اگر به FATF ملحق نشویم به قرن پیش برمی‌گردیم

روحانی: ‌مهم‌ترین حقوق عامه برداشتن تحریم از دوش آنهاست

کسی به غلط تفسیر نکند که دولت نگاهش به بیرون است؛ بیرون و درون یعنی چه؟ حق ما را آنها خورده‌اند، پس نگاه ما به بیرون است که حق‌مان را بگیریم، آنها دارند به ما خیانت می‌کنند، بله، حق ما است که به آنها نگاه کنیم و به آن خائن نگاه کنیم و حق مردم را به مردم برگردانیم  وگرنه مشخص است که اداره کشور و زندگی مردم و تولید به ‌دست مردم و در داخل است و اقتصاد ما درون‌زاست و این کاملا درست است.

شهروندآنلاین: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست هیأت وزیران با بیان اینکه در روزهای پایانی سال ۹۹ هستیم و مردم برای جشن نوروز و آغاز سال جدید خودشان را آماده می‌کنند، گفت: «مردم باید به شرایط بهداشتی توجه داشته باشند، چراکه همه می‌دانند باید روزهای عید، روزهای پرنشاطی در زندگی مردم باشد. اما در عین حال عواقب آن نباید به گونه‌ای باشد که در روزهای بعد با شیوع این ویروس در کشور مواجه باشیم.»

نکات مهم سخنان رئیس‌جمهوری چنین است: 

 هر آنچه دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر آنها تأکید می‌کند، یک نگاهش به زندگی مردم و توسعه تولید و یک نگاهش احقاق حقوق مردم است که این حق آنها از دست نرود. مردم حقوقی دارند. تجارت با دنیا حق آنهاست.

یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی که دستور مقام معظم رهبری است، برون‌گرایی است. باید محصولات صادر شود. اگر قلدری مانع صادرات کالاها و تولیدات شود یا اجازه ندهند مابه‌ازای آن و پولش برگردد، معنای آن انزوا و ازبین‌رفتن حقوق مردم است. اینکه دولت برای ایجاد و حفظ برجام اقدام کرد، به همین خاطر است.

باید زمانی تشریح شود که چه اقداماتی با هدایت مقام معظم رهبری انجام شد. تحریم‌ باید برداشته شود. این حق مردم است. اگر یک ساعت برای برداشتن تحریم تعلل کنیم و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کردیم.

قانون اساسی به صراحت می‌گوید به جز در مواردی که اجرا به مقام معظم رهبری واگذار شده، تمام موارد برعهده دولت است و هیچ کس حق ندارد در اجرا دخالت کند.

ما همه تلاش‌مان را به ‌کار می‌گیریم، البته در شرایط فعلی لحن دولت جدید آمریکا یک مقدار تغییر کرده و به برخی از مسائل اعتراف کرده است و اعتراف کرده که کار دولت قبل غلط و اشتباه بوده است، حتی یک اقدام عملی هم انجام داده و نامه غلطی را که دولت قبل به سازمان ملل فرستاده بود، پس گرفت و تا این حد هم از این کارها انجام داد. اما در زمینه برداشتن تحریم و به صراحت حق مردم را شناختن، مسأله اصلی ما است، ما هنوز ندیدیم که یک قدم جدی از طرف دولت آمریکا برداشته شود.

اگر اراده جدی در همه اطراف و هفت کشور، مخصوصا آمریکا و ایران باشد و این دو  کشور تصمیم بگیرند به همه تعهدات عمل کنند؛ آمریکا همه تحریم‌ها را بردارد و بلافاصله ایران همه تعهدات خود را اجرا کند. این کار بسیار آسان است و در یکی، دو روز می‌تواند انجام بگیرد، اگر یک اراده جدی باشد، در همین هفته می‌توان تمام کرد.

اگر اروپاییان هم با ما صحبت می‌کنند، تلفن می‌کنند و با ما بحث می‌کنند، بحث ما با آنها هم همین است و می‌گوییم که برجام را باید حفظ کنیم. اگر با لفاظی است، ما هم با صدای بلندتر می‌گوییم که برجام را باید حفظ کنیم. با صدا، سخنرانی و شعار که مشکل حل نمی‌شود، آمریکایی‌ها هم الان شعار می‌دهند و می‌گویند ما می‌خواهیم به برجام برگردیم و می‌خواهیم همه به تعهدات برگردند، ولی لفظ کافی نیست، ما باید در مقام عمل وارد شویم.

اگر دولت در این زمینه اصرار دارد یک کسی به غلط تفسیر نکند که دولت نگاهش به بیرون است؛ بیرون و درون یعنی چه؟ حق ما را آنها خورده‌اند، پس نگاه ما به بیرون است که حق‌مان را بگیریم، آنها دارند به ما خیانت می‌کنند، بله، حق ما است که به آنها نگاه کنیم و به آن خائن نگاه کنیم و حق مردم را به مردم برگردانیم  وگرنه مشخص است، اداره کشور و زندگی مردم و تولید به‌ دست مردم و در داخل است و اقتصاد ما درون‌زاست و این کاملا درست است.

بعضی‌ها فقط به کلمه برجام چسبیده‌اند. اگرچه برجام یکی از مهم‌ترین توافق‌های سیاسی تاریخ ایران است. باز هم تأکید می‌کنم در برجام کار بزرگی انجام دادیم. امروز انرژی اتمی تولید می‌کند و هیچ کس نمی‌تواند بگوید خلاف قانون است.

آن روز تولید می‌کردیم و قطعنامه‌های سازمان ملل بالای سر ما بود، به ظاهر این کار ما را نامشروع می‌دانستند. ما اقدام ایران را که هزینه‌آور بود، مشروع کردیم. هر روز که اقدام می‌کردیم یک هزینه داشت، ما آن هزینه را برداشتیم. در این روزها هم آنهایی که می‌گفتند صنعت هسته‌ای از بین رفت، دیدند که چه شد. وقتی ما اراده کنیم در عرض یک هفته تمام تولیدات را انجام می‌دهیم. چه در تولید سانتریفیوژهای مدرن، چه در تولید مواد مورد نیازی که ممکن است ۲۰ درصد یا بالاتر باشد.

FATF یک گروه ویژه‌ای است که اقداماتی درخصوص مسائل مالی و تراکنش‌ها انجام می‌دهد. همه کشورها در آن هستند. اگر بد هست، چطور در آن حضور دارند. همه اتحادیه اروپا در آن هستند. همه شرق، روسیه و چین، ترکیه و همسایگان ما در آن هستند. چطور می‌شود همه دنیا نسبت به آن اجماع داشته باشند و همه تلاش می‌کنند رتبه بالاتری در این گروه مالی به دست آورند و ما تماشا می‌کنیم؟

البته دولت اقدامات خود را انجام داده است. چهار لایحه را تهیه کرد. کار دولت و مجلس انجام شده است. حتی شورای نگهبان هم اقداماتش را انجام داده است. دو لایحه کارش تمام و ابلاغ شده و دو لایحه مربوط به کنوانسیون‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته‌اند.

وقتی عدد ریسک کشور از شش به هشت می‌رود، یعنی مردم باید از جیب‌شان بیشتر پول دهند و برای نقل و انتقالات مالی، پول بیشتری باید پرداخت کرد. باید بدانیم تمام کشورهای دوست‌مان که با ما کار کرده و حتی کار بانکی محدود دارند، می‌گویند اگر به FATF ملحق نشویم، ارتباطات بانکی ما قطع می‌شود و این یعنی ما به قرن پیش برگردیم.

اگر این لوایح اجرا نشد، به مردم توضیح بدهیم چقدر هزینه دارد و چه کسی آن را می‌پردازد. از مجلس سابق تشکر می‌کنم که با ما همراهی کرد و با رأی خوب این لوایح را تصویب کردند. دو لایحه در اختیار مجمع است. معتقدم شرایطی است که مجمع قدرت خود را برای حل معضلات مالی مردم باید نشان دهند.

طبق زمانبندی، مجمع برای بررسی آن لوایح به نتیجه نرسید. دولت از مقام معظم رهبری درخواست کرد که این زمان را تمدید کنند. ایشان هم محبت کردند و این زمان تمدید شد. مقام معظم رهبری راه را باز کردند. هرچه زودتر این لوایح تصویب شود، به نفع کشور و مردم است.

FATF هیچ ربطی به برجام و تحریم ندارد. تحریم باشد و نباشد، این لوایح لازم است. تحریم نباشیم، لازم‌تر است. برجام باشد یا نباشد، این لوایح لازم است. این لوایح ربطی به برجام ندارد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.