سخت‌ترین شرایط را روبه‌روی خود می‌بینیم

دفاع روحانی از عملکرد ٧ ساله دولت در نشست خبری با مدیران رسانه‌های کشور

هفت سال گذشته از نظر اقتصادی و سیاسی استثنایی بود اگر هر دولتی بالاترین خدمت را ارایه دهد اما انتظارات مردم را بالا ببریم، شکست خورده‌ایم. انتظارات باید در حد واقعیت های جامعه باشد

رئیس دولت دوازدهم اعلام کرد که از آغاز دولت تا امروز، ما سخت‌ترین شرایط را روبه‌روی خود می‌بینیم. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نشستی خبری که با حضور مدیران ارشد رسانه‌ها برگزار شد با اشاره به گذشت هفت سال از عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: «کمتر از یک سال فرصت خدمت برای ما باقی مانده و امروز بسیار مهم است که ببینیم در طول ‌هفت سال قبل چه اقداماتی انجام شده، دولت چه خدماتی مطرح کرده و دستگاه اجرایی چه اقداماتی انجام داده است و چگونه باید این خدمات را به مردم ارایه کنیم.»

تبیین شرایطی که در آن قرار داریم، ضروری است

او با تأکید بر اینکه ارایه خدمت بدون مقایسه زمانی یا مقایسه با دولت‌های قبل برای مردم کمی سخت است، افزود: «تبیین شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم یکی از ضرورت‌هاست. از آغاز دولت تا امروز، ما سخت‌ترین شرایط را روبه‌روی خود می‌بینیم. ما اولین دولت بعد از انقلاب هستیم که در شرایط تحریم کار خود را آغاز کرد. شرایط اقتصادی و سیاسی برای همه روشن است و در طول این ۶‌سال هم ‌سال اول و دوم در شرایط تحریمی بودیم. ‌سال ۹۳ تا اواخر ۹۴ سپس در ‌سال ۹۷ در تحریمی بسیار شدید و بی‌سابقه بودیم. از ‌سال قبل هم با موضوع کرونا مواجه شدیم.»به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری گفت: «ممکن است جایی خدمت ما از گذشتگان بیشتر و جایی کمتر بوده و نقاط ضعف و قوت داشته باشیم، اما هر موفقیتی که داشته‌ایم در سایه حضور مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است. نقاط قوت ما متعلق به ملت و نقاط ضعف ما
برای ماست.»

هفت سال گذشته از نظر سیاسی و اقتصادی استثنایی بود

روحانی خاطرنشان کرد: «نکاتی در این هفت سال برای تاریخ کشور وجود دارد. می‌توان گفت هفت سال گذشته از نظر سیاسی و اقتصادی شرایطی استثنایی بود. به‌هرحال در این دولت صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت که از زمان دولت مصدق تا زمان ما بی‌سابقه بوده است. همچنین ۲۶سال بی‌سابقه بوده که ما دو ‌سال تورم تک‌رقمی داشته باشیم که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ این‌گونه بود و در ‌سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی را در جهان داشتیم.»او با اشاره به برنامه‌های قیمت در زمینه تأمین انرژی و آب اظهار کرد: «در این دولت تا پایان ۲۰‌هزار مگاوات به برق کشور افزوده می‌شود که در دولت‌های قبل بی‌سابقه است. در آب نیز می‌توان گفت طی هفت سال قبل اقدامات بی‌سابقه انجام شده است و تا پایان دولت بالای ۵۰ سد افتتاح خواهیم کرد.»

رسانه‌ها عملکرد دولت‌ها را مقایسه کنند

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مقایسه عملکرد دولت‌ها برعهده رسانه‌هاست نه دولت، اظهار کرد: «تبیین و نقد برعهده رسانه‌هاست و دولت کار خود را انجام می‌دهد. در این فرصت باقی مانده مثل قبل از نقد رسانه‌ها استقبال می‌کنیم و می‌دانیم اگر انتقادات از روی دلسوزی مطرح شود، موجب بهبود و کمال امور خواهد شد.»روحانی با بیان اینکه باید میان انتظارات مردم و ظرفیت‌های موجود تناسبی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: «در هر دولتی و در هر مقطعی اگر انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم همواره شکست خورده‌ایم. اگر هر دولتی بالاترین خدمت را ارایه دهد، اما انتظارات مردم را بالا ببریم، شکست خورده‌ایم. انتظارات باید در حد واقعیت‌های جامعه باشد. نتیجه‌ انتظارات بالا و عمل بر مبنای واقعیت این می‌شود که فاصله‌ای میان این دو ایجاد و این فاصله موجب یأس و سرخوردگی می‌شود.»روحانی تأکید کرد: «بنابراین در رسانه‌های ما مهم است که انتظارات را چگونه مطرح کنیم. در این دوران سخت تحریم و کرونا یکی از مواردی که این بلیّه برای ما داشت این بود که موجب وحدت و همدلی همه قوا و رسانه‌ها شد.»

دشمن به دنبال به هم ریختن اقتصاد کشور بود

او گفت: «در ‌سال جهش تولید باید این شعار را محقق کنیم. آنچه دشمن به دنبالش بود که اقتصاد به هم بریزد و به قول خودشان به سمت فروپاشی برویم، با کمک مردم رخ نداد.»رئیس‌جمهوری ادامه داد: «ما در چهار ماهه اول تقریبا در تولید، صنعت و کشاورزی، که البته کمی دچار مشکل شده، در همه بخش‌ها افزایش مشاهده می‌کنیم و این خیلی مهم است، آن هم در شرایطی که کاهش تولید به دلیل کرونا در دنیا تجربه شد، اما ما افزایش تولید داشتیم.»

توانمندی دفاعی ما افزایش پیدا کرده است

در ادامه این نشست خبری، روحانی در پاسخ به پرسش مدیرعامل ایرنا مبنی بر اینکه نظر او درباره توازن میان دیپلماسی و قدرت دفاعی ایران چیست؟ اظهار کرد: «آنچه مهم است داشتن توانمندی و قدرت در همه بخش‌ها در کشور است. وقتی در محصولات کشاورزی از ۹۷‌میلیون تن به ۱۳۰‌میلیون تن رسیدیم، معنایش قدرت است. قدرت اقتصادی باشد یا سیاسی یا دفاعی همین است. وقتی ما در قدرت دفاعی چیزی بالای اس۳۰۰ تولید و موشک کروز دریایی را همین هفته قبل رونمایی کردیم، این نشان‌دهنده افزایش توانمندی است.» او یادآور شد: «ارایه قطعنامه علیه ایران آن هم راجع به تحریم تسلیحاتی و اینکه تبلیغ ۴۲ ساله‌شان این بود که تسلیحات ایران علیه جهان است و آن وقت در همان شورای امنیت فقط یک رأی بیاورند، این یعنی قدرت ما.»رئیس‌جمهوری گفت: «بعد از برجام گشایشی در کشور ایجاد شد و آنچه برای ما مهم است آن قدرت ملی است؛ بخشی اقتصادی، بخشی فرهنگی، بخشی سیاسی، بخشی علمی و بخشی هم دفاعی است. ما باید روزبه‌روز این قدرت ملی را بالا ببریم تا از قِبَل آن ملت و کشور هم سربلند شوند.»

لوایح سه‌گانه دولت برای مبارزه با فساد مجددا به مجلس می‌رود

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش نماینده خبرگزاری تسنیم مبنی بر سرنوشت اقدامات انجام شده در زمینه تحقق رهنمودهای رهبری گفت: «مقام معظم رهبری همواره برای همه دولت‌ها رهنمودهایی دارند و برای ما هم داشته‌اند. به نظر من مهم‌ترین توصیه ایشان تحقق اقتصاد مقاومتی بود. امروز کشور در برابر تکانه‌های شدیدی که ایجاد شد و دشمنان فکر می‌کردند می‌توانند نظام را از بین ببرند، مقاوم‌تر شده‌ است.»او با بیان اینکه «مبارزه با فساد از دیگر توصیه‌ها و تأکیدات رهبری بود» با تأکید بر اینکه دولت، قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه وظایفی برعهده دارند، اظهار کرد:     «بالاترین کاری که این دولت در این زمینه انجام داده تحقق دولت الکترونیک و شفاف‌سازی اطلاعات است. در دولت سه  لایحه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد اداری را به مجلس دهم دادیم، اما فرصت بررسی فراهم نشد. این لوایح را مجددا به مجلس یازدهم دادیم. تصویب این لوایح در مجلس کار بزرگ دولت در زمینه مبارزه با فساد خواهد بود.»روحانی ادامه داد: «رهبری تأکیداتی در جلوگیری از خام‌فروشی داشتند که در این دولت کارهای بزرگی انجام دادیم. امنیت غذایی نیز از تأکیدات رهبری بود که از پنجاه و چند ‌درصد به ۸۱‌درصد رسیده است؛ این رقم یعنی ما ۸۱‌درصد نیاز غذایی خود را در داخل تولید می‌کنیم.»او گفت: «مقام معظم رهبری همچنین توصیه‌هایی در زمینه ارتقای توان دفاعی و توانمندی و ایستادگی سیاسی در برابر دشمنان داشته‌اند که به اعتقاد من دولت در حد توان خود گام‌های خوبی برداشت. امیدواریم در یک‌ سال آینده هم بتوانیم گام‌های خوبی برداریم.»

می‌خواستیم با پیش‌فروش نفت در بازار
مشکل ارز و فروش نفت را حل کنیم

او در واکنش به سخنان سردبیر روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه وعده گشایش اقتصادی دولت چه بوده است، اظهار کرد: «آنچه در ذهن ما بود، این بود که بیاییم با وجود تحریم نفت، آن را در بازار با قیمت روز بفروشیم، آن هم با ریال و بر مبنای ارز نیمایی این کار را انجام دهیم و البته با قرار دو ‌سال دیگر تحویل دهیم که هم مشکل ارز و ریال حل شود، هم نفت فروخته شود.»رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «اما برخی از این طرح ایراداتی گرفتند که عجیب است؛ مثلا می‌گویند دولت بعدی به این طرح متعهد می‌شود؛ این چیزی است که در همه دولت‌ها وجود دارد. مگر ما از دولت قبلی تعهد نداشتیم که ٢‌میلیون مسکن مهر را تحویل دهیم؟ این کار را انجام دادیم. حتی در بخشی از کار مسکن مهر فقط زمین‌ خالی وجود داشت، اما آن را هم تکمیل کردیم.» روحانی ادامه داد: «ما اگر اوراق را منتشر می‌کنیم، برای‌ سال آینده کار عمرانی انجام می‌دهیم و گاهی ممکن است ٤٠ تا ٥٠‌ درصد انجام یک کار عمرانی در ‌سال جاری با‌ سال بعدی تفاوت داشته باشد و در‌ سال بعد گران‌تر شود. اما به هرحال اگر سایر قوا قبول نکنند، این طرح هم اجرا نمی‌شود و سراغ طرح
دیگری می‌رویم.»

توافق با آمریکا به معنای بازگشت به برجام است

روحانی  همچنین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره رسیدن به توافق با ایران در روزهای نخست ریاست‌جمهوری خود در دوره جدید اظهار کرد: «ترامپ حرف‌های زیادی می‌زند؛ یک مرتبه گفت اگر در انتخابات پیروز شوم در ماه اول با ایران توافق می‌کنم، اما اخیرا گفته که منظور من هفته نخست ریاست‌جمهوری دوره جدید بوده است. اگر توافق به معنای بازگشت به برجام است، همین امروز هم این توافق انجام می‌شود، اما اگر بخواهند کار دیگری انجام دهند و فشاری به ملت ایران تحمیل کنند، دستیابی به توافق امکان‌پذیر نخواهد بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.