90 شمع برای گورباچف

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق بین سال‌های 1985 تا 1991 و برنده جایزه صلح نوبل در قرنطینه پا به 90 سالگی گذاشت.

میخائیل گورباچف در خانواده‌ای روسی-اوکراینی زاده شد، در سال ۱۹۵۲ به حزب کمونیست اتحاد شوروی پیوست و سرانجام در مارس ۱۹۸۵ به عنوان دبیرکل حزب کمونیست انتخاب شد. او اولین رهبر حزب بود که در زمان انقلاب اکتبر هنوز به دنیا نیامده بود. او طیف وسیعی از ستایش‌ها و جوایز از جمله جایزه صلح نوبل را به دلیل نقش محوری در پایان‌دادن به جنگ سرد، محدودکردن نقض حقوق بشر در اتحاد جماهیر شوروی و اتحاد دوباره آلمان دریافت کرده‌ است.
گورباچف در مسائل بین‌المللی بیشتر سعی در افزایش ارتباطات و تجارت با غرب داشت. او با بسیاری از رهبران غربی همچون مارگارت تاچر، هلموت کهل صدراعظم وقت آلمان غربی و رونالد ریگان رئیس‌جمهوری وقت آمریکا روابط خوبی برقرار کرد. بسیاری در غرب گورباچف را به‌ خاطر پایان‌دادن به جنگ سرد ستایش می‌کنند.
او همچنین برای تلاش‌هایش در جهت مدرن‌کردن اقتصاد و شفاف‌سازی نظام سیاسی شوروی پس از فاجعه چرنوبیل معروف است. اصلاحات دموکراتیک گورباچف نسیم تغییر و آزادی را برای بلوک شوروی، از برلین تا ولادی‌وستوک به همراه داشت.
با این حال گورباچف در روسیه از محبوبیت کمی برخوردار است. علت این امر را اولا نقش مهم او در فروپاشی شوروی و ثانیا مصائب اقتصادی پس از آن می‌دانند.
سیاست‌های اقتصادی او باعث افزایش مشکلات اقتصادی در شوروی شد. در پایان دهه ۱۹۸۰ کمبود شدید منابع اولیه غذایی باعث جیره‌بندی و کوپن‌های غذایی شد که طبق آن هر فرد در هر ماه تنها می‌توانست مقدار معینی از هر محصول را مصرف کند. در نتیجه چهار ماه پس از کودتای ناموفق علیه او در تابستان 1991، گورباچف استعفاد داد و جماهیر شوروی از هم پاشید.
در ۱۹۹۶ گورباچف کاندیدای ریاست جمهوری روسیه شد، اما شاید به دلیل همین عدم محبوبیت‌ حدود یک درصد از آرا را کسب کرد.
منبع: Euronews
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.