سی‌سخت از سازه‌های ناایمن ضربه خورد

گفت‌وگو با معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر

حدود 2 هفته از زلزله سی‌سخت می‌گذرد و امدادگران جمعیت هلال‌ احمر همچنان در کنار مردم این منطقه مشغول خدمات‌رسانی هستند تا شرایط زندگی مردم به حالت عادی بازگردد. محمد باقرمحمدی، معاون عملیات سازمان امدادونجات که از همان ساعت‌های اولیه وقوع زلزله در مناطق زلزله‌زده حاضر شده در گفت‌وگویی با روزنامه شهروند درخصوص شرایط امروز سی‌سخت و مردم روستاهای اطراف این شهر که از ترک‌های ناشی از زلزله بی‌نصیب نمانده‌اند، سخن گفته است.

محمدی با 26‌سال سابقه هنوز خودش را یک امدادگر داوطلب می‌داند و معتقد است این روحیه، مسئولیت را در حوادث دوچندان می‌کند: «فعالیتم را در جمعیت هلال‌ احمر به‌عنوان امدادگر داوطلب شروع کردم و بعد از تجربه دوره‌های نجاتگری و مدیریت شعب داخل‌وخارج کشور، امروز به‌عنوان معاون امدادونجات جمعیت هلال ‌احمر کشور در خدمت مردم هستم. در طول تمام این سال‌ها حضور در حوادث مختلفی را اعم از سیل، زلزله، سقوط هواپیما و تصادفات جاده‌ای تجربه کرده‌ام اما معتقدم هر حادثه شرایط و تجارب خاص خود را دارد.»

از زلزله سی‌سخت به‌عنوان یکی از زلزله‌های سخت 5 تا 6 ریشتری یاد می‌کند که خوشبختانه با وجود نداشتن تلفات جانی، تخریب‌های زیادی را برجای گذاشت: «در زلزله‌های این‌چنینی که تخریب‌ها زیاد است فعالیت‌های امدادی سازمان‌های امدادگر درگیر مسائل و مشکلات حاشیه‌ای بسیاری می‌شوند. حواشی و مسائلی که در هیچ‌یک از زلزله‌های بزرگ و کشنده‌ای مثل سرپل‌ذهاب یا بم ما درگیر آنها نبودیم چون در این شرایط تکلیف امدادگران با توجه به شرایط و منطقه‌بندی امدادرسانی صورت گرفته مشخص است اما در زلزله سی‌سخت ما از یک سو به علت تخریب نصفه‌ونیمه خانه‌ها مجبور به برقراری اسکان اضطراری شدیم، از سوی دیگر زلزله‌زده‌ها رغبتی برای حضور در اردوگاه نداشتند.»

او تعداد خانه‌هایی که در شب اول غیرقابل سکونت بودند را کمتر از ‌هزار واحد می‌شمارد: «درست است تنها‌ هزار خانوار به ظاهر نیاز به اسکان اضطراری داشتند اما ما به‌عنوان امدادگر نمی‌توانستیم اجازه دهیم مردم در خانه‌های ترک برداشته بمانند بنابراین بین این خانوارها هم باید چادر توزیع و آنها را برای حضور در اردوگاه‌ها تشویق می‌کردیم اما مردم همچنان از حضور در اردوگاه‌ها ممانعت می‌کردند تا اینکه زلزله 4 ریشتری دوم آمد و تمام چادرها در شهر برپا شد.»

معاون سازمان امدادونجات در ادامه انتقادهای رسانه‌ها و مردم از تأخیر در امدادرسانی به زلزله‌زده‌ها را ناشی از عملکرد ضعیف رسانه‌ها در منطقه دانست: «تأخیر در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده را کاملا رد می‌کنم چراکه عوامل ستادی جمعیت علی‌رغم شرایط آب‌وهوایی منطقه و بارش سنگین برف سه ساعته خود را به منطقه رساندند و بعد از برپایی اردوگاه‌ها در همان ساعات اولیه تمامی نیروهای امدادی منطقه و نیروهای اعزامی مشغول عملیات امدادونجات شدند که خوشبختانه مشخص شد زلزله هیچ فوتی به جا نگذاشته و خسارت‌ها در حد تخریب ساختمان‌هاست. با حصول این نتیجه از ارزیابی‌های اولیه تمام هم‌وغم نیروهای امدادی معطوف به ایجاد اسکان اضطراری شد. با توزیع 1600 چادر تا ظهر روز اول زلزله سعی کردیم نسبت به استقرار مردم در چادرها اقدام کنیم. مشکل ما در سی‌سخت این بود که تلاش، خدمات و زحمات شبانه‌روزی امدادگران پوشش رسانه‌ای پیدا نکرد و آنها به نوعی در سی‌سخت تنها ماندند.»

کشور ما کشوری آسیب‌خیز در حوزه بلایای طبیعی است و توجه به این شرایط می‌طلبد که شعار «هر خانواده، یک امدادگر» در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در حادثه سی‌سخت ما با مناطقی روبه‌رو بودیم که مردم در سایه فعالیت خانه‌های هلال با این آموزش‌ها آشنا بودند و روند امدادرسانی و توزیع اقلام را مدیریت کردند. امیدواریم با ترویج فرهنگ آموزش‌های امدادی شاهد رونق این آموزش‌ها باشیم

او معتقد است با تلاش‌های صورت گرفته در سی‌سخت و برقراری زیرساخت‌های خدماتی اعم از آب، برق و گاز مردم با مشکلی در این بخش روبه‌رو نیستند: «در سی‌سخت و دنا 5‌هزار چادر توزیع شده که با توجه به 2500 خانوار خسارت‌دیده از زلزله می‌توان گفت هرخانواده امروز 2 چادر در اختیار دارد. تلاش ستاد بحران استان کهگیلویه‌وبویراحمد به سمت اسکان دایم زلزله‌زده‌های سی‌سختی است تا با توجه به شرایط اقلیمی منطقه تا ساخت کامل خانه‌ها مردم شهر درخانه‌های پیش ساخته، کانکس‌ها و کانتینر‌های ویژه اسکان زلزله‌زده‌ها مستقر شوند.»

معان امدادونجات جمعیت هلال ‌احمر اطمینان می‌دهد که تاکنون تمامی اقلام مورد نیاز زلزله‌زده‌ها توزیع شده است اما قطعا با توجه به محرومیت منطقه و نیاز مردم، این کمک‌ها باید تداوم یابد: «ما در این حادثه نیز مانند تمامی حوادث دیگر نیازمند کمک‌های مردم و نیکوکاران هستیم. آنها با کمک‌های خود ما را در تأمین اقلام ضروری زندگی و بسته‌های بهداشتی منطقه یاری می‌کنند. ضمن اینکه این اطمینان را به مردم منطقه می‌دهیم که تا آخرین لحظه بازسازی منطقه، جمعیت هلال ‌احمر در کنار آنها خواهد ماند.»

 

به گفته محمدی، طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی بنیاد مسکن و بانک‌های عامل، 1200 خانه در سی‌سخت نیازمند بازسازی مجدد است و با توجه به ارزیابی روستاها پیش‌بینی می‌شود به این آمار افزوده شود: «خوشبختانه عملیات بازسازی خانه‌ها در سی‌سخت با کمک نیروهای سپاه شروع شده است.»

او در ادامه با تأکید بر ضرورت رعایت استانداردها در ساخت‌وساز خانه‌های تخریب شده در سی‌سخت، عمده خسارت‌های وارده به ساختمان‌ها را ناشی از رعایت نکردن استانداردهای لازم در ساختمان‌سازی می‌داند: «منطقه زاگرس مثل خیلی از مناطق دیگر کشور زلزله‌خیز است و شهر دنا چند سالی می‌شود که حوادث متعدد را تجربه کرده است؛ از سیل و زلزله گرفته تا سقوط هواپیما، اما نکته‌ای که ما در هر زلزله می‌بینیم عدم رعایت استانداردهای ساخت‌وساز است. متاسفانه در سی‌سخت نه‌تنها این استانداردها در ساخت اغلب خانه‌ها رعایت نشده بود بلکه در ساختمان‌های اداری و حتی ساختمان جمعیت هلال ‌احمر هم نادیده گرفته شده بود. امیدواریم در ساخت‌وسازهای جدید این استانداردها رعایت شود.»

او بر ضرورت ترویج فرهنگ آموزش کمک‌های امدادی در کشوربلاخیز ایران تأکید می‌کند: «کشور ما کشوری آسیب‌خیز در حوزه بلایای طبیعی است و توجه به این شرایط می‌طلبد که شعار «هر خانواده، یک امدادگر» در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در حادثه سی‌سخت ما با مناطقی روبه‌رو بودیم که مردم در سایه فعالیت خانه‌های هلال با این آموزش‌ها آشنا بودند و روند امدادرسانی و توزیع اقلام را مدیریت کردند. امیدواریم با ترویج فرهنگ آموزش‌های امدادی شاهد رونق این آموزش‌ها باشیم.»

معاون عملیات سازمان امدادونجات پیش‌بینی می‌کند مردم سی‌سخت تا  5 ماه آینده به روال عادی زندگی خود برگردند:   «خوشبختانه بسیاری از خیرین، هیات‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد به یاری جمعیت هلال ‌احمر آمده‌اند و امیدواریم با گسترده شدن این کمک‌ها و توزیع آنها بین مردم، تا بازگشت به زندگی عادی بتوانیم شاهد ساخت خانه‌های جدید سی‌سختی‌ها باشیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.