از «تابو»ی نژادپرستی در آلمان تا درمان ویروس برزیلی

از جهان کرونا‌زده چه خبر؟

چین در حالی که «گذرنامه ویروس»‌اش را صادر کرده، می‌گوید واکسنش از پس ویروس برزیلی برمی‌آید؛ فایزر/بایون‌تک هم چنین ادعایی دارد. در سوی دیگر، آمریکایی‌های واکسینه‌شده دیگر تنهایی را برنمی‌تابند و به دیدار یکدیگر می‌شتابند. نخست‌وزیر یونان به عزای کوچک‌ترین قربانی کووید-19 نشسته و ایتالیا برای کهنسالانش به آسترازنکا چراغ سبز نشان می‌دهد. سازمان ملل درهای گردشگری را می‌بندد و دانمارک درهای قرنطینه را به روی مردمش می‌گشاید. آلمان نگران اتهام نژادپرستی است؛ چرا که مسلمانان این کشور بیشتر در آی‌سی‌یو دیده شده‌اند!

فرشته کیانی-شهروندآنلاین: در جهان کرونازده از هر سو خبری می‌رسد. در سرزمین‌هایی بندهای قرنطینه و تنهایی را می‌گشایند هر چند با احتیاط و اضطراب؛ در گوشه‌ای دیگر از درمان می‌گویند و در جایی هم ترس نژادپرستی به جان روسا افتاده؛ چراکه ویروس اقلیت‌ها را بیشتر آزرده، گویا بوی بهبود ز اوضاع جهان به این زودی‌ها نمی‌آید!

تأثیر واکسن چینی بر ویروس برزیلی

بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهد که واکسن شرکت «سینوواک» چین در برابر نوع کووید-19 برزیل موثر است.

یک منبع آگاه از این مطالعه روز دوشنبه به رویترز گفت داده‌های اولیه مطالعه‌ای در برزیل نشان می‌دهد واکسن کووید-19 که شرکت چینی  Sinovac Biotech Ltd آن را ساخته، در برابر ویروس P1  که نخستین‌بار در برزیل کشف شده، موثر است.

این منبع که جزییات داده‌ها را ارایه نداد، گفت: «این مطالعه خون افراد واکسینه‌شده را علیه ویروس برزیلی آزمایش کرده است.»

«کروناوک» که سینوواک آن را تولید کرده است، واکسن اصلی است که هم اکنون در برزیل استفاده می‌شود.

Photograph: Lev Radin/Pacific Press/Rex/Shutterstock

آمریکایی‌های واکسینه‌شده به دیدار یکدیگر می‌روند!

CDC  (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها) می‌گوید آمریکایی‌های واکسینه‌شده می‌توانند در خانه بدون ماسک جمع شوند.

بر اساس آنچه مراکز فدرال کنترل و پیشگیری از بیماری  (CDC)منتشر کرده است، آمریکایی‌هایی که واکسیناسیون خود را کامل انجام داده‌اند، اکنون اجازه دارند یکدیگر را در داخل خانه و بدون پوشیدن ماسک ملاقات کنند.

این دستورالعمل گفته کسانی که کاملا واکسینه شده‌اند، می‌توانند بدون استفاده از ماسک با خیال راحت داخل خانه و با افراد واکسینه‌نشده از یک خانه واحد جمع شوند.

افراد واکسینه‌شده می‌توانند به همان شیوه با افرادی که در معرض خطر کم بیماری شدید قرار دارند، گرد هم بیایند؛ مثل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های واکسینه‌شده‌ای که می‌توانند با فرزندان یا نوه‌های سالم خود دیدار کنند.

این احتمالا برای بزرگسالان آمریکایی که بسیاری از آنها واکسینه شده‌اند، اما ماه‌ها بدون ملاقات با کودکان، نوه‌ها یا سایر اقوام به دلیل بیماری همه‌گیر به سر برده‌اند، تسکینی بزرگ خواهد بود.

CDC همچنین به افراد واکسینه‌شده توصیه می‌کند در صورت بروز علایمی که ممکن است مربوط به کووید-19 باشد، آزمایش بدهند.

بر اساس اعلام  CDC، حدود 30 میلیون آمریکایی، حدود 9درصد از جمعیت، واکسیناسیون کامل انجام داده‌اند.

واکسن فایزر علیه نوع برزیل موثر است

مطالعه‌ای آزمایشگاهی که روز دوشنبه در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان داد واکسن کووید-19 شرکت فایزر/بایون‌تک ممکن است نوع جدید ویروس کرونا را که به‌سرعت در برزیل گسترش یافته است، بی‌اثر کند.

بر اساس گزارش رویترز، مطالعه‌ای که دانشمندان این دو شرکت و واحد پزشکی دانشگاه تگزاس انجام داده‌اند، نشان داد که خون گرفته‌شده از افرادی که به آنها این واکسن تزریق شده است، یک نسخه مهندسی‌شده از ویروس را خنثی می‌کند که حاوی همان جهش‌های پروتیین سنبله از نوع بسیار مسری P1 است که اولین‌بار در برزیل شناسایی شد.

فایزر گفته معتقد است که واکسن فعلی آن به احتمال بسیار زیاد در برابر ویروس آفریقای جنوبی هم محافظت می‌کند، با این حال این شرکت داروسازی قصد دارد سومین دوز تقویت‌کننده واکسن خود را آزمایش و همچنین نمونه‌ای را برای مبارزه با این نوع خاص از ویروس برای مشخص‌شدن واکنش ایمنی بدن بازسازی کند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده گفت: «این بیماری همه‌گیر تأثیری بسیار ناعادلانه بر درآمد و فرصت‌های اقتصادی زنان داشته است.» او گفت مسأله دیگری که باید به آن توجه شود این است که مشارکت زنان در نیروی کار قبل از همه‌گیری در ایالات متحده کمتر از اروپا بوده است!

یونان عزادار کوچک‌ترین قربانی کووید-19

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یونان روز دوشنبه در سوگ نوزادی 37 روزه، کوچک‌ترین فرد در میان تقریبا 6 هزار و 800 قربانی کووید-19 این کشور عزادار شد.

کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر، در توییتی نوشت: «امروز، غم و غصه قابل تحمل نیست.»

وزارت بهداشت گفت این پسربچه اواسط فوریه با التهاب بینی و تب به بیمارستان کودکان آتن آورده شد و یک روز بعد تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت. او روز یکشنبه درگذشت.

نزدیک به  6 هزار و 800 نفر در یونان بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و حدود 480 نفر تحت مراقبت‌های ویژه هستند.

هفته گذشته وزارت بهداشت با اعتراف به اینکه سیستم بهداشت عمومی در آتن تحت «فشار غیرقابل تحمل» قرار دارد، اعلام کرد که نیازمند منابع دیگر مثل بیمارستان‌های خصوصی است.

چین گذرنامه ویروس می‌دهد!

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین طرح گواهی سلامت را برای مسافران داخلی اجرا کرده است که هدایتگر جهان در طرح به‌اصطلاح گذرنامه‌های ویروس است.

این گواهینامه دیجیتال که وضعیت واکسیناسیون کاربر و نتایج آزمایش ویروس را نشان می‌دهد، از طریق برنامه‌ای در بستر رسانه‌های اجتماعی چینی WeChat که از روز دوشنبه راه‌اندازی شد، در دسترس شهروندان چینی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت: «برای کمک به بهبود اقتصاد جهانی و تسهیل سفرهای فرامرزی» این گواهی ارایه شده است.»

با این حال، این گواهی بهداشت بین‌المللی فقط برای استفاده شهروندان چینی در دسترس است و هنوز الزامی نیست.

تصور می‌شود این گواهی که به‌ صورت کاغذی نیز موجود است، اولین گذرنامه ویروس شناخته‌شده در جهان است. ایالات متحده و انگلیس ازجمله کشورهایی هستند که در حال بررسی اجرای چنین گواهینامه‌هایی هستند.

همچنین اتحادیه اروپا در حال کار روی «پاسپورت سبز واکسن» است که به شهروندان امکان می‌دهد بین کشورهای عضو و خارج سفر کنند.

شینهوا روز دوشنبه گزارش داد که برنامه چین شامل یک کد QR رمزگذاری‌شده است که به هر کشور اجازه می‌دهد اطلاعات سلامت مسافران را به‌ دست آورند.

بازگشت کودکان به مدرسه در انگلیس. Photograph: Jonny Weeks/The Guardian

بازگشت به مدرسه و هشدارها‍!

بوریس جانسون هشدار می‌دهد که بازگشت به مدارس می‌تواند نقشه راه کووید-19 را تغییر دهد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، می‌گوید بازگشایی مدارس در شیوع ویروس کرونا تأثیر دارد و مردم باید «در خانه بمانند».

او هشدار داد بازگشایی مدارس بر میزان آلودگی تأثیر می‌گذارد که می‌تواند نقشه راه برای رفع محدودیت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

این اظهارات موجب هشدار تعدادی از نمایندگان توری (حزب محافظه‌کار) شد که اصرار داشتند دولت باید در مورد لغو زودتر اقدامات قرنطینه سختگیری نکند.

نخست‌وزیر در سخنرانی خود پس از بازگشت میلیون‌ها دانش‌آموز به مدارس سراسر انگلیس در روز دوشنبه تأکید کرد که مردم هنوز هم باید از پیام «در خانه بمان» پیروی کنند.

او در کنفرانسی مطبوعاتی در خیابان داونینگ گفت: «مطمئنا خطر انتقال بیشتر بیماری وجود دارد، اگر مدارس را برای میلیون‌ها کودک در سراسر کشور باز کنید، این اجتناب‌ناپذیر است. این اتفاق می‌افتد.»

چراغ سبز ایتالیا به آسترازنکا

هفته گذشته، کمیته واکسیناسیون آلمان با توجه به مطالعات جدید که تأثیر واکسن دانشگاه آکسفورد/آسترازنکا را اثبات کرد، دستورالعمل خود را در مورد استفاده‌نکردن از آسترازنکا برای افراد بالای  65 سال تغییر داد و حالا وزارت بهداشت ایتالیا هم روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد/آسترازنکا را برای افراد بالای 65 سال تصویب کرده است.

بعد از تردیدهای اولیه درباره موثربودن این واکسن در میان افراد بالای 65 سال، با استناد به ناکافی‌بودن اطلاعات، حالا ایتالیا به این واکسن برای این افراد چراغ سبز نشان داده است.

بنابراین این واکسن برای تمام افراد بالای 18 سال ایتالیا به جز بیماران خاص مثل کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند و… تجویز می‌شود.

شورای عالی بهداشت ایتالیا در بیانیه‌ای گفت این تصمیم را به این دلیل گرفته که شواهد علمی نشان داده واکسن آسترازنکا در برابر بیماری شدید ناشی ار ویروس Sars-Cov-2 و حتی مرگ محافظت می‌کند.

به نقل از رویترز، تعداد جانباختگان بر اثر ویروس کرونا در ایتالیا از 100 هزار نفر عبور کرده است.

گفته می‌شود پزشکان آلمانی با استناد به نبود ارتباط مناسب با جوامع مسلمان به‌ویژه در مورد خطرات بیماری کووید-19، نگران نسبت بالای افراد از اقلیت‌های نژادی و مذهبی در میان بیماران ویروس کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه هستند

سازمان ملل درها را به روی گردشگران می‌بندد!

سازمان ملل گفته است 32درصد از مقاصد تعطیلات جهانی به ‌طور کامل برای گردشگران بسته است.

سازمان گردشگری سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که تقریبا یک‌سوم مقاصد تعطیلات در سراسر جهان به دلیل «جدی‌بودن وضعیت اپیدمی» به ‌طور کامل برای گردشگران بین‌المللی بسته است.

در آغاز ماه فوریه، 69 مقصد از 217 مورد در سراسر جهان، یا 32درصد، به ‌طور کامل برای گردشگران بین‌المللی بسته شده است؛ ازجمله 30 مورد در آسیا و اقیانوسیه، 15مورد در اروپا و 11 مورد در آفریقا.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) مستقر در مادرید گفت ورودی گردشگران بین‌المللی در سال 2020 یک میلیارد یا 74درصد کاهش یافته است که بدترین سال در تاریخ گردشگری است. سال گذشته 1.3 تریلیون دلار از درآمد صنعت گردشگری جهانی بر اثر همه‌گیری از دست رفت.

تیغ همه‌گیری بر سر درآمد زنان!

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید بیماری همه‌گیر تأثیری بسیار ناعادلانه بر درآمد زنان داشت.

خانم جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده گفت: «این بیماری همه‌گیر تأثیری بسیار ناعادلانه بر درآمد و فرصت‌های اقتصادی زنان داشته است.»

یلن در گفت‌وگو با کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین‌المللی پول، گفت که توجه به خطر زخم‌های دائمی پاندمی که بر چشم‌انداز زنان در محل کار و اقتصاد تأثیر می‌گذارد، بسیار مهم است.

او گفت مسأله دیگری که باید به آن توجه شود این است که مشارکت زنان در نیروی کار قبل از همه‌گیری در ایالات متحده کمتر از اروپا بوده است!

 

تابلوی ورود ممنوع بخش مراقبت ویژه کووید-19در بیمارستانی در آلمان. Photograph: Christof Stache/AFP/Getty Images

«تابو»ی ویروسی در آلمان

پزشکان آلمانی از «تابو»ی تلفات کووید-19 برای گروه‌های اقلیت مذهبی و نژادی پرده برمی‌دارند.

پزشکان آلمانی از تلفات کووید-19 در میان گروه‌های اقلیت مذهبی و نژادی در آلمان گفته‌اند. شواهد حاکی از حضور بیش از حد مسلمانان در ICU است، اما آلمان اطلاعات رسمی ندارد.

گفته می‌شود پزشکان آلمانی با استناد به نبود ارتباط مناسب با جوامع مسلمان به‌ویژه در مورد خطرات بیماری کووید-19، نگران نسبت بالای افراد از اقلیت‌های نژادی و مذهبی در میان بیماران ویروس کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

لوتار ویلر، رئیس انستیتوی رابرت کوچ، آژانس کنترل بیماری آلمان، تأیید کرد که این موضوع ماه گذشته با مشاوران ارشد پزشکی در میان گذاشته شد، اگر چه او تأکید کرد این جلسه غیررسمی بود.

به نقل از رسانه‌های آلمانی، ویلر گفته است این موضوع برای دولت آلمان «تابو» بود؛ زیرا می‌ترسید این بحث نژادپرستانه تلقی شود.

گزارش شده است که او این موضوع را «مشکلی بزرگ» خوانده که «پیامدهای گسترده‌ای» برای دولت داشت.

او گفت لازم است با روسای جوامع مذهبی صحبت کنیم به این امید که بتوانند نگرانی‌ها را به جماعات خود منتقل کنند.

دانمارکی‌ها به خیابان می‌آیند!‍

وزیر بهداشت دانمارک از زمینه‌های ایجاد سهولت در محدودیت‌های کووید-19 گفته است.

مگنوس هونیکا، وزیر بهداشت دانمارک، گفت که زمینه‌ها برای کاهش بیشتر محدودیت‌ها وجود دارد؛ زیرا اپیدمی در این کشور اسکاندیناوی بدتر نمی‌شود.

هونیکا در توییتر خود گفت بنا بر شواهد موجود، اپیدمی در دانمارک رشد نمی‌کند، بنابراین بنا را بر بازگشایی کنترل‌شده بیشتر گذاشته‌ایم.

منبع: گاردین

اینجااینجا اینجا اینجااینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.