمانی بود که در این میان اقداماتی ازجمله آزادی زندانیان و کمک به اجرای طرح شهید سلیمانی انجام شده است.»

آثار رسیده به جشنواره داوری شده‌اند. علاوه بر تقدیر از آثار برتر، قرار است «خانه هنرمندان» در هلال تشکیل شود و آثار ارزشمندی که در قالب‌های مختلف به جشنواره رسیده در این مرکز نگهداری و در دسترس قرار بگیرد.

 

ارتش 2 میلیونی هلال احمر

جشنواره رفیق خوشبخت ما، میهمانان ویژه کم نداشت؛ از زینب سلیمانی، دختر سردار سلیمانی تا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی. دکتر همتی در این اختتامیه گفت: «سردار سلیمانی به گردن همه ایرانی‌ها حق دارد و به سختی می‌توان این دلاوری‌ها را جبران کرد.

با این حال جشنواره رفیق خوشبخت ما در هلال ‌احمر راه‌اندازی و ۴۳‌هزار اثر در ۱۵ رشته به این جشنواره ارسال شد که اتفاق خوبی را هم رقم زد. سازمان جوانان یکی از درگاه‌های ورودی هلال ‌احمر است که اعضای آن ۵۰‌درصد از اعضای 2 میلیونی این جمعیت را تشکیل می‌دهند؛

درواقع همه اعضای جوان این سازمان در همه بخش‌ها همچون دانشجویی، طلاب و دیگر قشرها در قالب پیکره اصلی هلال ‌احمر به مردم خدمات ارایه می‌دهند. این ارتش داوطلب در صحنه‌ها به میدان می‌آید و مردم را تنها نمی‌گذارد.»

رئیس جمعیت هلال ‌احمر مأموریت‌های پیش روی جوانان هلال‌ احمر را غربالگری دومین عید بعد از کرونا برشمرد. غربالگری 100 مبدأ ورودی شهرها در آستانه ‌سال نو به هلال ‌احمر سپرده شده است که باید در آن تست سریع کرونا را انجام دهند.

جشنواره رفیق خوشبخت ما در هلال ‌احمر راه‌اندازی و ۴۳‌هزار اثر در ۱۵ رشته به این جشنواره ارسال شد که اتفاق خوبی را هم رقم زد. سازمان جوانان یکی از درگاه‌های ورودی هلال ‌احمر است که اعضای آن ۵۰‌درصد از اعضای 2 میلیونی این جمعیت را تشکیل می‌دهند

دکتر همتی در این مراسم گفت: «امسال با توجه به مساعدت‌های دولت و سازمان برنامه‌وبودجه بخشی از کمبودها در انبارهای هلال ‌احمر جبران شد، اما هنوز به ایده‌آل‌ترین حالت که آرامش جامعه را تأمین کند، نرسیدیم.

امیدواریم با حمایت مجلس بخش لجستیک و انبارهای هلال ‌احمر برای امدادرسانی در بحران‌ها تقویت شود. همچنین در حوزه‌های آموزش و راه‌اندازی اردوگاه‌های فرهنگی برای جوانان نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی هستیم.

نکته آخر هم راه‌اندازی خانه‌های هلال است؛ چشم‌انداز جمعیت هلال‌ احمر راه‌اندازی بیش از ۳۸‌هزار خانه هلال بر محوریت داوطلبی در سراسر کشور است که تاکنون ۴۲۰۰ خانه با همت مدیران هلال‌ احمر راه‌اندازی شده است.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال ‌احمر هم در این مراسم سخنرانی کرد. او گفت: «همه ارزش‌های اخلاقی و انسانی حاج قاسم سلیمانی زبانزد خاص‌وعام است و باید از آن الگو گرفته شود.

ما در سیل خوزستان به درستی این خضوع را دیدیم. شعرا، نویسندگان و سایر حوزه‌ها باید این ویژگی‌های اخلاقی شهید سلیمانی را مد نظر قرار دهند و در طرح‌ها و ایده‌های مختلف آن را برجسته کنند.»

 

پیشتازان حرکت‌های مردمی

رئیس مجلس شورای اسلامی هم به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس خود را برای شرکت در این مراسم به سالن همایش‌های باغ‌موزه دفاع مقدس رساند.

دکتر قالیباف در این مراسم گفت: «هر سازمان مردم‌نهادی که در ذات خود پاکیزگی و خدمتگزاری داشته باشد، محلی برای تربیت، علم‌آموزی و مهارت‌آموزی است و البته محلی برای رشد و خلاقیت و توانمندی است.

این را باید به درستی فهم و درک کنیم و ‌قدردان آن باشیم. من پیش از انقلاب در محیط برخورداری زندگی نمی‌کردم و با حداقل امکانات به زندگی خود ادامه می‌دادم. اولین موضوعی که پیش از انقلاب در من اثر گذاشت  زلزله طبس  در ‌سال ۵۷ بود، زمانی  که از مشهد به آنجا حرکت کردیم نقطه عطف تغییر در باورهای من شکل گرفت.»

پیشتازی جوانان و امدادگران هلال ‌احمر در رسیدگی به مشکلات زندگی مردم به‌خصوص در بحران‌ها نقطه عطفی بود که رئیس مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرد. او گفت: «نیروهای جوان ما نیروهایی پاک و پرتلاش هستند که به سوی خدمت به نیازمندان در حوزه‌های مختلف حرکت می‌کنند.

امروز سازمان‌های مردم‌نهاد همچون بسیج، سازمان جوانان هلال ‌احمر در حقیقت تبلور حضور سازمان‌یافته و مسئولیت‌پذیر یک جامعه و یک ملت هستند. این نیروها پیشاهنگ‌های حرکت‌های مردمی هستند و برای همه امور پیشتاز هستند.»

دکتر قالیباف خداباوری، ایمان به اراده و تلاش و سپردن کار به دست خود مردم را سه عنصر مهم در پیروزی انقلاب برشمرد و گفت: «یکی از گمگشته‌ترین موارد این است که همه دولت‌ها می‌خواهند همه کارها را خود در دست بگیرند و  مهم هم نیست که امور را درست انجام دهند یا خیر، هر مشکلی به دست مردم حل می‌شود. هر انسان موثر از بطن و متن مردم حرکت کرده است.

ببینید که شهید سلیمانی و دیگر شهدا از کجا شکل گرفتند و چگونه تربیت شدند؛ از همین متن و بطن مردم. ما با صرف آموزش و تحصیل به جایی نمی‌رسیم. شایسته‌سالاری و شایسته‌پروری در نهادهای مردمی رخ می‌دهد نه در نظام‌های اداری و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها. اگر انقلاب در مقابل این همه دشمن به پیروزی رسید با تکیه بر سنت‌های الهی مردم‌باوری و ایمان به خود بود.»

 

ادامه راه سردار

نخستین جشنواره ملی رفیق خوشبخت ما با برگزاری مراسم اختتامیه نفرات برتر در هر رشته را معرفی و از آنها تقدیر کرد. «کوثر کلاپهن» جوانی از استان ایلام یکی از برگزیدگان جشنواره رفیق خوشبخت ما در رشته فیلمنامه بود.

پنج سال از آغاز فعالیت‌های او در هلال ‌احمر می‌گذرد. او می‌گوید: «نمایشنامه‌ای که برای این جشنواره ارسال کردم درباره شهدای مدافع سلامت بود. این نمایشنامه را با الهام از زندگی خانواده‌ام که در این یک‌ سال به خاطر خدمت به بیماران از دیدن عزیزان خود محروم بودند و سختی‌های زیادی را تحمل کردند.»

ازخودگذشتگی و ایثار مدافعان سلامت را چیزی کم از خودگذشتگی‌هایی که برای دفاع از میهن می‌شود نمی‌داند و آن را متناسب با سبک زندگی‌ای که سردار سلیمانی برای خود انتخاب کرده بود می‌داند: «در هلال‌ احمر آموزه‌هایی داریم به نام بشردوستی و تسکین آلام‌بشری. شیوع کرونا مشکلات تازه‌ای برای مردم جهان به‌ وجود آورد که این‌ بار جامعه پزشکی بیشترین از خودگذشتگی‌ها را برای این همه‌گیری انجام داد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.