اینترپل به دنبال واکسن‌های جعلی

پلیس در چین و آفریقای جنوبی هزاران دوز واکسن جعلی کووید-19 کشف کرده است

سازمان پلیس جهانی، اینترپل، گفت پلیس در چین و آفریقای جنوبی هزاران دوز واکسن جعلی کووید-19 کشف کرده است و هشدار داد که این فقط «نوک کوه یخ» در جرایم مربوط به واکسن کووید-19 است!

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: سازمان پلیس جهانی اینترپل روز چهارشنبه گفت پلیس در چین و آفریقای جنوبی هزاران دوز واکسن جعلی کووید-19 کشف کرده است و هشدار داد که  این فقط «نوک کوه یخ» جرایم مربوط به واکسن کووید-19 است.

آژانس بین‌المللی اینترپل در لیون فرانسه گفت که حدود 2400 دوز واکسن جعلی در انباری در جرمیستون خارج از ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی کشف شده است. در آنجا ماسک‌های جعلی هم یافت شد.

پلیس در چین در تحقیقاتی با پشتیبانی اینترپل که 194 کشور عضو آن هستند، موفق به شناسایی شبکه فروش واکسن‌های تقلبی کووید-19 شد

پلیس در چین در تحقیقاتی با پشتیبانی اینترپل که 194 کشور عضو آن هستند، موفق به شناسایی شبکه فروش واکسن‌های تقلبی کووید-19 شد.

آنان گفتند که به محل تولید یورش بردند و موفق به دستگیری حدود 80 مظنون و توقیف بیش از 3 هزار واکسن جعلی در آنجا شدند.

اوایل امسال پلیس اینترپل با صدور اعلان نارنجی به کشورهای سراسر جهان هشدار داد که برای رویارویی با شبکه‌های جرایم سازمان‌یافته در زمینه واکسن کووید-19 هم به صورت فیزیکی، هم آنلاین آماده باشند.

یورگن استوک، دبیرکل سازمان پلیس بین‌الملل، اینترپل، گفت: «گر چه ما این نتیجه را مطلوب و مغتنم می‌دانیم، اما این فقط نوک کوه یخ جرایم مربوط به واکسن کووید-19 است.»

اینترپل گفت که علاوه بر دستگیری‌ها در آفریقای جنوبی و چین، گزارش‌های دیگری از توزیع واکسن جعلی و تلاش‌ برای کلاهبرداری که نهادهای مربوط به سلامت و بهداشت مانند خانه‌های سالمندان را هدف قرار می‌دهد، دریافت کرده است.

این سازمان هشدار داد که هیچ واکسن تأییدشده‌ای به‌ صورت آنلاین فروخته نمی‌شود: «هر واکسنی که در وب‌سایت‌ها یا دارک وب تبلیغ شود قانونی نیست، آزمایش نشده و ممکن است خطرناک باشد.»

این سازمان هشدار داد که هیچ واکسن تأییدشده‌ای به ‌صورت آنلاین فروخته نمی‌شود: «هر واکسنی که در وب‌سایت‌ها یا دارک‌وب (شبکه‌ای که در دسترس عموم نیست و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی استفاده می‌شود) تبلیغ شود قانونی نیست، آزمایش نشده و ممکن است خطرناک باشد.»

استوک ماه دسامبر در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آلمانی WirtschaftsWoche نسبت به افزایش شدید جرایم مربوط به توزیع واکسن، از جمله سرقت‌ها، دستبرد به انبارها و حمله به محموله‌های واکسن هشدار داده بود.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.