داوطلبان نمره بیست

کودکان بابلی زیر چتر حمایت تحصیلی خیران

6‌سال است که خیریه همای کرامت از دانش‌آموزان بابل حمایت می‌کند. دانش‌آموزان بی‌سرپرست و بدسرپرستی که مشکلات خانوادگی و اقتصادی فرصت ساده تحصیل را از آنها گرفته است با کمک خیران و داوطلبان این موسسه دوباره به جاده درس و مدرسه برمی‌گردند.
این موسسه درحال حاضر بیش از 150 دانش‌آموز و خانواده‌شان را در حمایت خود دارد تا فرصت ساختن زندگی بهتر را به این کودکان بدهد.

داستان از روزی شروع شد که یکی از مددکاران شهر بابل تصمیم گرفت مرکزی خیریه برای حمایت از نیازمندان شهر دایر کند. حمایت مالی مستقیم از خانواده‌ها از سال‌ها پیش توسط گروه‌های محلی و انجمن‌های مردم‌نهاد انجام می‌شد، اما فعالیت برای توانمندسازی و حمایت تحصیلی رونق کمتری در این شهر داشت.

«محمد شریف مرادی» از اعضای هیات‌مدیره خیریه همای کرامت است. او می‌گوید: «پدرم از فعالان انجمن مددکاری شهر بابل بود. وقتی تصمیم گرفت خیریه‌ای راه‌اندازی کند درباره حوزه‌های فعالیتی ممکن با هم صحبت کردیم.

در شهر بابل خیریه‌هایی هستند که از خانواده‌ها حمایت مالی می‌کنند. دوست داشتیم کاری کنیم که به واسطه آن خانواده‌های نیازمند بتوانند آینده بهتری داشته باشند و خودشان توانمند شوند. برای همین تصمیم گرفتیم از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست حمایت تحصیلی کنیم.

6‌سال است که موسسه، فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. درحال حاضر بیش از 150 دانش‌آموز بابلی زیر چتر حمایت این موسسه هستند. هزینه تحصیل و مایحتاج اولیه خانواده‌های آنها به کمک خیران موسسه تأمین می‌شود. تنها شرط استفاده از این حمایت‌ها هم پیشرفت تحصیلی است.»

 

کارنامه تحصیلی

ترم اول تمام شده. دانش‌آموزان کارنامه‌های خودشان را به موسسه می‌آورند تا نمراتشان را به مددکاران و داوطلبانی که در این سال‌ها همراهشان بودند نشان بدهند. بچه‌های کوچک‌تر می‌دانند همیشه جایزه‌ای هم گوشه‌ای از دفتر انتظارشان را می‌کشد.

«فاطمه نوری» از داوطلبان فعال در این موسسه است. او می‌گوید: «دانش‌آموزان بدسرپرست و بی‌سرپرستی در بابل هستند که شرایط خانوادگی و اقتصادی به آنها اجازه تمرکز روی تحصیل را نمی‌دهد.

ما اینجا درس خواندن و فعالیت‌های مربوط به آن را پیگیری می‌کنیم. آنها را به خاطر تک‌تک نمرات خوبی که می‌گیرند تشویق می‌کنیم. هزینه‌های تحصیل و لوازم مورد نیازشان را به کمک خیران تأمین می‌کنیم و از آنها فقط یک چیز می‌خواهیم؛ درس بخوانند.»

از دانش‌آموزانی می‌گوید که چند سالی است تحت حمایت موسسه هستند و در این سال‌ها علاوه بر پیشرفت‌های تحصیلی، در زمینه‌های دیگر هم گام‌های رو به جلو برداشته‌اند: «ما این جمله را از خیلی از بچه‌ها می‌شنویم که می‌خواهند در آینده به دانش‌آموزان کوچک‌تر کمک کنند تا آنها هم شرایط خوبی برای تحصیل داشته باشند.

گاهی بچه‌های بزرگ‌تر به ما سر می‌زنند و می‌گویند می‌خواهند در کارها به ما کمک کنند. رفتار این دانش‌آموزان از روز اولی که به موسسه می‌آیند تا مدت کوتاهی بعد از آن از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

خیلی از این کودکان، به دلیل شرایط بد خانواده، بیماری و اعتیاد پدر، زندان بودن سرپرست خانواده و خیلی مشکلات دیگر دچار افسردگی هستند، اما اینجا که می‌آیند روحیه تازه‌ای پیدا می‌کنند و فرصت‌های هرچند کوتاهی برای شادی و دور شدن از این مشکلات را دارند.»

 

درحال حاضر بیش از 150 دانش‌آموز بابلی زیر چتر حمایت این موسسه هستند. هزینه تحصیل و مایحتاج اولیه خانواده‌های آنها به کمک خیران موسسه تأمین می‌شود. تنها شرط استفاده از این حمایت‌ها هم پیشرفت تحصیلی است

آداب موسسه

تا قبل از کرونا کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان هم به راه بود. معلم‌ها و دانشجوهای داوطلب ساعتی در هفته به رفع اشکال دانش‌آموزان کمک می‌کردند و آنها را برای گذراندن امتحانات آماده.

نوری می‌گوید: «دانش‌آموز بدسرپرستی داشتیم که در سن کم، پدرش او را برای فروش به مرز افغانستان برده بود. وقتی او را به اینجا آوردند بچه‌ای گوشه‌گیر و افسرده بود و حتی به مددکاران مرکز هم اعتماد نمی‌کرد.

کم‌کم با او ارتباط برقرار و شرایط را برای آغاز تحصیل او فراهم کردیم. برایش جشن تولد می‌گرفتیم و در کارهای مدرسه کمکش می‌کردیم. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در چنین مواقعی موسسه انجام می‌دهد این است که کودکان آسیب‌دیده را به مشاوره می‌فرستند.

همین جلسه‌های مشاوره بود که توانست اعتمادبه‌نفس و روحیه از دست رفته این کودک را به او برگرداند. امروز همین کودک بزرگ شده و یکی از بهترین دانش‌آموزانی است که مرکز در حمایت خود دارد.»

جشن تولد بچه‌ها، جشن فارغ‌التحصیلی و جشن قبولی با نمره‌های خوب از آداب و رسومی است که در موسسه همای کرامت به جدیت تمام برگزار می‌شود.

گرچه این روزها شیوع کرونا امکان برگزاری جشن‌های مفصل را از مددکاران موسسه گرفته و دانش‌آموزان و مادر و مددکار، در جمع کوچک سه نفره‌شان در مرکز، این جشن‌ها را برگزار می‌کنند.

 

تلاش برای زندگی بهتر

نزدیک شدن به‌ سال نو، زنگ آغاز خریدهای نوروزی را برای موسسه به صدا درآورده است. خیران یا هزینه‌های لباس و کفش نو را به خانواده‌های تحت پوشش می‌دهند یا آنها را میهمان خرید نوروزی می‌کنند. سبدهای معیشتی یکی‌یکی راهی خانه‌ها می‌شود.

«حامیه صالح‌پور» از داوطلبان مرکز همای کرامت می‌گوید: «خوشحالی دانش‌آموزان بعد از گرفتن نمره‌های خوب در این مرکز غیرقابل وصف است. خیران علاوه بر تأمین نیازهای اولیه و همچنین سبدهای غذایی و بسته‌های حمایتی که در ایامی مثل نوروز به خانواده‌ها داده می‌شود، هدایایی هم برای بچه‌ها درنظر می‌گیرند.

من از دیدن این جشن‌ها و خوشحالی بچه‌ها در شبکه‌های اطلاع‌رسانی موسسه احساس خوبی داشتم و یک روز   اعلام کردم که می‌توانم برای جشن تولد بچه‌ها کیک آماده کنم. بعد هم فعالیت مستمرم در موسسه برای کارهای دیگر آغاز شد.

هیچ زمانی در اینجا شیرین‌تر از وقتی که دانش‌آموزی از شوق نمره‌های خوب و جایزه‌های زیرودرشتی که می‌گیرد، نیست. ما از بچه‌ها می‌پرسیم که چه آرزویی دارند و به چه چیزهایی نیاز دارند. خیران به ما کمک می‌کنند که این وسایل را بخریم و به مناسبت‌های مختلف به آنها هدیه بدهیم.

هفته پیش بود که یکی از بچه‌ها کارنامه قبولی‌اش را گرفته بود. بدون اینکه بگوییم ماجرا از چه قرار است، او و مادرش را به مرکز کشاندیم. قبلا گفته بود که به تبلت نیاز دارد. به کمک خیران برایش تبلت خریده بودیم و وقتی این هدیه را به او دادیم از خوشحالی گریه می‌کرد.»

فعالیت‌های موسسه تنها به تأمین هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان و کمک به آنها نیست. اعضای خانواده این دانش‌آموزان نیازهای درمانی و معیشتی مختلفی دارند که تأمین آنها از عهده مادر خانواده خارج است. ما این نیازها را هم به کمک خیران برطرف می‌کنیم تا دانش‌آموزان دغدغه‌ای به جز درس خواندن نداشته باشند و شانسی برای یک آینده بهتر داشته باشند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.