تبانی فیفا و AFC علیه فوتبال ایران!

تمامی میزبانی‌های تیم‌های ملی و باشگاهی ایران سلب شده و نمایندگان ایران باید در بحرین و عربستان بازی کنند

کرونا بهانه‌ای برای سلب میزبانی از فوتبال ایران توسط فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا شده و تصمیمات اخیر این دو نهاد به‌شدت تیم‌های ایرانی را متضرر خواهد کرد.

با اعلام میزبانان دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا آب سردی بر پیکره فوتبال ایران ریخته شد. استقلال، ‌پرسپولیس و تراکتور به عنوان 3 نماینده حاضر در دور گروهی لیگ قهرمانان درخواست میزبانی خود را ارایه کرده بودند چون با تصمیم AFC و به دلیل شیوع کرونا امسال قرار است مسابقات هر گروه به صورت متمرکز در یک کشور برگزار شود. در کمال تعجب اما حتی یک میزبانی هم به ایران داده نشد. پرسپولیس باید در هند به میدان برود، استقلال باید در عربستان حضور پیدا کند و تراکتور هم به امارات سفر خواهد کرد!  حتی گفته می‌شود احتمال دارد میزبانی فولاد خوزستان از العین امارات در پلی‌آف لیگ قهرمانان هم پس گرفته شود و این دو تیم مجبور شوند با تصمیم جدید AFC در عربستان مقابل هم قرار بگیرند!

در میان از همه عجیب‌تر اجبار کردن تیم‌های ایرانی برای سفر به عربستان بود؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر به خاطر بهانه‌گیری عجیب سعودی‌ها رخ نداده است. در واقع بازی تیم‌های ایرانی و عربستانی در کشور ثالث برگزار می‌شد، اما حالا AFC استقلال را اجبار کرده که برای بازی‌های مرحله گروهی راهی جده شود.

این موضوع خیلی زود با واکنش بالاترین مقام ورزشی ایران همراه شد. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش ایران در این باره می‌گوید: «ارزیابی ما از این تصمیمات خوب نیست. همانطور که در سال‌های گذشته به دلیل ملاحظات سیاسی، آنها (عربستانی‌ها) به کشور ما نمی‌آمدند و برگزاری مسابقات به کشور سومی موکول می‌شد، اکنون هم معتقدیم این اتفاق باید رخ بدهد. اگر قرار است بین تیم‌های ایرانی و عربستانی مسابقه‌ای برگزار شود، یا باید در کشور ما برگزار شود یا در کشور ثالث.»

اما شوک دوم هم خیلی زود از راه رسید. در شرایطی که ادعا می‌شد ایران و در کشمکش‌های انتخاب رئیس جدید، فعالیت‌های لازم برای گرفتن میزبانی چهار بازی نهایی دور اول مقدماتی جام جهانی انجام شده است، اما این میزبانی به صورت رسمی به کشور بحرین رسید؛ این در حالی بود که ایران طبق برنامه بازی‌ها، اگر این مسابقات به صورت نرمال برگزار می‌شد میزبان سه مسابقه از چهار مسابقه دور برگشت بود.

با توجه به شرایطی که ایران در گروه خود دارد و وضعیتش از نظر امتیازی برای صعود به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی خیلی مساعد نیست؛ علاقه‌مندان به فوتبال و قطعا دراگان اسکوچیچ روی این میزبانی حساب ویژه‌ای باز کرده بودند. این بدترین خبر برای فوتبال ملی ایران در این برهه به‌شمار می‌رود که حتی ممکن است به قیمت از دست دادن جام جهانی 2022 برای اسکوچیچ و تیمش تمام شود.

سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران نیز به‌شدت از تصمیمات اتخاذ شده توسط AFC و تأیید فیفا ناراحت است و در این باره می‌گوید: «فدراسیون فوتبال یک‌سال بلاتکلیف بود. خللی ایجاد شد، رقبا از این فرصت طلایی سوءاستفاده کردند و در پنهان به صورت تبانی تصمیمات سیاسی گرفتند که مغایر با روح ورزش منشور المپیک و جوانمردی است. من با شورای المپیک آسیا و شیخ‌احمد صحبت کردم. دلایلی که آوردند اصلا قانع‌کننده نیست. بحث تبلیغات، اسپانسر و تحریم بود که اینها بهانه است و واقعی نیست. سکوت فیفا بسیار معنادار است. چطور وقتی حرف وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مطرح می‌شود فیفا دفاع می‌کند اما اینجا که بحث تضییع حقوق فوتبال ایران است سکوت می‌کند؟ ‌در حالی که می‌دانیم این تصمیم مغایر با اصول فوتبال و رویکردی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است. به اعتقاد من نتیجه یک تبانی بود که AFC اعلام و فیفا هم سکوت کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.