تبلیغات بدشکل جای تماشاگر را گرفت!

گزارش «شهروند» از حال‌وهوای سکوهای ورزشگاه آزادی بعد از شیوع ویروس کرونا

با گذشت چندماه از برگزاری لیگ‌برتر فوتبال ایران در شرایط کرونایی که اولین تأثیر آن ممنوعیت ورود تماشاگران به استادیوم است، خیلی از طرفداران فوتبال طرح‌هایی که برای پرکردن جای خالی هواداران در ورزشگاه‌ها درنظر گرفته شده را شکست‌خورده می‌دانند. از ساختن ماکت هواداران و جای‌گذاری روی سکوها بگیر، تا تبلیغات عجیبی که اخیرا به جای تماشاگران روی سکوها قرار می‌گیرد. کافی است فقط مقایسه‌ای بین تدابیری که اروپایی‌ها برای برگزاری بازی بدون تماشاگر درنظر گرفتند و با اتفاقاتی که در لیگ‌برتر ایران درحال رخ‌دادن است، انجام دهیم.»

طرح شکست‌خورده ماکت هواداران

بعد از اینکه برخی از باشگاه‌های اروپایی به‌ویژه در بوندس‌لیگا ماکت هواداران خود را با شکلی طبیعی روی سکوها قرار دادند و بازتاب مثبتی گرفتند، در ایران هم باشگاه پرسپولیس سعی کرد چنین طرحی را پیاده کند. اتفاقا در چندبازی هم این اتفاق افتاد، اما برخی نواقص طرح باعث توقف آن شد؛ اول اینکه تنها مردان می‌توانستند عکس خود را برای درج روی ماکت هواداری ارسال کنند؛ موضوعی که با اعتراض زنان همراه بود و آنها معتقدند حتی به صورت غیرواقعی می‌توانند در ورزشگاه باشند. از سوی دیگر، این طرح که با اخذ هزینه‌ای از سوی کانون هواداران باشگاه همراه بود، بیشتر شکل درآمدزایی داشت و جذابیتی را به تصاویر تلویزیونی اضافه نمی‌کرد.

تبلیغات زشت بدون درآمد برای باشگاه‌ها!

اتفاق عجیبی که در چند بازی اخیر جام حذفی و لیگ‌برتر شاهد آن بودیم، از روز برپایی جشن قهرمانی پرسپولیسی‌ها در ورزشگاه آزادی استارت خورد. تبلیغات درشتی دقیقا روبه‌روی دوربین تلویزیونی روی سکوهای استادیوم آزادی پهن شده که کاملا توی ذوق می‌زند. این اقدام بارها با کنایه‌های گزارشگران تلویزیونی نیز همراه شده و مردم نیز در فضای مجازی اعتراض خود را نسبت به این مسأله بیان کردند، اما این روند تا همین نیمه‌نهایی جام حذفی میان استقلال و پرسپولیس ادامه‌دار بود. در نگاه اول شاید یک بیننده غیرحرفه‌ای فوتبال تصور کند تیمی متعلق به شرکتی که تبلیغ کرده و مربوط به یک لوله و اتصالات است، در زمین حضور دارد، اما برخلاف تصورات این اقدام توسط سازمان لیگ فوتبال رخ داده و مشخص نیست درآمدش چگونه توزیع می‌شود. در سال‌های اخیر، بارها باشگاه‌های لیگ‌برتری نسبت به دریافت‌نکردن سهم خود از تبلیغات محیطی دور زمین که هر‌سال هم شاهد افزایش فضای آنها در استادیوم هستیم، اعتراض کرده‌اند، اما هیچ جواب قانع‌کننده‌ای از سوی سازمان لیگ ارایه نشده و همچنان به نظر می‌رسد بیشتر درآمد به جای باشگاه‌ها به جیب نهاد برگزار‌کننده مسابقات می‌رود!

تفاوت از زمین تا آسمان

ایده تبلیغات روی سکو بازهم از کشورهای اروپایی وارد ایران شده، اما اجرای این طرح در ایران با نمونه خارجی آن زمین تا آسمان متفاوت است. اگر به بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا که اخیرا به صورت متمرکز و به میزبانی لیسبون برگزار می‌شد دقت می‌کردید،‌ تفاوت در همان نگاه اول مشخص بود. در اکثر بازی‌هایی که یوفا قصد داشت تبلیغاتی را روی سکوها قرار دهد، با طرحی کاملا جذاب و شکلی کارشناسی‌شده دست به چنین اقدامی می‌زد. جالب است بدانید در فینال لیگ قهرمانان اروپا و فینال لیگ اروپا که یوفا می‌توانست درآمد خوبی را با تبلیغات روی سکوها به جیب خودش و باشگاه‌ها وارد کند، این نهاد ترجیح داد با بنرهایی فوق‌العاده جذاب نمادی از فینال این تورنمنت‌های مهم را روی سکوها به نمایش درآورد تا بیننده تلویزیونی از دیدن آن لذت ببرد. نماد هر دو تیم داخل زمین هم پشت یکی از دروازه‌ها قرار داشت. تفاوت بزرگ‌تر اما آنجاست که اگر هم تبلیغات اضافه‌تری نسبت به توافق‌های ابتدای فصل در کار باشد، درآمدش هم به جیب باشگاه‌ها می‌رود و سهم اندکی برای خود یوفا باقی خواهد ماند.

واکنش سازمان لیگ به انتقادات

صادق درودگر، مسئول سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال به انتقاداتی که این روزها به شکل گسترده‌تری درباره شکل انجام تبلیغات محیطی در لیگ‌برتر مطرح شده، می‌گوید: «درحال حاضر خودم از شکل تبلیغات راضی نیستم و شکل شلخته‌ای دارد. از‌ سال آینده به این شکل نخواهد بود. در هیأت‌رئیسه طرحی را مصوب کردیم که‌ سال آینده به‌شدت با تبلیغات شلخته فاصله بگیریم و‌ هارمونی استادیوم را به هم نزنیم و شکلی از تبلیغات را داشته باشیم که موثر و زیبا باشد.» این وعده‌ها درحالی از سوی درودگر مطرح شده که در چند‌سال اخیر همواره شاهد افزایش فضای تبلیغات در کنار زمین بودیم که اصلا شکل و طرح خوبی هم ندارد.

بازگشت تماشاگران به استادیوم امکان‌پذیر است؟

بحث زشت‌بودن تبلیغات محیطی در استادیوم آزادی درشرایطی مطرح شده که این روزها خیلی از آنها به دنبال تدوین طرحی برای بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها از فصل آینده لیگ‌برتر هستند. صادق درودگر راجع به این مسأله معتقد است: «تنها مشکلی که داریم، هنگام ورود و خروج تماشاگران به استادیوم‌هاست. ازدحامی که ممکن است به وجود بیاورد، شاید این پاندمی را تشدید کند، وگرنه درخصوص حضور تماشاگران در ورزشگاه هیچ مشکلی نداریم و هر تماشاگر در فاصله دو صندلی بنشیند و الزام کنیم همه ماسک داشته باشند. در کشور آلمان و روسیه همین کار را انجام دادند.» این صحبت‌ها درحالی مطرح شده که برخی اعتقاد دارند حتی در بازی‌های بدون تماشاگر هم سازمان لیگ توانایی اجرای پروتکل‌های بهداشتی را نداشته است. انتشار عکسی از جایگاه ویژه شلوغ استادیوم آزادی در زمان برگزاری دربی و ادعای داریوش شجاعیان مبنی بر حضور ٢‌هزار پرسپولیسی در ورزشگاه،‌ فعلا اجرای طرح بازگشت تماشاگران به استادیوم‌ها را غیرممکن جلوه می‌دهد. برخی اعتقاد دارند وقتی بعد از این‌همه ‌سال هنوز فدراسیون و سازمان لیگ نتوانستند بلیت‌فروشی و حضور تماشاگران در استادیوم‌ها را براساس شماره صندلی تنظیم کنند، چطور می‌توان قرارگرفتن هواداران به فاصله دو صندلی را در استادیوم‌ها کنترل کرد؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.