جز دو استان خوزستان و چهارمحال‌‌وبختیاری مابقی استان‌ها شرایط‌شان خوب است

روحانی: «سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است»

رئیس‌جمهوری گفت: «نرفتن سفر حتما بهتر از رفتن به سفر است اما اگر کسانی به هر دلیلی به سفر می‌روند حتما پروتکل‌ها را بیش از همیشه رعایت کنند وگرنه دچار موج چهارم می‌شویم که مشکلات زیادی برای فرهنگ، اقتصاد و زندگی اجتماعی و سلامت مردم ایجاد می‌کند.»

شهروندآنلاین: رئیس‌جمهوری گفت: «سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است کسی برای سفر به این شهرها برنامه‌ریزی نکند و مردم تا می‌توانند خریدهای خود را اینترنتی انجام دهند.»

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت: «امروز شصتمین جلسه ستاد ملی کرونا بود. در طول این مدت یعنی در یک سال و چند هفته گذشته، به صورت منظم جلسات ستاد را بدون تعطیلی برگزار کردیم و مصوباتی داشتیم.  هفته بعد یعنی بیست‌وسوم اسفند و هفته بعد آن یعنی ۳۰ اسفند نیز جلسه خواهیم داشت. امیدواریم قدم به قدم به سمت مهار این ویروس برویم.»

نکات مهم سخنان رئیس‌جمهوری چنین است:

امروز جز استان خوزستان و مقداری هم استان چهارمحال‌وبختیاری مابقی استان‌ها شرایط‌شان خوب بوده و خط فوت افراد صاف است. حتی خط ابتلای مثبت هم در اکثر جاها مستقیم است که علامت بسیار خوبی است و نشان از تلاش دست‌اندرکاران است.

ما اکنون با دو ویژگی مواجه هستیم؛ یکی اسفند پرجنب‌وجوش به ویژه در ۱۵ روز آخر و دیگری فرارسیدن عید نوروز. اسفند جنبش‌وجوش خاص خود را دارد و معروف به شب عید است و خرید و فعالیت مردم بیشتر می‌شود. رسومات مردم موجب تردد بیشتر می‌شود که علامت هشداردهنده‌ای برای ماست و اسفند با ماه‌های دیگر متفاوت است.

نرفتن سفر حتما بهتر از رفتن به سفر است اما اگر کسانی به هر دلیلی به سفر می‌روند حتما پروتکل‌ها را بیش از همیشه رعایت کنند وگرنه دچار موج چهارم می‌شویم که مشکلات زیادی برای فرهنگ، اقتصاد و زندگی اجتماعی و سلامت مردم ایجاد می‌کند.

نمی‌شود گفت که مردم شب عید، خرید نروید ولی خواهش می‌کنیم در ترددها تراکم، فاصله و پروتکل‌ها را رعایت کنند. ممکن است در جایی ۵درصد ارزان‌تر باشد ولی ریسک آن نمی‌ارزد. تا آنجا هم که ممکن است مردم خرید اینترنتی انجام دهند.

ما امروز برای عید مصوب کردیم سفر برای برای شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است. کسی برنامه‌ریزی نکند، نیروی انتظامی و همه نیروها هم به قانون و مقرراتی که وضع‌شده عمل می‌کنند و مردم توجه کنند.

توان نظام سلامت محدود است که این توان را باید مد نظر قرار دهیم خود مردم هم این مسأله مهم را مد نظر قرار دهند.

البته شاید در ذهن مردم این است که واکسن رسیده و تزریق آن آغاز شده است و مشکلات کم می شود؛ اما مردم باید بدانند تولید واکسن در دنیا محدودیت دارد یعنی به اندازه جمعیت دنیا امکان تولید واکسن وجود ندارد. ضمن اینکه عدالتی هم در جهان نیست و پولدارها از قبل رزرو کردند و کشورهایی که مشکلات مالی دارند، عقب می‌افتند.

ما نمی‌توانیم بگوییم که چون واکسن به بازار آمده است از این معضل عبور کردیم. حتی واکسن هم بیاید و تزریق را هم شروع کنیم زمان می‌برد بنابراین باید پروتکل‌ها را ادامه دهیم. در واقع این سبک زندگی که به‌تدریج در این یک سال اتفاق افتاده یعنی ترددهای خانوادگی و دورهمی کم یا قطع شود، از ماسک مرتب استفاده شود. دست‌ها مرتب شسته شود و سفرها مراعات شود و اگر کسی مبتلا هست و همه کسانی که با او در تماس بودند فوری احساس خطر کنند و تست بدهند، این سبک را باید ادامه دهیم.

دبستان و دبیرستان و دانشگاه که همه تقریبا امسال تعطیل بودند و بخشی از کسب‌وکارها هم تعطیل بودند و در ایام عید که به طریق اولی همه تعطیل هستند، ما باید بتوانیم روی اوقات فراغت مردم کار کنیم.

صداوسیما باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند و همه کسانی که دست ‌اندرکار فضای مجازی هستند نیز باید تلاش کنند که پایان سال و آغاز سال و عید نوروز به گونه‌ای باشد که توأم با سختی‌های و ویروس و مشکلات، بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر همراه نباشد و این هم دست خود ماست و همه باید اصول بهداشتی را دقیق‌تر و بیشتر از گذشته رعایت کنیم.

تقاضا می‌کنم در استان‌هایی که مقصد مسافران هستند استاندار، تیم پزشکی، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، هلال احمر و کسانی که در این زمینه فعال هستند و از آغاز تاکنون همکاری کرده‌اند باز هم مراقبت بیشتری انجام دهند تا عید و نوروز خوبی داشته باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.