چین در خرید نفت از ایران رکورد زد

بلومبرگ: «پیش‌بینی می‌شود در ماه مارس واردات نفت چین از ایران به ۸۵۶ هزار بشکه در روز برسد»

پیش‌بینی می‌شود واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس به ۸۵۶ هزار بشکه در روز برسد که بالاترین رقم طی دو سال گذشته و ۱۲۹درصد بیشتر از ماه قبل است.

شهروندآنلاین: بلومبرگ طی گزارشی نوشت: «پیش‌بینی می‌شود واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس به ۸۵۶ هزار بشکه در روز برسد که بالاترین رقم طی دو سال گذشته و ۱۲۹درصد بیشتر از ماه قبل است.»

به گزارش بلومبرگ، در شرایطی که همه کشور‌ها خرید نفت از ایران را به خاطر تحریم‌های آمریکا متوقف کرده‌اند، پیش‌بینی می‌شود واردات نفت چین از ایران در ماه مارس نسبت به ماه فوریه بیش از دو برابر افزایش یابد.

صادرات نفت ایران به استان شاندونگ چین که مقر یک‌چهارم ظرفیت پالایشگاهی این کشور است، در این ماه به‌شدت افزایش یافته و باعث متراکم‌شدن بنادر و پرشدن منابع ذخیره در این منطقه شده است.

نفت ایران در چین معمولا ۳ تا ۵ دلار ارزان‌تر از شاخص نفت برنت فروخته می‌شود.

طبق پیش‌بینی کوین رایت، یکی از تحلیلگران موسسه کپلر، واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس به ۸۵۶ هزار بشکه در روز می‌رسد که بالاترین رقم طی دو سال گذشته و ۱۲۹درصد بیشتر از ماه قبل است. این پیش‌بینی شامل انتقال کشتی به کشتی نفت در خاورمیانه یا در آب‌های سنگاپور، مالزی و اندونزی برای پنهان‌کردن مبدأ آنها می‌شود.

تهران بازاریابی شدیدی به راه انداخته و سعی دارد درآمد خود را از صادرات نفت افزایش داده و اقتصاد خود را در بحبوحه تحریم‌ها تقویت کند.

رابطه تهران و واشنگتن از زمانی که ترامپ به طور یک جانبه از قرارداد اتمی برجام بیرون آمد، خراب‌تر شده است. صادرات رسمی نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز قبل از تحریم‌های آمریکا تقریبا به صفر رسیده است. ولی این کشور هنوز هم روزانه ۲ میلیون بشکه در روز صادرات دارد.

مصرف سوخت چین به سطح قبل از بحران کرونا بازگشته ولی طی چند ماه گذشته در بحبوحه اوج دوباره کرونا در بخش‌هایی از این کشور کاهش یافته است. مصرف سوخت این کشور در حال حاضر به خاطر فعالیت کارخانه‌ای بالا و افزایش ساخت‌وساز در این کشور بالا رفته است.

تخمین زده می‌شود نفتکش‌ها حداقل باید ۱۲ روز منتظر بمانند تا بار آنها در شاندونگ تخلیه شود. ذخایر نفتی در بنادر این استان به بالاترین سطح طی یک ماه گذشته رسیده است.

واردات نفت خام چین در دو ماه اول سال جدید میلادی تا ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز افزایش یافته که ۲۰درصد بیشتر از دسامبر ۲۰۲۰ است.

نفت خام ایران معمولا با عنوان نفت عمان یا نفت خاورمیانه یا ترکیب نفتی مالزی به وسیله چین خریداری می‌شود. چین در ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بیش از ۱۲ میلیون تن نفت از مالزی وارد کرده که دو برابر واردات در ۲۰۱۷ قبل از تحریم‌های آمریکا بوده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.