طرح گام در مقابل گام با آمریکا را دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه: گفت‌وگو‌های نزدیکی با طرف‌های برجامی داشتیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس‌جمهوری افغانستان و پیشنهاد تشکیل سازوکاری با حضور ایران و چند کشور دیگر و امکان موافقت ایران با این مذاکرات اظهار داشت: «ما هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا درباره موضوعات برجامی و غیر برجامی نداشته و نداریم.»

شهروند آنلاین: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

او به تماس‌های تلفنی وزرای خارجه فرانسه و ایران در خصوص مسائل دوجانبه و برجام و همچنین دبیرکل سازمان ملل با ظریف و وزیر خارجه ظریف و همتای ارمنستانی اشاره کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به سفر وزیر خارجه ایرلند نیز اشاره و اضافه کرد: «در خصوص موضوعات دوجانبه و نقش تسهیلگری ایرلند در قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگشایی سفارت ایرلند گفت‌وگو‌های خوبی داشتیم.»

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس‌جمهوری افغانستان و پیشنهاد تشکیل سازوکاری با حضور ایران و چند کشور دیگر و امکان موافقت ایران با این مذاکرات اظهار داشت: «ما هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا درباره موضوعات برجامی و غیربرجامی نداشته و نداریم.»

او خاطرنشان کرد: «هنوز دعوتنامه از سازمان ملل در خصوص افغانستان دریافت نکرده‌ایم و بعد از اینکه دریافت کنیم، بررسی خواهیم کرد.»

او بیان کرد: «نگاه ما به دوستان دوستی است نه ابزاری. افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچ‌کس نیست.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی خاطرنشان کرد: «گفت‌وگو‌های بسیار نزدیکی با طرف‌های برجامی داشتیم و با آمریکا مذاکره‌ای نداشتیم. در داخل ایران برخی نکات در حال بررسی و تکمیل است. در همین مسیر توییت ظریف بود. رسانه‌ها اجازه دهند این موضوع حساس در بستر خود جلو برود و زمانی قطعی شد، به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

او درباره اینکه آیا ایران طرح گام در مقابل گام با آمریکا را قبول خواهد کرد؟ تصریح کرد: «اجازه دهید در مسیر بستر خود برود. ایران نه هیچ‌وقت طرح گام به گامی را دریافت کرده و نه چنین طرحی مبتنی بر خط مشی اعلامی ایران بوده است. بین ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نیست، چون برجام مسیر را روشن کرده است.»

خطیب‌زاده درباره سفر پاپ به عراق و نگاه ایران به این سفر گفت: «این سفر بسیار خوب و سازنده بود. عراق با رشادت‌های مردمش و درایت مرجعیت و خون‌های پاکی که در برابر افراطی‌گری ریخته شده، امروز به فضای امنی رسیده است که در نتیجه آن می‌توان سفر خوب و سازنده را داشت. پیام این سفر و سفرهایی از این دست، عراق امن و بازگشت به آرامش است.»

خطیب‌زاده درباره دخالت و مواضع افراد مختلف در سیاست خارجی تصریح کرد: «سیاست خارجی باید در مسیر حرفه‌ای خود حرکت کند. سیاست خارجی موضوع بده بستان احزاب و جریان‌های سیاسی نیست و نه موضوع مجادلات کف خیابانی است.»

او با بیان اینکه موضوع سیاست خارجی امنیت ملی است، خاطرنشان کرد: «براساس قانون اساسی، وزارت امور خارجه تنها صدا تبیین سیاست خارجی ایران است. در موضوع حساس برخی افراد باید وظایف خود با دقت انجام دهند. هرکس که با روندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آشنا باشد، می‌دانند کجا را نگاه کنند و کجا تبیین‌کننده مواضع ایران است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مثبت تلقی‌شدن دیدار وزیر امور خارجه ایرلند با روحانی درخصوص روابط ایران و آمریکا ابراز داشت: «موضوع ایران و آمریکا ارسال پالس و سیگنال نیست بلکه اجرای موثر قطعنامه ۲۲۳۱ و رفع تحریم‌هاست. اینها نیازمند ارسال پالس نیست و موضوعات روشن و دقیقی است.»

خبرنگاری پرسید که آیا آزادشدن سه‌میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، عراق و عمان را تأیید می‌کنید که خطیب‌زاده پاسخ داد: «هنوز اقدام عملی از منابع ایران در کره‌جنوبی شاهد نبودیم و منتظر اقدام کره هستیم.»

او درباره اظهارات جرمی هانت وزیر امور خارجه سابق انگلیس درباره آزادشدن نازنین زاغری بیان کرد: «اظهارات ریاکارانه امروز جرمی هانت، اقدامات مخرب چندسال قبل او را نمی‌پوشاند. او می‌داند اقدامات مخربش اگر رخ نمی‌داد، اتفاق امروز چندسال قبل رخ می‌داد. دولت انگلیس هم باید به یادش باشد پرونده‌های ایرانی‌هایی که بی‌دلیل در انگلیس دستگیر و برخلاف رعایت حقوق بشر و بدون اتهام زندانی شدند، همچنان در ایران مفتوح است و آن را پیگیری می‌کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.