پشت همدیگر را خالی نکنیم

کرونا نشان داد که بیش از هر زمانی نیاز داریم که با هم باشیم

سیدحسن موسوی چلک در سومین کنگره بین‌المللی روز مددکاری اجتماعی درباره شعار روز جهانی مددکاری اجتماعی گفت: «ما در انجمن مددکاری اجتماعی هر سال شعاری را متناسب با شرایط کشور نام‌گذاری می‌کنیم که برای سال ۱۴۰۰ «همبستگی اجتماعی» را انتخاب کردیم.»

شهروندآنلاین: «من هستم، چون ما هستیم؛ یا همان همبستگی اجتماعی» این عبارت به عنوان شعار سال ۲۰۲۱ مددکاران اجتماعی تعیین شده است.

هر سال شعار جهانی توسط جامعه مددکاری اجتماعی جهان انتخاب می‌شود که شعار امسال به یاد نلسون ماندلا و با تأکید بر دانش بومی انتخاب شده است. این شعار بر محور «همبستگی اجتماعی و اتحاد جهانی» است.

سیدحسن موسوی‌چلک در سومین کنگره بین‌المللی روز مددکاری اجتماعی درباره شعار روز جهانی مددکاری اجتماعی گفت: «ما در انجمن مددکاری اجتماعی هر سال شعاری را متناسب با شرایط کشور نام‌گذاری می‌کنیم که برای سال ۱۴۰۰ «همبستگی اجتماعی» را انتخاب کردیم.»

او ادامه داد: «کرونا نشان داد که بیش از هر زمانی نیاز داریم که با هم باشیم. به فکر هم باشیم و در زندگی اجتماعی نمی‌توانیم بدون توجه به دیگران زندگی آرامی داشته باشیم، همان‌گونه که توجه دیگران می‌تواند این زندگی آرام را برای ما به ارمغان بیاورد.»

بیش از هر زمان دیگر به پیام‌های مثبت نیاز داریم

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره شعار روز مددکاری اجتماعی گفت: «این شعار می‌تواند شعار سال سازمان ملل در چند سال باشد. ما بیش از هر زمانی به این نوع پیام‌های مثبت؛ پیام‌هایی که محور آن انسان و همه مردم‌اند نیاز داریم.»

موسوی‌چلک معتقد است که آنچه مهم است اینکه همه مردم باید زیستن اجتماعی را تجربه کنند و این زمانی اتفاق می‌افتد که همه ما با هم باشیم، با هم و در کنار هم کار و زندگی کنیم و به اصطلاح پشت هم دیگر را خالی نکنیم.

او افزود: «هر چقدر ما تعامل بیشتری با دیگری داشته باشیم، زندگی برای همه مردم جذاب می‌شود.»

تعیین این شعار به ویژه در پایان سال ۲۰۲۰ که با بحران جهانی کووید-۱۹، وابسته‌بودن انسان‌ها به هم به گونه‌ای تاریخی هویدا شده بود، می‌تواند آغاز فصل جدیدی از زندگی بشری را نشان دهد.

استفاده از این شعار همچنین به استفاده از دانش بومی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های جوامع برای حل مسائل محلی که در سال‌های اخیر بارها در کنفرانس‌های مددکاری اجتماعی درباره آن بحث شده است، باز می‌گردد.

به گفته موسوی‌چلک لفظ «اوبونتو» (UBUNTU) کلمه‌ای آفریقایی و بیانگر این دستور اخلاقی قدیمی است که یکپارچه بودن جوامع انسانی را گوشزد می‌کند و در ادبیات غنی ایران نیز با اشعار مشهور سعدی شیرازی «بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند /چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار» از آن یاد می‌شود.

روز جهانی مددکاری اجتماعی به صورت سنتی سومین سه‌شنبه مارس هر سال میلادی جشن گرفته می‌شود و در سال‌جاری ۱۶ مارس (معادل ۲۶ اسفند ۱۳۹۹) خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.