به وقت مهربانی

پزشکان و کارشناسان داوطلب جمعیت هلال‌احمر اهالی محله خزانه را رایگان ویزیت کردند

آفتاب تازه روشنایی‌اش را به سر شهر انداخته که داوطلبان هلال‌احمر یکی‌یکی وارد ساختمان خانه هلال موسسه رشاد واقع در محله بخارایی خزانه می‌شوند. یکی چادر پذیرش مصدومان احتمالی از حوادث کوچک درون‌شهری را با رفقا برپا و یکی هم شرایط پذیرش بیماران را مهیا می‌کند. همه داوطلبند‎، این را می‌شود از نوشته‌های پشت کاورهای سرخ و سفیدی که به تن دارند فهمید. اعضای تیم درمان جهادی هم حاضرند‎؛ از پزشک‌های عمومی با موهای جوگندمی گرفته تا کارشناسان تغذیه و روانشناسی. داوطلبان با لبخند همیشگی و انرژی فراوان کار خود را آغاز می‌کنند. تا داوطلبان آماده شوند کار پذیرش بیماران در سالن هم انجام شده است. در گوشه‌ای از سالن انتظار پیرمرد نابینایی چانه‌اش را به عصای چوبی‌رنگ و رو رفته‌اش تکیه داده و دفترچه بیمه‌اش را به دست گرفته است. اهل اردبیل است و سابقه سکونتش در محله خزانه به 40 سال پیش برمی‌گردد: «چربی بالا و دیابت دارم، باید هر دو مورد را دائما چک کنم، اما هزینه‌های ویزیت پزشکان برای من گران است. دیروز از همسایه‌ها شنیدم پزشکان رایگان به محله می‌آیند و اول صبح اینجا حاضر شدم.» چشم‌هایش نمی‌بینند اما حس‌هایش خوب کار می‌کند. خیلی حوصله حرف‌زدن ندارد و به دخترش آرام می‌گوید: «کاش هفته‌ای یک بار این دکترها به محله ما می‌آمدند.»

نفس تازه می‌کند. مجدد با چانه به عصایش تکیه می‌دهد و چشم‌های کم‌سویش را به زمین می‌دوزد. کمی آن سوتر بانوان محله نشسته‌اند. بحث داغ دورهمی‌شان همین حضور رایگان پزشکان داوطلب در محله است. خدیجه ابری می‌گوید: «همه ما در کرونا ترس از ابتلا به بیماری داریم و برگزاری این ویزیت‌های رایگان می‌تواند از استرس اهالی بکاهد.» 20 سال است در محله خزانه ساکن است، اما تا به حال برنامه حضور پزشکان داوطلب را تجربه نکرده است: «یکی از خوبی‌های این طرح رایگان‌بودن آن است. هزینه‌های زندگی اینقدر گران شده که گاه حاضریم از سلامتی خود بزنیم و پیش دکتر نرویم و همین مسأله مشکلات حادتری را به وجود می‌آورد.»

نرگس یاقوتی یکی دیگر از اهالی محله خزانه هم پیشنهاد می‌دهد این طرح‌های ویزیت رایگان هفتگی در محله‌ها برگزار شود تا مردم بیشتری از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

اولین مأموریت؛ زلزله رودبار

نوبت‌شان که می‌رسد یکی‌یکی به داخل مطب‌ها مراجعه می‌کنند. در ابتدای ویزیت داوطلبان آموزش‌دیده، فشار و قند خون افراد را اندازه‌گیری می‌کنند و بعد هم بیماران نزد پزشکان و کارشناسان می‌روند.

دکتر سیدهاشم حسینی یکی از پزشکان داوطلب حاضر در طرح ویزیت رایگان است. او از سال 85 با جمعیت هلال‌احمر همکاری دارد: «14 سال از همکاری من با جمعیت هلال‌احمر می‌گذرد. فعالیت‌هایم را در دوره دانشجویی شروع کردم و اولین مأموریتم حضور در زلزله رودبار بود. پر از ترس و استرس و… با اینکه دانشجوی پزشکی بودم، اما قدرت ریسکی برای درمان نداشتم، به  همین علت شروع به پانسمان زخم زلزله‌زدگان کردم. در آواربرداری و بیرون‌کشیدن مصدومان و جنازه‌ها از زیر آوار هم با نیروهای امدادی همکاری می‌کردیم. در حین کار متوجه شدم خارج‌کردن مصدومان از زیر آوار اصولی و صحیح انجام نمی‌شود، به همین علت شروع به آموزش امدادگران کردم تا تعداد مصدومان ضایعه نخاعی افزایش نیابد.»

دکتر حسینی از آموزش خودامدادی و دگرامدادی او و تیم همراهش به زلزله‌زدگان می‌گوید: «مردم عزادار بودند، دوست داشتند عزاداری کنند و باید بستری برای آنها فراهم می‌شد. شروع کردیم به برگزاری مجالس ترحیم، خودمان مداحی کردیم و عکس متوفیان را در گوشه‌ای از خرابه‌ها گذاشتیم و شروع به عزاداری کردیم تا با عزاداری کمی سبک شوند.»

او در بم هم حاضر بود؛ زلزله‌ای که معتقد است تلخ‌ترین حادثه قرن است: «در زلزله بم دیگر دانشجو نبودم. بالغ بر 30 هزار نفر فوت کرده بودند. بچه‌های زیادی بی‌سرپرست یا تک‌سرپرست مانده بودند که روحیه خوبی نداشتند، لازم بود این بچه‌ها در مرکز گرد هم جمع شوند. تصمیم به راه‌اندازی مهدکودک گرفتیم. همه بچه‌ها را در این مرکز جمع کردیم و کار اداره آن را به عهده بانوان داوطلب گذاشتیم. این مهدکودک به‌شدت مورد توجه سازمان‌های جهانی داوطلبان قرار گرفت و الگویی در تمام حوادث شد.»

او برای اینکه در این اردوهای جهادی و برنامه‌های ویزیت رایگان شرکت کند، از محل کارش مرخصی می‌گیرد و معتقد است که هفته‌ای یک بار برای خوب‌شدن حال دلش نیاز دارد تا در فعالیت‌های داوطلبانه شرکت کند.

 

آموزش‌های اولیه پاگیرم کرد

کمی آن سوتر کارشناس تغذیه مشغول راهنمایی بیماران است. لیدا شاهسونی، استاد دانشگاه است. سابقه همکاری‌اش با جمعیت هلال‌احمر به سال 94 برمی‌گردد: «سال 94 تصمیم گرفتم کمک‌های اولیه امدادی را آموزش ببینم. آموزش این دوره همان و شرکت در تمام دوره‌های آموزشی تا دریافت مدرک نجاتگری همان.»

ارتباط خوب او با جمعیت باعث می‌شود تا در فعالیت‌های داوطلبانه مشارکت خوبی داشته باشد: «همراه با تیم پزشکان داوطلبان مأموریت‌های زیادی را در مناطق کم‌برخوردار شرکت کردیم؛ از اردوی روستای کیگا و هرندی گرفته تا روستای باریج و محله خزانه. محله‌هایی که مردمش نیازمند آگاهی‌بخشی و آموزش هستند.»

او با عشق و علاقه کارش را دنبال می‌کند و نگران مردم مناطق کم‌برخوردار است که به لحاظ مشکلات اقتصادی تغذیه مناسبی ندارند: «در مناطق کم‌برخوردار اغلب مردم به‌خصوص جامعه زنان با مشکلات روحی و روانی بسیار روبه‌رو هستند، از طرفی این مشکلات روحی و روانی اغلب تبدیل به ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند و ناراحتی‌های گوارشی خود زمینه‌ساز تهدید سلامتی آنهاست.»

او معتقد است که مأموریت گروه‌های جهادی درمانی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات مردم مناطق کم‌برخوردار را حل کند: «خیلی از این افراد به خاطر هزینه‌های درمانی از رفتن به مراکز درمانی خودداری می‌کنند و اردوهای جهادی می‌تواند به آنها کمک زیادی کند.»

در مناطق کم‌برخوردار اغلب مردم به‌خصوص جامعه زنان با مشکلات روحی و روانی بسیار روبه‌رو هستند، از طرفی این مشکلات روحی و روانی اغلب تبدیل به ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند و ناراحتی‌های گوارشی خود زمینه‌ساز تهدید سلامتی آنهاست.

 

پزشکان داوطلب و ارتقای کیفیت زندگی محرومان

در یکی دیگر از اتاق‌های ساختمان دکتر محمدعلی اشراقی نشسته و با صبوری و مهربانی بیماران را ویزیت می‌کند. سه سالی از همکاری داوطلبانه‌اش با جمعیت هلال‌احمر می‌گذرد و دلیل این همکاری را با سرودن این قطعه شعر برایمان روایت می‌کند: «خرم آن کس که در این محنت‌گاه /خاطری را سبب تسکین است». شمرده و آرام سخن می‌گوید: «در طول این سه سال سفرهای زیادی به مناطق سیستان‌وبلوچستان و عتبات عالیات داشتم. در این سفرها بود که متوجه شدم مردم برخی مناطق از حداقل‌های زندگی هم محرومند و فعالیت‌های داوطلبانه می‌تواند کیفیت زندگی‌شان را ارتقا ببخشد.»

او با اشاره به محرومیت مردم در روستاهای سیستان‌وبلوچستان بر ضرورت حضور پزشکان داوطلب در این مناطق تأکید می‌کند: «فقر فرهنگی عامل اصلی همه مسائل و مشکلات پیش‌روی این منطقه است. داوطلبان حوزه بهداشت و درمان باید در بخش بهزیستی مردم این منطقه تلاش کنند و با ارایه آموزش‌هایی به آنها کمک کنند تا زندگی سالم‌تری را تجربه کنند.»

او با اشاره به ازدواج‌های قبیله‌ای و طایفه‌ای در مناطق محروم می‌گوید: «زایمان‌های متعدد بعد از این ازدواج‌ها سبب می‌شود تا ما شاهد افزایش جمعیت معلول در جامعه باشیم، در حالی که گروه‌های جهادی داوطلب از پزشکان هلال‌احمر با حضور در این مناطق و آموزش‌های لازم مردم را به سمت ازدواج‌های غیر فامیلی سوق دادند و این مسأله سبب شده تا ما در برخی مناطق که کارشده شاهد کاهش تولد نوزادان معلول باشیم.»

مردم محله خزانه در این اردوی یک روزه جهادی پزشکان داوطلب هلال‌احمر، علاوه بر ویزیت رایگان به وسیله پزشکان از خدمات رایگان کارشناس تغذیه، روانشناس و چکاپ قند و فشار خون هم بهره‌مند شدند.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.