امداد و نجات تبلور خدمت در جمعیت هلال‌احمر

نماینده رهبر معظم انقلاب در بازدید از سازمان امداد و نجات تأکید کرد

نماینده رهبر معظم انقلاب از سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر بازدید کرد. حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین معزی، صبح دیروز با حضور در سازمان امداد و نجات از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این سازمان بازدید کرد. حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین معزی در این بازدید میدانی ضمن حضور در جلسه شورای معاونین سازمان امداد و نجات، در جریان چگونگی برنامه‌ریزی برای امدادرسانی و نحوه توزیع اقلام امدادی قرار گرفت.
حجت‌الاسلام‌‌و‌المسلمین معزی در نشست شورای معاونین سازمان امداد و نجات که در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار شد، ضمن تسلیت و تعزیت ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش، درباره اهمیت ماه محرم و لزوم بهره‌گرفتن از برکات معنوی سخنانی بیان کرد. نماینده رهبر معظم انقلاب همچنین در آغاز سخنان خود از امدادگران و مسئولان سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به دلیل تلاش‌های مجاهدانه‌شان قدردانی کرد. او با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در سازمان امداد و نجات در چند ‌سال اخیر خاطرنشان کرد: «حقیقتا این سازمان در این پنج‌ سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.» حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین معزی سازمان امداد و نجات را بزرگ‌ترین ارگان جمعیت هلال‌احمر و تبلور خدمت در جمعیت هلال‌احمر دانست و افزود: «مردم اگر هلال‌احمر را با این لباس می‌شناسند، برای خدماتی است که امدادگران این سازمان در حوادث مختلف  ارایه می‌کنند. شما در سخت‌ترین شرایط در کنار مردم هستید و رنج‌شان را کاهش می‌دهید.» نماینده رهبر معظم انقلاب با مرور فعالیت‌های امدادی در حوادث طی چند‌ سال گذشته همچون سیل ‌سال ٩٨، زلزله کرمانشاه و سقوط هواپیما در یاسوج افزود: «در هیچ کجا در دنیا امدادگر این‌گونه جهادمندانه در عرصه خدمت حضور ندارد. این ویژگی امدادگر مسلمان است که در قله دنا در ارتفاع چند هزارمتری با وجود خطرات بسیار برای تسکین آلام خانواده‌‌های جانباختگان حضور می‌یابد و به جست‌وجوی پیکر جانباختگان می‌پردازد.»
نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر با اشاره به خلوص نیت‌ امدادگران و فعالیت داوطلبانه و بی‌مزد و منت آنها افزود: «آنها مخلصانه در حوادث گوناگون به میدان می‌آیند. امدادگر در زمان حادثه تنها به خدمت به همنوع خود فکر می‌کند. این فعالیت حسنه قطعا اجر بالایی نزد خداوند داراست.» حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین معزی روند حرکت سازمان امداد و نجات را در کشور مثبت ارزیابی کرد و افزود: «گام‌هایی که در چند‌ سال اخیر برداشته شده در جهت توسعه امداد و نجات در کشور بوده است.» او در ادامه توسعه نرم‌افزاری در سازمان امداد و نجات را یکی از روند‌های رو به رشد در این سازمان معرفی کرد و افزود: «سازمان امداد و نجات باید تعریف سازمانی مشخصی داشته باشد. صرفا با اسم گذاشتن مسأله حل نمی‌شود. باید سازمان را تعریف کنیم.»
نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه  به چالش‌هایی که تحریم‌های پس از انقلاب در عرصه امداد و نجات به وجود آورده اشاره کرد و افزود: «کشور نیاز به خودکفایی دارد و در این عرصه نیز با توجه به استعدادهای موجود، این هدف امکان‌پذیر است. خداوند به این کشور عنایت دارد. باید کار کنیم و ساماندهی‌های لازم را انجام دهیم.» نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه بر ضرورت برنامه‌ریزی در کشور تأکید کرد و افزود: «در سازمان‌ امداد و نجات باید آموزش‌های تخصصی را با برنامه‌ریزی ارایه دهیم.» حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین معزی در ادامه عملکرد کشور را در عرصه مقابله با ویروس کرونا مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: «دشمن تصور می‌کرد با شیوع این بیماری و وجود تحریم‌های شدید، کشور ما لطمه خواهد خورد، اما امید واهی دشمن را عملکرد مدافعان سلامت از بین برد. ما در مدیریت کرونا از بسیاری از کشورهای توسعه‌‌یافته‌ همچون کشورهای اسکاندیناوی عملکرد بهتری داشته‌ایم.»
نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر در ادامه بر اهمیت حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و افزود: «در تمام کشورهای دنیا مسأله رویارویی با بحران همچون زلزله یک مسأله ملی پراهمیت است. دستگاه‌های بسیاری در این عرصه ورود می‌کنند؛ نیروهای نظامی و دستگاه‌های دولتی. این نکته را نیز باید مهم دانست که کمبود منابع مالی در امداد و نجات چالشی جدی برای کشور محسوب می‌شود. طبق محاسبات، سازمان امداد و نجات به ١٠ هزارمیلیارد تومان بودجه برای ارتقا و توسعه خود نیازمند است. ضرورت دارد دولت و مجلس به این امر مهم رسیدگی کنند، اما نباید فعالیت‌ها را با عنوان کاهش منابع مالی محدود کرد. تمام مسائل و راهکار توسعه مربوط به منابع مالی نیست. ما ملت ایران سال‌هاست مقاوم و محکم در برابر تمام دشمنی‌ها ایستاده‌ایم و با تدبیر از تمام این بزنگاه‌های تاریخی عبور کرده‌ایم. باید در برنامه‌ریزی‌ها اولویت‌بندی و با توجه به این اولویت‌بندی‌ها در مسیر توسعه حرکت کرد. البته باید تلاش کرد که بودجه مورد نیاز هم  تأمین شود. هلال‌احمر گسترده است و برای فعالیت خود نیازمند این بودجه است، اما این نکته را هم باید مدنظر قرار داد که ظرفیت موجود را چگونه می‌توان ارتقا داد.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه با بیان اینکه هدایت و نظارت بر مجموعه اقدامات و فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر از مأموریت‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال‌احمر است، افزود:«حوزه نمایندگی ولی‌ فقیه در سه بخش فرهنگی، مشورتی و نظارتی فعالیت دارد. تصور نکنید مسائل فرهنگی کارساز نیست، فرهنگ یعنی ایجاد روحیه. باید با فعالیت‌ فرهنگی روحیه لازم را برای امدادرسانی در امدادگر متدین تقویت کنیم.» بنا به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی، استفتائات رهبر معظم در مورد احکام مرتبط با امداد و نجات در حال تهیه است. این استفتائات پس از تهیه در قالب کتابچه در میان امدادگران توزیع خواهد شد. ارایه آموزش‌های تخصصی‌، ارتقای دانش امدادی و اهمیت مستندسازی حوادث از دیگر موضوعات مهمی بود که نماینده رهبر معظم انقلاب در این جلسه بر ‌آنها تأکید کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.