گفت‌وگو درباره چالش‌های بشریت در دیدار پاپ با آیت‌‌الله سیستانی

بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی درباره دیدار با پاپ فرانسیس

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، با آیت‌الله علی سیستانی، یکی از بانفوذترین مراجع تقلید شیعه در این کشور دیدار کرد.

شهروندآنلاین: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، بامداد شنبه در ادامه سفر سه روزه خود به عراق در نجف با آیت‌الله علی سیستانی، یکی از بانفوذترین مراجع تقلید شیعه در این کشور دیدار کرد.

بر اساس بیانیه دفتر آقای سیستانی او در جریان دیدار با پاپ تأکید کرده است که مسیحیان «باید بتوانند در امنیت و آرامش» در عراق زندگی کنند و از حقوق‌شان «بر اساس قانون اساسی» برخوردار باشند. او همچنین گفته است که مقامات مذهبی عراق در حفاظت از مسیحیان «نقش داشته‌اند».

واتیکان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پاپ فرانسیس از آیت‌الله سیستانی به دلیل تلاش‌هایش برای دفاع از حقوق «مستضعفان» تشکر کرد.

این دیدار در خانه آیت‌الله سیستانی در امتداد یک کوچه باریک در شهر نجف انجام می‌شود و رویترز به نقل از یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری عراق اعلام کرده که او با این شرط حاضر به دیدار با پاپ فرانسیس شده است که هیچ کدام از مقامات عراقی در این دیدار حضور نداشته باشند.

در متن بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی چنین آمده است:

«حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی صبح امروز (شنبه) با پاپ فرانسیس پاپ رهبر کلیسای کاتولیک و رئیس دولت واتیکان دیدار کرد.

در این دیدار درباره چالش‌های بزرگی که بشریت در این دوران با آن روبه‌رو است و نقش ایمان به خداوند سبحانه و تعالی و پایبندی به ارزش‌های والای اخلاقی برای غلبه بر آنها گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

حضرت آیت‌الله سیستانی در این دیدار در مورد بی‌عدالتی، ستم، فقر، آزار و اذیت‌های مذهبی و فکری، سرکوب آزادی‌های اساسی و فقدان عدالت اجتماعی که کشورهای مختلف از آن رنج می‌برند، به‌ویژه جنگ‌ها و اقدامات خشونت‌بار، محاصره اقتصادی، آوارگی و دیگر مواردی که ملت‌های منطقه ما به‌ویژه ملت فلسطین در اراضی اشغالی از آن رنج می‌برند، صحبت کردند.

معظم‌له در ادامه به نقشی اشاره کردند که رهبران بزرگ مذهبی و معنوی باید برای جلوگیری از آن فجایع ایفای نقش کنند و یادآور شدند که از آنها امید می‌رود که طرف‌های مربوطه به‌ویژه قدرت‌های بزرگ را نسبت به غلبه‌دادن جانب عقل و حکمت و کنارگذاشتن زبان جنگ و پرهیز از گسترش منافع شخصی به ضرر حقوق ملت‌ها در زمینه زندگی کریمانه و آزادانه ترغیب کنند و همچنین بر اهمیت دوچندان‌کردن تلاش‌ها برای تقویت ارزش‌های همبستگی، همزیستی مسالمت‌آمیز و همبستگی انسانی در همه جوامع بر پایه رعایت حقوق و احترام متبادل بین پیروان ادیان و گرایش‌های فکری مختلف تأکید کردند.

ایشان همچنین به جایگاه عراق و تاریخ باشکوه آن و خصائل نیکوی طیف‌های مختلف آن اشاره و ابراز امیدواری کردند که در مدتی نه‌چندان دور مصیبت کنونی را پشت سر بگذارند و بر اهتمام خود مبنی بر اینکه شهروندان مسیحی مانند سایر عراقی‌ها در امنیت و صلح زندگی کنند و از حقوق کامل خود براساس قانون اساسی برخوردار باشند، تأکید کردند و به نقشی که مرجعیت دینی در حمایت از آنها و سایر کسانی اشاره کردند که در حوادث سال‌های گذشته مورد ظلم و آزار و اذیت واقع شدند به‌ویژه در مدتی که تروریست‌ها مناطق وسیعی از چند استان عراق را اشغال کردند و در آنها اقدامات جنایتکارانه شرم آوری را مرتکب شدند.

معظم‌له در پایان برای پاپ و پیروان کلیسای کاتولیک و همه بشریت دعای خیر و سعادت کردند و از پاپ به خاطر تحمل رنج سفر به نجف اشرف برای انجام این سفر قدردانی کردند.»

دولت عراق برای تأمین امنیت پاپ در جریان این سفر حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی خود را به کار گرفته و مقرراتی را نیز در موضوع منع آمدورفت به اجرا گذاشته است تا علاوه بر حفظ امنیت پاپ، از شیوع ویروس کرونا نیز تا جای امکان جلوگیری شود.

رهبر کاتولیک‌های جهان پیش از این نیز در راستای اجرای سیاست گفت‌وگوی بین‌الادیان به کشورهای مسلمان ترکیه، اردن، مصر، بنگلادش، آذربایجان، امارات عربی متحده همچنین به سرزمین‌های فلسطینی سفر کرده بود.

پاپ قصد دارد در این شهر تاریخی که اکنون به ویرانه تبدیل شده، در کنار مسلمانان همچنین ایزدی‌ها و صابئین (مندائیان) عراق به عبادت بپردازد.

سفر پاپ فرانسیس به عراق اولین سفر بین‌المللی او از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و اولین سفر یک پاپ به عراق است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.