افتتاح کامل بندر چابهار در ماه آوریل

هند: «بندر چابهار یک تا دو ماه دیگر به‌ طور کامل عملیاتی می‌شود»

مانسوخ مانداویا، وزیر بنادر و کشتیرانی هند، به خبرگزاری رویترز گفت که احتمالا در ماه آوریل یا می برای افتتاح کامل بندر چابهار راهی ایران خواهد شد.

شهروندآنلاین: وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت که بندر چابهار یک تا دو ماه دیگر به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

 بر اساس قرارداد، این بندر برای ۱۰ سال به هند اجاره داده خواهد شد و دهلی‌نو از این مسیر ترانزیت کالا به ایران، افغانستان و آسیای میانه را با دورزدن پاکستان انجام خواهد داد.

مانسوخ مانداویا، وزیر بنادر و کشتیرانی هند به خبرگزاری رویترز گفت که احتمالا در ماه آوریل یا می برای افتتاح کامل بندر چابهار راهی ایران خواهد شد.

این بندر که شامل دو پایانه می‌شود، ازجمله تأسیسات پایانه شهید بهشتی با سرمایه‌گذاری هند توسعه یافته و از اوایل سال ۲۰۱۹ نیز با ظرفیت ناقص در حال فعالیت بوده است. در این میان تحریم‌های آمریکا روند عملیاتی‌کردن کامل این پروژه را به تأخیر انداخته است.

هند با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری خود فعالیت این بندر در دریای عمان را برای ۱۰ سال در اختیار کامل خواهد داشت.

مانداویا می‌گوید که از فوریه ۲۰۱۹ تا ژانویه سال جاری بندر چابهار درمجموع میزبان ۱۲۳ کشتی بوده و ۱.۸ میلیون تن کالا در آن جابه‌جا شده است.

پارسال هند از همین بندر ۷۵ هزار تن گندم برای کمک به افغانستان ارسال کرد و ۲۵ تن سم دفع آفات مالاتیون برای مبارزه با هجوم ملخ‌ها نیز به ایران فرستاد. دومین محموله سم دفع ملخ‌ها به حجم ۲۵ تن هم اخیرا به چابهار رسید.

بر اساس قرارداد، هند برای راه‌اندازی کامل بندر چابهار ‌باید شش جرثقیل عظیم به ارزش ۸۵ میلیون دلار در تأسیسات پایانه شهید بهشتی نصب کند؛ اما تا کنون دو جرثقیل نصب شده و قرار است چهار جرثقیل دیگر نیز طی هفته‌های آینده نصب و راه‌اندازی شود تا این بندر با ظرفیت کامل شروع به کار کند.

اگر چه آمریکا این پروژه را از تحریم‌ها معاف کرده، اما تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران درمجموع روند سرمایه‌گذاری و توسعه بندر چابهار را با تأخیر مواجه کرد.

هند و ایران همچنین سال‌ها پیش قرارداد ساخت خط آهن ۶۰۰ کیلومتری از بندر چابهار تا زاهدان، در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان را امضا کردند که ارزش آن ۱.۶ میلیارد دلار بود. اما تابستان امسال ایران اعلام کرد که به دلیل «دیرکرد دهلی‌ نو» هند از پروژه خط آهن چابهار کنار گذاشته شده است.

حدود ۲۰ سال پیش ایران، روسیه و هند توافق کرده بودند یک مسیر راه‌آهن برای کاهش هزینه‌ها و زمان ترانزیت کالاها راه‌اندازی کنند. با ورود ۱۰ کشور دیگر ازجمله کشورهای آسیای میانه، آذربایجان و برخی کشورهای اروپای شرقی، قرار شد شبکه‌ راه‌آهن ۷۲۰۰ کیلومتری این کشورها را به هم وصل کند. از میان همه این کشورها، تنها شبکه خط آهن ایران کامل نشده است.

پروژه یادشده با نام «کریدور ترانزیتی شمال-‌جنوب» هزینه ترانزیت کالا را تا یک‌سوم و زمان انتقال کالا را تا نصف کاهش خواهد داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.