بعد از تزریق واکسن با ماسک‌ها چه کنیم؟

مقامات بهداشتی: حتی پس از دریافت واکسن کووید-19 ماسک بزنیدو فاصله فیزیکی را حفظ کنید

مقامات بهداشتی می‌گویند حتی پس از دریافت واکسن کووید-19 ماسک بپوشید و فاصله فیزیکی را حفظ کنید؛ چیزی که ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد. افراد واکسینه‌شده ممکن است ویروس را منتقل کنند، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند؟! اکنون، ناشناخته‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای محافظت از جامعه اهمیت یابد و ادامه داشته باشد.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: مقامات بهداشت عمومی از مردم می‌خواهند حتی پس از دریافت واکسن کووید-19 ماسک بزنند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند. این ممکن است غیرمنطقی باشد. بعد از همه اینها، آیا اگر کسی واکسن بزند، از ویروس کرونا محافظت نمی‌شود؟ پاسخ پیچیده است، اکثر قریب به اتفاق افرادی که واکسینه می‌شوند از کووید-19، بیماری ناشی از ویروس SARS CoV 2 محافظت می‌شوند. با این حال، افراد واکسینه‌شده ممکن است ویروس را منتقل کنند، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند!

اوری آگوست، استاد ایمونولوژی در دانشگاه کرنل در آمریکا گفت: «ما می‌دانیم که اکنون واکسن‌ها می‌توانند در برابر بیماری از فرد محافظت کنند، اما چیزی که وقت کافی برای درک واقعی آن نداشته‌ایم این است که آیا از شیوع ویروس هم جلوگیری می‌کنند؟»

ویروس کرونا به‌طور معمول از طریق حفره‌های بینی وارد بدن می‌شود. دانشمندان هنوز در حال مطالعه هستند که آیا بدن به اندازه کافی آنتی‌بادی در بینی تولید می‌کند تا از تکثیر ویروس در آنجا جلوگیری کند.

درست موقعی که سلول‌های ایمنی سیستمیک، کل بدن را از بیماری که دلیل آن کووید-19 است، محافظت می‌کنند، ویروس SARS-CoV-2  ممکن است هنوز دستگاه تنفسی را استعمار کرده باشد!

چرا واکسینه‌شده‌ها مجبورند ماسک بپوشند؟

واکسن کرونا در اعماق بافت تزریق می‌شود. این، بدن ما را وادار به تشکیل آنتی‌بادی برای مبارزه سیستماتیک با ویروس می‌کند. بعضی از آنتی‌بادی‌های سیستمیک (که در سراسر بدن عمل می‌کنند) به قسمت‌های دیگر بدن گردش و از ما در برابر بیماری شدید محافظت می‌کنند.

ویروس کرونا به‌طور معمول از طریق حفره‌های بینی وارد بدن می‌شود. دانشمندان هنوز در حال مطالعه هستند که آیا بدن به اندازه کافی آنتی‌بادی در بینی تولید می‌کند تا از تکثیر ویروس در آنجا جلوگیری کند.

در همین حال ویروس سعی می‌کند در سایر قسمت‌های بدن مانند سیستم تنفسی ما نیز تکثیر شود. آنتی‌بادی‌های سیستمیک احتمالا آنها را از بین می‌برند. این بدان معناست که فرد واکسینه‌شده احتمالا علایمی پیدا نمی‌کند، حتی اگر ویروس در بینی تکثیر شود.

اما ممکن است افراد واکسینه‌شده به اندازه کافی ویروس در بینی داشته باشند تا دیگران را آلوده کنند!

بنابراین اگر فرد واکسینه‌شده نفس بکشد یا عطسه کند، هنوز هم می‌تواند شخص دیگری را آلوده کند، حتی اگر احساس کند حالش خوب است.

این بدان معنی است که افراد واکسینه‌شده هنوز مجبور به استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی هستند، حتی اگر خطر فردی آنها بسیار کمتر باشد.

کی ماسک‌زدن متوقف می‌شود؟

اکنون، ناشناخته‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای محافظت از جامعه اهمیت یابد و ادامه داشته باشد.

دانشمندان نمی‌دانند که واکسن‌های کووید-19 چگونه ممکن است در برابر انتقال SARS-CoV-2  بی‌علامت محافظت کنند. نشانه‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد، اما تحقیقات ناقص است.

محققان همچنین نمی‌دانند که واکسن کووید-19 چه مدت ممکن است افراد را از ویروس محافظت کند.

دانشمندان همچنین به دقت می‌بینند که چگونه تغییرات تکاملی ویروس یا انواع آن، بر اثربخشی واکسن‌ها تأثیر می‌گذارد.

محققان قبلا دریافته‌اند که اثر واکسن «جانسون اند جانسون» در آفریقای جنوبی که نوع B1351 در آن وجود دارد، کم است. با این‌حال، مهم‌ترین عامل ممکن است میزان پذیرش واکسن از سوی بزرگسالان واجد شرایط باشد. کودکان قادر به شیوع بیماری هستند، اما واجد شرایط واکسن نیستند. برخی از افراد ممکن است دارای نقص سیستم ایمنی باشند و نتوانند واکسن دریافت کنند و دیگران ممکن است با موانع دیوان‌سالاری در واکسیناسیون روبه‌رو شوند.

اگر هنوز مجبور باشیم ماسک بزنیم، تزریق واکسن چه فایده‌ای دارد؟

استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را به‌عنوان استراتژی‌های مداوم کاهش خطر در نظر بگیرید که  مناسبند، در حالی که دانشمندان تحقیقاتی را انجام می‌دهند، افراد بیشتر و بیشتری واکسینه می‌شوند و شیوع کووید-19 کاهش می‌یابد.

دانشمندان نمی‌دانند که واکسن‌های کووید-19 چگونه ممکن است در برابر انتقال SARS-CoV-2 بی‌علامت محافظت کنند. محققان همچنین نمی‌دانند که واکسن کووید-19 چه مدت ممکن است افراد را از ویروس محافظت کند.

به‌عنوان مثال، با ادامه تزریق واکسن‌ها، اجتماعات کوچک افراد واکسینه‌شده بیشتر متداول می‌شود. بنابراین همین افراد باید در مورد فاصله اجتماعی و داشتن ماسک در ملأعام وظیفه‌شناس باشند، زیرا به‌طور بالقوه می‌توانند بیماری را در گستره جامعه منتقل کنند.

امید این است که هرچه تعداد بیشتری از مردم واکسینه شوند افراد کمتری به موارد شدید کووید- 19 مبتلا شوند و با تفوق بر بیماری، فشار بر سیستم‌های بهداشتی کاهش یابد.

دکتر بروس وای لی، استاد سیاست بهداشت در دانشکده بهداشت عمومی City University نیویورک گفت: «امیدوارم بتوانیم بیشتر جمعیت را واکسینه کنیم. آن وقت است که می‌توانیم صحبت درباره حرکت به سمت حالت عادی را شروع کنیم.»

چه زمانی به این پاسخ‌ها خواهیم رسید؟

مطالعات درباره میزان محافظت واکسن در برابر انتقال بیماری ادامه دارد و امیدوارکننده است، اما کامل نیست. بعید به نظر می‌رسد که واکسن‌ها محافظت کامل ارایه دهند. در جهان فقط تعداد انگشت‌شماری از واکسن‌ها می‌توانند چنین ادعایی کنند، از جمله واکسن آبله. با این حال، اگر واکسنی انتقال را به میزان چشمگیری کاهش دهد، خبر خوبی برای توانایی جهان در مهار ویروس خواهد بود.

در شرایط عادی، این نوع پرسش‌ها ممکن است در سال‌ها آزمایش‌ بالینی واکسن پاسخ داده شود. در این شرایط اضطراری، توقف بیماری مهم‌ترین هدف بود و واکسن‌های موجود این کار را بسیار موثر انجام می‌دهند.

اوری آگوست گفت: «احتمالا هر چه بیشتر افراد واکسینه می‌شوند؛ تا حوالی سپتامبر.»

مهم‌تر اینکه واکسن‌ها لزوما نیازی به ارایه محافظت کامل برای کمک به مبارزه با بیماری همه‌گیر ندارند. آگوست گفت: «اگر همه واکسینه شوند، ویروس کمتری پیرامون ما در حرکت خواهد بود.»

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.