بلاتکلیفان ویزای مرگ

وزیر کشور: وظیفه دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مؤثر، مهیاکردن امکانات و ارایه توصیه‌های لازم است

شهروندآنلاین- شمارش معکوس برای قرن جدید شروع شده؛ قرنی که هنوز معلوم نیست شهروندان برای پیشوازش سفر و دورهمی خواهند داشت یا نه. شهروندانی که دو نوروز گذشته را هم متفاوت پشت‌سر  گذاشتند. نوروزی آمیخته با اخبار سیل. نوروزی هم با رنگ و طعم کرونا. حالا نوروز 1400 منتظر رنگ‌بندی شهرها نشسته. سفرها نصیب شهرهای زرد، آبی و شاید سفید شوند. شهرهای نارنجی و قرمز هم به قرنطینه می‌روند. بیست‌وپنجم اسفند رنگ شهرها مشخص می‌شود. رنگ‌بندی که قرار است قوانین مربوطه را تا پانزدهم فروردین اجرایی کند. شاید شهرهای زرد و سفید و آبی‌ها تصمیم به تغییررنگ در میانه تعطیلات بدهند؛ تصمیمی که به مسافرانش مهلت سه‌روزه می‌دهد برای خروج از شهر.

هشدارها و خواهش‌ها!

دی‌ماه به روز آخرش رسیده بود که هرگونه تبلیغ برای سفر در 1400 ممنوع شد! کرونا جهان را غافلگیر کرد. شهرها به قرنطینه رفتند. وحشت بر شهرها حکمرانی کرد. آمارها سیر نزولی و صعودی به خود گرفتند. پاییز و زمستان که شهرها را نارنجی و سفید کردند، محدودیت‌ها به شهرها اضافه شدند؛ محدودیت‌هایی برای رفت‌وآمد. هرچند بیستم دی‌ماه، آبی‌ها از محدودیت‌ها خلاص شدند تا هجوم مسافران به شمال و جنوب بالا بگیرد. سفرهایی همزمان با ظهور کرونای انگلیسی. وزیر بهداشت در همان برهه در مورد بازگشت دوباره خطرناک همه‌گیری کرونا هشدار داد. معاون وزیر بهداشت هم واکنش نشان داد و گفت مردم این هشدار را جدی بگیرند. «اگر رعایت نکنیم، به موج چهارم می‌رسیم. دوباره محدودیت‌ها اواخر اسفند و تعطیلات عید نوروز برخواهد گشت.» حالا اسفندماه روزهای آخرش را سپری می‌کند و وزیر بهداشت از مردم تمنا می‌کند سفر نروند. «تقاضا می‌کنم حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید. رفتن همانا و گرفتارشدن در این دام هم همان.» سعید نمکی خطرناک‌ترین عامل چرخش ویروس موتاسیون را سفر دانسته بود. «حتی اگر بلیت و هتل مجانی هم برایتان فرستادند، این را بدانید که دارند برایتان ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند.» در میان این اظهارنظرها نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم معتقد است هر بلیت نوروزی مجوزی برای ورودِ فرد به بیمارستان است. «هر سفر زمینه‌ساز مرگ و نابودی ما خواهد بود.»

سعید نمکی خطرناک‌ترین عامل چرخش ویروس موتاسیون را سفر دانسته بود. «حتی اگر بلیت و هتل مجانی هم برایتان فرستادند، این را بدانید که دارند برایتان ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند.» در میان این اظهارنظرها نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم معتقد است هر بلیت نوروزی مجوزی برای ورودِ فرد به بیمارستان است. «هر سفر زمینه‌ساز مرگ و نابودی ما خواهد بود.»

یک بام و دو هوا

وزارت بهداشت وضعیت 11 شهرستان، استان خوزستان را قرمز کرونایی اعلام کرد. سی‌ویک شهرستان هم براساس آخرین بررسی وزارت بهداشت، رنگ نارنجی به خود گرفته‌اند. 252 شهرستان زرد و 154 شهرستان هم آبی‌‌رنگ‌اند. آمارها و اعدادی که نتوانستند جلوی متقاعدشدن ستاد ملی مقابله با کرونا را برای سفرهای نوروز ۱۴۰۰در قالب تورهای مسافرتی با رزرو مراکز اقامتی دارای مجوز  بگیرند! معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد ستاد ملی کرونا مراکز گردشگری را در میان گروه اول مشاغل طبقه‌بندی کرده. «در راستای حمایت از فعالان گردشگری، این حوزه در گروه اول یعنی در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته، بنابراین در هر صورت مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری دارای مجوز کشور باز خواهند بود و مجاز به ارایه خدمات در ایام نوروز هستند.» در روزهای پایانی سال عده‌ای مخالف سفرهای نوروزی‌اند. مخالفانی که در جزو تصمیم‌گیران حوزه سلامت‌اند. گروهی که آمار پایین این روزها را شکننده و موقتی می‌دانند؛ سفرهای نوروزی مساوی است با موج چهارم کرونا. موجی کشننده‌تر از سه موج قبلی. موافقان سفرهای نوروزی به شهرهای آبی و زرد استناد کرده‌اند. این گروه که بیشتر فعالان حوزه گردشگری‌اند، معتقدند محدودیت‌ها نباید شامل حال این شهرها شوند. گروهی که سال سختی از لحاظ اقتصادی پشت‌سر گذاشته‌اند.

محور سلامت، خود مردم هستند!

مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، ممنوعیت را مختص شهرهای قرمز و نارنجی دانسته تا سفر به سایر شهرها و شهرستان‌ها آزاد باشد. هرچند وزیر کشور عنوان کرده کسانی که فکر می‌کنند قدرت و شرایط رعایت پروتکل‌ها را ندارند، از سفر خودداری کنند! عبدالرضا رحمانی‌فضلی از ممنوع‌بودن چادرزدن در بوستان‌ها و خیابان‌ها و استفاده از مدارس یا خانه‌های شخصی که مورد اطمینان نیستند، هم گفته. رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه هتل‌ها و رستوران‌هایی که می‌روند، باید از قبل با هماهنگی وزارت گردشگری به‌گونه‌ای تدارک ببینند که دستورالعمل‌ها رعایت شود، گفته: «برای اتوبوس، هواپیما و قطار از قبل دستورالعمل داده شده. محور سلامت و محور صحت برای مردم، خود مردم هستند.» وزیر کشور وظیفه دولت و دستگاه‌های اجرایی را تنها پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مؤثر، مهیاکردن امکاناتی مانند پزشک، دارو و تخت و همچنین ارایه تذکرها و توصیه‌های لازم عنوان کرده است.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.