نذرتان قبول

مشارکت ١١ هزار جوان هلال‌احمری در ارایه خدمات داوطلبانه به هیأت‌ها در طرح نذر سلامت

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر: طرح نذر سلامت از بیست‌وششم مرداد ماه آغاز شده و تا پایان ماه صفر نیز ادامه خواهد داشت

در اصول اعتقادی ما بن‌بستی وجود ندارد، شاید به سبکی مانند قربانی‌کردن، نذری‌دادن، طعام و… عادت کرده‌ایم، اما امسال نذرها رنگ‌وبوی دیگری به خود گرفته بودند. نذر سلامت یکی از نذرهایی بود که امسال جای بسیاری از نذرها را گرفت. نذر ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده امسال پررونق بود. جمعیت هلال‌احمر نیز امسال با حضور جوانان پرشور سازمان جوانان در طرح نذر سلامت قدم بزرگی در این مسیر برداشت. به گفته محمد نصیری، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر هدف از اجرای طرح سلامت افزایش ایمنی مراسم‌ مذهبی و کاهش چرخه انتقال ویروس کرونا بوده است.
کرونا شرایط را در همه عرصه‌های زندگی تغییر داده است. امسال از شروع ماه محرم بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت مورد توجه قرار گرفت و جمعیت هلال‌احمر نیز که همیشه در کنار مردم حضور دارد، این بار نقش‌آفرینی کرد و فعالیت‌های خود در ماه رمضان را برمبنای این شرایط قرار داد. سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» توضیح داد که فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر از زمان شیوع ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است. از همان ماه‌های اول شیوع این ویروس در کشور جوانان داوطلب در ورودی و خروجی شهرها و محل‌های پرتردد برای  افزایش ایمنی مردم حضور پیدا کردند و در کنار  تذکرات لازم  برای رعایت نکات بهداشتی، وسایل بهداشتی برای کاهش مخاطرات را نیز در اختیار مردم قرار می‌دادند.

با توجه به احتمال برگزار نشدن مراسم اربعین در‌ سال‌جاری، مراسم‌ اربعین در داخل کشور بیش از گذشته برگزار خواهد شد، در نتیجه این طرح تا انتهای ماه صفر به‌ویژه در ایام اربعین، ۲۸ صفر و همزمان با رحلت امام رضا علیه السلام ادامه خواهد داشت و کمک‌های مردمی نیز تا پایان سفر صرف همین امر خواهد شد

نصیری در ادامه با تأکید بر اینکه هر ساله داوطلبان و جوانان هلال‌احمر در ایام محرم برای انجام اقدامات امدادی پیشگام بودند، گفت که امسال نیز با دستور رئیس جمعیت قرار شد خدمات این جمعیت به صورت ویژه انجام شود و به همین دلیل از  طرح نذر سلامت رونمایی شد. این طرح به منظور کمک به هیأت‌ها و مراسم‌ مذهبی است و اساس آن ارایه خدمات داوطلبانه به هیأت‌ها و عزاداران حسینی که در قالب توزیع اقلام بهداشتی ازجمله ماسک، ضدعفونی کردن مردم، تب‌سنجی عزاداران هنگام ورود به مراسم و ارایه توضیحات بهداشتی آغاز شده است.
طرح نذر سلامت از دو جنبه قابل بررسی است، بحث جذب کمک مردمی برای تهیه ماسک و بهداشت فردی و مراسم عزاداری و از سوی دیگر کمک به پیشگیری در مناطق کم‌برخوردار. نصیری تأکید می‌کند تاکنون بیش از  یک‌میلیارد و ٣٠٠‌میلیون تومان کمک مردمی در این راستا جمع‌آوری شده که  قبل از دهه اول محرم ٩٠٠‌میلیون تومان به استان‌ها اختصاص پیدا کرده است و تا پایان ماه صفر ادامه  پیدا می‌کند. به گفته او طرح نذر سلامت در ۲۲۰۰ هیأت شاخص سراسر کشور درحال انجام است و بیش از ١١‌هزار نفر از جوانان جمعیت هلال‌احمر در حال ارایه خدمت در این طرح هستند.
رعایت نکات بهداشتی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای برگزاری مراسم امسال بود، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «امسال  سرزده به هیأت‌ها و حسینیه‌های  بزرگ رفتیم و دیدیم که حضور جوانان در این مراسم شور و حال وصف‌ناشدنی را ایجاد کرده و مشارکت آنها  باری را از دوش صاحبان مراسم برداشته بود. شاید بسیاری از عزاداران برای نیم ساعت و با رعایت فواصل در صف می‌ماندند تا در تب‌سنجی شرکت کنند و این نشان می‌داد که همه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند هستند. »
او در ادامه با تأکید بر اینکه  طرح نذر سلامت به منظور کاهش چرخه انتقال ویروس کرونا و سلامت عزاداران درحال انجام است، ادامه می‌دهد: «طرح نذر سلامت از بیست‌وششم مرداد ماه آغاز شده است و تا پایان ماه صفر نیز ادامه خواهد داشت. ‌با توجه به احتمال برگزار نشدن مراسم اربعین در‌ سال‌جاری، مراسم‌ اربعین در داخل کشور بیش از گذشته برگزار خواهد شد، در نتیجه این طرح تا انتهای ماه صفر به‌ویژه در ایام اربعین، ۲۸ صفر و همزمان با رحلت امام رضا علیه السلام ادامه خواهد داشت و کمک‌های مردمی نیز تا پایان سفر صرف همین امر خواهد شد.»

٢هزار ٢٠٠ هیأت مقصد داوطلبان نذر سلامت در کشور

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز از مشارکت ١١‌هزار جوان هلال‌احمری در اجرای طرح «نذر سلامت همراه با خادمان حسینی هلال» در ایام ماه محرم خبر داد و گفت: «در این طرح جوانان هلال‌احمر، ارایه آموزش‌های لازم درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده میان عزاداران حسینی را برعهده دارند.»
محمد گل‌فشان یکی از اهداف والای جمعیت هلال‌احمر را در راستای آشناسازی هر چه بیشتر نوجوانان و جوانان این مرز و بوم با منش انساندوستانه حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان می‌داند و ادامه می‌دهد: «با توجه به خدمت‌رسانی موفق به زائران اربعین حسینی ‌سال ۱۳۹۸ در داخل و کشور عراق، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به منظور انسجام‌بخشی و اجرایی‌سازی پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌ مذهبی ماه محرم ‌سال ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا به اجرای «طرح نذر سلامت همراه با خادمان حسینی هلال» اقدام کرده است. با توجه به برگزاری مراسم سوگواری آقا عبدالله‌الحسین(ع) در سراسر کشور و همچنین شیوع ویروس کرونا و احتمال انتقال این ویروس در مراسم مذهبی مختلف، جمعیت هلال‌احمر براساس وظایف خود طرح بزرگ «نذر سلامت همراه با خادمان حسینی هلال» را با هماهنگی سه سازمان داوطلبان، جوانان و امدادونجات از ابتدای محرم آغاز کرده است.
براساس این طرح که از ابتدای محرم ٩٩ آغاز شده است و تا ١٣ ماه محرم ادامه دارد، ١١‌هزار عضو جوان هلال‌احمر و جوانان هیأت حضرت علی اکبر سازمان جوانان در بیش از دوهزار هیأت مذهبی بزرگ کشور در ٣٨١ شعبه حاضر می‌شوند و بعد از غربالگری و تب‌سنجی عزاداران در ورودی مراسم، ماسک و مواد ضدعفونی را‌ که با همکاری خیرین و داوطلبان هلال‌احمر جمع‌آوری و تأمین شده است، میان عزاداران توزیع می‌کنند. علاوه بر این در ابتدای مراسم، آموزش‌ها و نکات بهداشتی درباره رعایت فواصل فیزیکی و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مربیان هلال‌احمر به عزاداران ارایه می‌شود و امدادگران هلال‌احمر نیز با استقرار آمبولانس و امکانات امدادی در خدمت عزاداران خواهند بود.
این طرح با همکاری دستگاه‌های دخیل ازجمله سازمان اوقاف و امورخیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، هیأت‌های مذهبی سراسر کشور، استانداری‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها به اجرا درآمده است. ارایه توصیه‌های بهداشتی لازم به عزاداران در هر برنامه توسط عضو توانمند و آموزش‌دیده تیم، کنترل پوشش ماسک عزاداران و راهنمایی افراد بدون ماسک برای دریافت ماسک داخل هیأت، راهنمایی عزاداران برای رعایت فاصله دو متری و ضدعفونی دست‌های عزاداران ازجمله رویکردهای مهم این طرح بوده است.
در طرح نذر سلامت همکاری در ضدعفونی کردن محل برگزاری مراسم قبل و بعد از هر برنامه، تب‌سنجی و غربالگری افراد دارای علایم بیماری چون سرفه و عطسه در ورودی هیأت‌ها و همکاری در نشانه‌گذاری برای تعیین فواصل استقرار عزاداران ازجمله اقداماتی است که توسط این اعضا انجام می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.