کتاب مصور کیانو ریوز

آمار فروش کتاب جدید کیانو ریوز بسیار بالاتر از کتاب‌های مصور دیگر بوده است

کیانو ریوز درباره کتاب مصور خود گفته است: «من در «ماتریکس» کونگ‌فو تمرین کردم. در «جان ویک» گان فو کار کردم. حالا می‌خواهم با «بِرزِرکِر» یک سبک کاملا جدید و خشن را شروع کنم.» کتاب «بِرزِرکِر» درباره جنگجوی فناناپذیری است که به دنبال کشف اصالتِ خود و پایان‌دادن به زندگی بالغ بر هشتاد هزار ساله‌اش است.

شهروندآنلاین: کیانو ریوز صداپیشه، موسیقیدان، بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده و خواننده کانادایی بیشتر برای بازی در نقش نئو در سه‌گانه «ماتریکس» و نقش تد لوگان در ماجراجویی بسیار عالی «بیل و تد»، کنستانتین و جان ویک شناخته شده‌ است. ریوز در بیروت پایتخت لبنان به دنیا آمد و پسر پاتریشیا تایلور طراح لباس و ساموئل نولین ریوز زمین‌شناس بود. او در نوجوانی به یک ستاره بین‌المللی تبدیل شد و در سال ۱۹۹۰ در فیلم‌هایی پرآوازه با ستارگانی بزرگ به ایفای نقش پرداخت. ریوز در سال ۱۹۹۷ با فیلم موفق «وکیل‌مدافع شیطان» با آل پاچینو نیز همبازی شد. او با بازی در نقش نئو در «ماتریکس» به شخصیتی ماندگار در بین تمام مردم جهان تبدیل شد. کیانو ریوز در سال ۲۰۱۴ با فیلم موفق «جان ویک» دوباره سر زبان‌ها افتاد. کیانو ریوز حالا از لذت نوشتن اولین کتاب مصور خود با عنوان «بِرزِرکِر» می گوید: «چرا که نه؟ واقعا شگفت‌انگیز است. من با یک احساس یا فکر، یا ترکیبی از این دو در تماس هستم.»

پاییز سال 2017 بود و کیانو ریوز کاراکتری در سر داشت. این بازیگر با به تصویرکشیدن یک دیواره نظامی از جنگجویان زره‌پوش، مبارزی را تصور می‌کرد که تولدش حتی قبل از اختراع زبان برای بشر بوده است. او فکر می‌کرد چه کسی می‌داند، شاید این شخصیت، نقش اول آینده یک فیلم را بازی کند. اما این تصورات قبل از تصمیم او برای رفتن به دفتر انتشارات بوم استودیوز و صحبت از «بِرزِرکِر» بود. شرکت چاپ و نشر سِوی لس‌آنجلس می‌دانست کسی صرفا با کیانو در کنفرانسی شرکت نمی‌کند، مگر اینکه آماده باشد تا با سوالات ادراکی پرشورش او را درگیر کند.

ریوز آثار هنری زیبایی منتشر کرده است و حتی در نقش کارآگاه انیمیشن کمیک («کنستانتین») هم بازی کرده است. اما در هیچ جای رزومه چهار دهه کار خود، عنوانِ نویسنده کتاب‌های مصور وجود ندارد. با انتشار چهارمین شماره از «بِرزِرکِر» با همکاری مت کینت و رون گارنی این رزومه تغییر می‌کند. محوریت این کتاب مصور را قاتلی در دست دارد که خشونت بیش از حد با توانایی‌های ماورایی‌اش، مقایسه‌هایی را با مبارزان سینمایی از نقش‌های خودِ ریوز، ازجمله نئو و جان ویک به دنبال دارد. با این حال نشر بوم اطمینان می‌دهد مجموعه کتاب‌های مصورش شعله دنباله‌دار دیگری را روشن خواهند کرد.

استیون کریستی، رئیس بخش توسعه استودیو به اثر ریوز اشاره می‌کند و می‌گوید: «او گفت: «من در «ماتریکس» کونگ‌فو تمرین کردم. در «جان ویک» گان فو کار کردم. حالا می‌خواهم با «بِرزِرکِر» یک سبک کاملا جدید و خشن را شروع کنم.»

«بِرزِرکِر» درباره جنگجوی فناناپذیری است که به دنبال کشف اصالتِ خود و پایان‌دادن به زندگی بالغ بر 80 هزار ساله‌اش است. ظاهر شخصیت اصلی این کتاب با شباهت به چهره «ریوز» طراحی شده است. جنگجوی 80 هزار ساله در طول دوره‌های مختلف می‌جنگد و دیدگاه ریوز را تجسم می‌بخشد: «تصور کردم مردی هستم در نبرد وایکینگ‌ها که می‌تواند با مشت و لگد افراد را از بین ببرد.» برای به نمایش درآوردن ملاقات این جنگنده اهل کوهستان با مبارز «لوگان»، ریوز در مقدمه ایستاد و صحنه‌های بالقوه را بازی کرد و حتی برخی از اقدامات جنگی را طراحی کرد. این روند مثل وقتی بود كه برای اولین‌بار برای «داستان اسباب‌بازی 4» با پیکسار ملاقات كرد، اقدامی جالب توجه در نقش دوك كابوم. ریوز با ریش و پوشیدن کت لیوایز مشکی در پشت دیواری تقریبا سفید – اتاق زوم به عنوان اتاق ذن- می‌گوید: «من با یک احساس یا فکر در ارتباط هستم. آن را بیان خواهم کرد. او خودش تمایل دارد از فیلتر شخصیت بیرون بیاید.»

«بِرزِرکِر» با حداکثر قتل عام و حداقل اصطلاحات شروع می‌شود. این تیم خلاق وعده می‌دهد که موضوعات بیشتری در افق دید آنها قرار دارد. ریوز درباره دامنه این کتاب مصور صحبت می‌کند و به آن در مونولوگی زیبا ریتم می‌دهد: «ما می‌خواهیم اخلاق، صلح، جنگ و خشونت را بپذیریم، طرف چه کسی هستیم، چه چیزی درست است، چه چیزی اشتباه است، حقیقت، داستان، خاطره، به کدام اعتقاد داریم، ما چه‌ جور افرادی هستیم، نه تنها با خشونت بلکه با عشق و بعد هویت واقعی خودمان می‌توانیم آن را پیدا کنیم و بفهمیم در جایگاه انسان چه کسی هستیم.»

برای انجام کار جدید خود لازم بود با یک پیشکسوت روایت گرافیکی همراه شود که با کینت، نویسنده و خالق «ذهن ام جی ام-تی» تماس گرفت.  نویسندگان اوایل با برخی از کاریکاتوریست‌های مورد علاقه خود مثل فرانک میلر و جف درو ارتباط برقرار کردند و بعضی از کتاب‌های مصور مثل «شوالیه تاریکی» و «دیده‌بان» را مرور کردند. پس از وقوع همه‌گیری کرونا، سازندگان برای ساعت‌ها پیام می‌دادند، صحنه‌ها و گفت‌وگوهای خوبی را تنظیم می‌کردند و یکدیگر را ترغیب می‌کردند. هم‌تیمی‌های ریوز اتفاق نظر داشتند که او به عنوان نویسنده کتاب مصور مهارت زیادی دارد و «در جلد کاراکتر فرورفتن» را بزرگ‌ترین هنر او می‌دانستند، چیزی که در نظر کینت «ایجاد حرارت» در خلق اثر محسوب می‌شود.

«بِرزِرکِر» در تیراژ بالا در حالی منتشر شد که کتابفروشی‌های کتاب‌های مصور بیش از ۶۱۵ هزار نسخه از این کتاب را سفارش داده‌اند. آمار سفارش این کتاب از این جهت زیاد است که مارس گذشته «مارول» کتاب جدید «زن عنکبوتی شماره یک» را منتشر کرد و حدود ۱۴۲ هزار نسخه از آن در آمریکای شمالی به فروش رسید.

ریوز می‌گوید که هنوز کارگردانی رویایی برای ساخت فیلم «بِرزِرکِر» در ذهن ندارد. با این حال گارنی، که در فیلم «من افسانه هستم» کار کرده، خوشفکر است. او به دو فیلمساز اشاره می‌کند؛ لارنس و چاد استاهلسکی. اما کینت فکر می‌کند ریوز باید گامی حرفه‌ای بردارد و خودش آن را کارگردانی کند. کینت می‌گوید: «فکر می‌کنم او در این مرحله تجربه انجام این کار را دارد و این شخصیت خودِ اوست. هیچ‌کس بهتر از او نمی تواند فیلم «بِرزِرکِر» را به نمایش درآورد.»

* برگرفته از نشریه واشنگتن پست

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.