لواسان آغاز کار ماست

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در نواحی شمالی استان تهران:

رئیسی:مسئولیت مسئولان فقط در مرز جغرافیایی نیست، بلکه تکلیف شهردار مرزبانی از حوزه منافع شهر و شهروندان است. دهدار، بخشدار، فرماندار، مقام قضائی و اجرایی هر کدام در حوزه خود مرزبانی می‌کنند و نباید بگذارند به این مرزها تجاوز شود؛ چرا که اینها جزو حقوق عامه است و ضایع شدن این حقوق به نسل‌ها لطمه می‌زند و همه در این قضیه خسارت می‌بینند

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در برخورد با زمین خواری در منطقه لواسانات گفت: چند حکمی که در منطقه لواسان در زمینه مقابله با تعدی به اراضی ملی و منابع طبیعی صادر شده است، به معنای آغاز قضیه است و ما موضوع لواسان را رها نمی‌کنیم و در پیگیری این موضوع، بنیانی را بنا می‌نهیم که مسئولین بعد از ما نیز موضوع تخلفات مرتبط با اراضی را در لواسان پیگیری کنند.
سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه مردم منطقه لواسان دغدغه درست و به‌حقی دارند، افزود: «دغدغه این است که این منطقه خوش آب و هوا متعلق به همه مردم است و باید منافع آن برای همه مردم باشد. اختصاصی کردن منطقه به‌وسیله یک عده خاص، آن هم با تخلف از قوانین و مقررات و زیر پا گذاشتن نظامات معماری و شهرسازی  مجاز نیست.»
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: «اگر کسانی بخواهند در هر منطقه‌ای از مناطق خوش آب و هوا حضور یابند و از آب و هوای خوب استفاده کنند، باید به قوانین و مقررات، حریم شهر و روستا و چارچوب‌های ساخت‌وساز احترام بگذارند.» آیت‌الله رئیسی ادامه داد: «ساخت‌وساز به هر شکل در مناطق خوش آب و هوای دنیا وجود دارد، اما ضابطه‌مند است و چارچوب دارد و نظامات مهندسی و معماری در نوع ساخت‌وسازها حاکم است.»
او با بیان اینکه مدیرانی که باید مرزها را در زمینه محیط ‌زیست حفظ کنند و مسئولان مربوط در همه حوزه‌ها، مرزبانان طبیعت هستند، گفت: «مسئولیت مسئولان  فقط در مرز جغرافیایی نیست، بلکه تکلیف شهردار مرزبانی از حوزه منافع شهر و شهروندان است. دهدار، بخشدار، فرماندار، مقام قضائی و اجرایی هر کدام در حوزه خود مرزبانی می‌کنند و نباید بگذارند به این مرزها تجاوز شود؛ چرا که اینها جزو حقوق عامه است و ضایع شدن این حقوق به نسل‌ها لطمه می‌زند و همه در این قضیه خسارت می‌بینند.»
آیت‌الله رئیسی گفت: «ما که دور این میز نشسته‌ایم، اگر هر کدام بخواهیم آماری در برخورد با تخلفات بدهیم، آمار روشنی داریم و باید به همه شما خسته نباشید گفت و از همت‌تان تقدیر کرد؛ لیکن ما هستیم با همه خدماتی که انجام شده و با همه آمار‌ها و وضع موجود؛ یعنی لواسانی که امروز جلوی چشم است. این لواسان امروز، لواسانی نیست که مردم بومی و ساکنان بپسندند و حال سوال این است که چرا با همه اقدامات انجام شده، مردم گله‌مند هستند و باید دید وضع مطلوب با آنچه باید باشد چه فاصله‌ای دارد.»
رئیس قوه قضائیه اذعان کرد: «مطرح شد که تعارض در تصمیم‌گیری‌ها و تعارض در برخی قوانین داریم که لازم است  این تعارضات در این قرارگاه و در این جلسات دبیرخانه‌، بررسی و برای همه آنها راهکار‌هایی پیدا شود.» او ادامه داد: «باید مشخص شود کجا باید قانون را اصلاح کرد؛ کجا باید دستورالعمل‌های صریح، روشن و شفاف برای مجری و دست‌اندرکاران تدوین شود و به‌طور کلی تعیین تکلیف این قضیه لازم است.»

۲۵۰‌هزار حکم ماده ۱۰۰ باید سریع بررسی و واکاوی شود

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه از جمله مسائلی که حتما باید بررسی شود، طرح کشوری برای اجرای احکام است، بیان داشت: «۲۵۰‌هزار حکمی که تحت عنوان ماده ۱۰۰ یا هر کدام از بخش‌ها در استان‌های مختلف صادر شده است، باید سریع بررسی و واکاوی شود تا تکلیف این قضیه کاملا روشن شود.» رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: «اگر قانون وجود دارد، باید بدون تبعیض اجرا شود. آنچه مردم از آن گلایه‌مند هستند، این است که می‌گویند قانون تبعیض‌آمیز اجرا می‌شود؛ دو ساختمان در منطقه‌ای ساخته شده، با یکی برخورد می‌شود، با دیگری خیر. این موضوع جلوی چشم مردم و در معرض قضاوت آنان است.»
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ نباید منبعی برای کسب درآمد برای شهرداری‌ها و رفع مشکلات مالی آنها تلقی شود، گفت: «اینکه هر کس بتواند تخلف کند و بعد بگوید پولش را می‌دهم، درست نیست. اگر این کار غیرمجاز است، مگر با پول، تخلف خریده می‌شود؟ باید موضوع ماده ۱۰۰ را حتما پیگیری کرد که در مجلس اصلاح شود و از قوانینی که حتما باید پیگیری کنیم که مجلس اصلاح کند، ماده ۱۰۰ است. اینکه طرف تمام تخلفات را انجام دهد و جلوی چشم مردم بگوید پولش را داده‌ام، این کار تخلف است یا نیست؟ یک طبقه بیشتر ساختن در این منطقه تخلف است. همه ساختمان‌های این منطقه سه‌طبقه ساخته شده‌اند، اما کسی ساختمانی چهار یا پنج‌طبقه ساخته و می‌گوید پولش را داده‌ام؛ پس معلوم می‌شود همه تخلفات را می‌شود با پول معامله کرد.»
رئیس قوه قضائیه گفت: «این موضوع باب تخلف را در کشور باز و متخلف برای تخلف جرأت پیدا می‌کند. مشکل ماده ۱۰۰ حتما باید حل شود و نباید به‌عنوان منبعی برای رفع کمبود‌های مالی شهرداری‌ها تلقی شود. این کار غلط است و مشکلاتی که الان ایجاد کرده، حتما باید پیگیری شود که این کار اراده جدی می‌خواهد.»
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به موضوع  شورا‌های شهر گفت:   «از مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها که مرجع این کار هستند و خوب هم تخصص دارند، می‌خواهیم درباره فعالیت شوراهای شهر پیگیری کنند. معتقدیم شورا‌های شهر خدمات خوبی در خیلی از شهر‌ها انجام داده‌اند، اما تخلفات جدی هم در شوراها وجود دارد و اشکال هم ساختاری است و رفتاری نیست.»
او افزود: «چرا ما باید مجبور شویم با شورای شهر لواسان و شهردار لواسان برخورد کنیم؟ در خیلی از شهر‌ها این برخورد شده است، درحالی که اگر ساختار‌ها دقیق باشد و شورای شهر را منضبط کند، مجبور به برخورد نمی‌شویم. اعضای شورای شهر برای خدمت آمده‌اند؛ ولی وقتی می‌بینند یک‌سری از راه‌ها باز و زمینه و بستر برای تخلف فراهم است، مرتکب تخلف می‌شوند. ما به هیچ عنوان مایل به برخورد با آنها نیستیم، اما وقتی تخلف می‌کنند، برخورد می‌کنیم؛ لکن مشکل را در ساختار غلط می‌بینیم.»
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر توجه به موضوع پیشگیری خاطرنشان کرد: «باید به جای برخورد با یک ساختمان ١٠ طبقه که ساخته شده، پیشگیری کرد. آیا در بستر رودخانه می‌توان ساختمان ساخت؟ چرا وقتی آجر‌ها گذاشته و چند طبقه ساخته شد، بعد با آن برخورد شد؟ جلوی چشم همه مسئولان مربوط این کار انجام شده و تمام کسانی که مسئولیت داشتند نباید اجازه می‌دادند در بستر رودخانه ساختمان ساخته شود. چرا دو سال همه دیدند و این کار انجام شد؟ با تخلف باید برخورد شود، اما نباید اجازه داد تخلف شکل بگیرد و نطفه تخلف و فساد منعقد شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.