تصمیم کلمبیا برای کشتنِ میراث ۳۰ساله پابلو اسکوبار

سرنوشت «اسب‌های آبی کوکائین» چه می‌شود؟

افزایش تعداد حیوانات که به «اسب آبی کوکائین» معروف هستند، مستقیما به کشته‌شدن پابلو اسکوبار در سال ۱۹۹۳ به دست نیروهای امنیتی کلمبیا مربوط است. بعد از مرگ اسکوبار، هاسیندا ناپولس، ملک مجللش در حدود ۲۵۰ کیلومتری شمال‌غربی بوگوتا، پایتخت کلمبیا، تصرف شد. باغ‌وحش خصوصی اسکوبار را از بین بردند ولی تبدیل به بخشی از یک پارک موضوعی محبوب شد. حیوانات باغ‌وحش هاسیندا ناپولس بین باغ‌وحش‌های دیگر توزیع شدند، ولی اسب‌های آبی نه.

شهروند آنلاین: پابلو اسکوبار نامی است که کلمبیا 30سال است سعی کرده به فراموشی بسپارد. او یکی از مشهورترین مجرمان دوران و بنیان‌گذار کارتل بدنام موادمخدر مدلین در دهه ۱۹۸۰ بود و گفته می‌شد یکی از پولدارترین مردان دنیاست. اسکوبار همچنین در کلمبیا به دلیل مقابله‌جویی‌های خشن با نیروهای انتظامی و قضائی؛ از جمله آدم‌ربایی، بمب‌گذاری و ترورهای بی‌تمایز معروف بود. پادشاهی کوکائینِ او مسئول چیز دیگری هم هست که دانشمندان آن را بمب ساعتی اکولوژیک می‌نامند.

چند دهه قبل اسکوبار تعدادی اسب آبی را برای باغ‌وحش شخصیش وارد کلمبیا کرد. این اسب‌های آبی زاد و ولد کردند و به گفته دانشمندان در امتداد یکی از آبراه‌های اصلی کشور به نام رودخانه مگدالنا پراکنده شدند.

بر اساس تحقیقی که نتایجش منتشر شد، تنها راه کاهش زیان‌های زیست‌محیطی این حیوانات، از بین‌بردنشان است.

ناتالی کاستلبلنکو زیست‌شناس کلمبیایی و یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: «معلوم است که ما هم دلمان برای این حیوانات می‌سوزد، ولی به‌عنوان دانشمند باید صادق باشیم. اسب آبی یک گونه مهاجم در کلمبیاست و اگر ما در حال حاضر بخشی از جمعیت آنها را از بین نبریم، کنترل شرایط در ۱۰ تا ۲۰سال آینده از دستمان در خواهد رفت.»

خانم کاستلبلنکو و همکارانش به همان اندازه که ازافزایش تعداد این پستانداران می‌ترسند، از رسیدن به بن‌بست هم وحشت دارند. طبق آمار دولتی بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹، فقط ۴ حیوان عقیم شده‌اند. خانم کاستلبلنکو معتقد است: «تا به حال که اسب‌های آبی در کلمبیا در بهشت زندگی کرده‌اند اما آنها یک بمب ساعتی اکولوژیک هستند». تقریبا ۳۰سال بعد از مرگ پابلو اسکوبار، این «اسب‌های آبی کوکائین» مدرک حضور طولانی این سلطان موادمخدر کلمبیا هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.