برنامه جامعی برای کمک به مددجویان سی‌سخت داریم

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه‌وبویراحمد از رسیدگی این سازمان به مددجویان زلزله‌زده سی‌سخت می‌گوید

بحران‌هایی مثل زلزله شرایط زندگی را برای افراد آسیب‌پذیر و مددجویانی که به حمایت نیاز دارند سخت‌تر از دیگران می‌کند. مددجویان بهزیستی که با مشکلاتی مثل معلولیت مواجه هستند یا زنان سرپرست خانوار و … از این دسته افراد هستند.
برای همین نماینده ویژه سازمان بهزیستی از روز اول زلزله سی‌سخت به این منطقه آمد و حمایت‌های ویژه‌ای از مددجویان بهزیستی در این شهر زلزله‌زده شد. این فعالیت‌ها و نیاز به حمایت‌های بیشتر بهانه‌ای شد برای گفت‌وگوی اختصاصی «شهروند» با «محسن مرادی» مدیرکل بهزیستی کهگیلویه‌وبویراحمد.
مرادی می‌گوید:«سیاست‌های کلی برای اسکان موقت مردم زلزله‌زده این بود که به افرادی که امکان اجاره موقت خانه تا بازسازی خانه خود را ندارند، به اردوگاه اسکان موقت منتقل شوند.
ما پیگیر تأمین کانکس برای مددجویانی که خانه‌ آنها تخریب صد‌درصدی شده بودیم، اما عدالت اینگونه ایجاب می‌کرد که اگر قرار باشد کانکس به شهر وارد شود همه خانوارهایی که خانه‌شان تخریب شده بتوانند از این کانکس‌ها بهره‌مند شوند.
در این صورت جمع کردن این کانکس‌ها بعد از بازسازی شهر هم با مشکل روبه‌رو می‌شد.»

ارزیابی اختصاصی از وضع خانه‌های مددجویان بهزیستی و سرکشی به تک‌تک خانواده‌های تحت پوشش این سازمان، اولین اقدامی بود که توسط اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه‌وبویراحمد انجام شد. مدیرکل بهزیستی کهگیلویه‌وبویراحمد می‌گوید: «از ساعات اولیه بعد از زلزله نماینده ویژه بهزیستی کشور در شهرستان دنا حاضر شد.

بهزیستی استان و شهرستان دنا هم در کنار ارگان‌های امدادی به وظیفه خود پرداختند. در کنار ارزیابی کلی‌ای که در شهرستان دنا و به‌خصوص شهر سی‌سخت از منازل و وضع آسیب‌دیدگان انجام شد، ما هم در حوزه مددجویان بهزیستی ارزیابی‌های لازم را انجام دادیم.

مددجویان بهزیستی چند دسته هستند. مثلا عده‌ای از سرپرست خانوارها دچار معلولیت هستند. عده‌ای از افراد دارای معلولیت هم عضو خانوار هستند که شرایط را برای آنها متفاوت می‌کند.»

افرادی که آسیب بیشتری دیده‌اند و نیاز به حمایت بیشتر دارند در اولویت قرار دارند. به گفته مرادی، از 300 خانه مددجویان که دچار آسیب شده، 70 خانه دچار تخریب صد‌درصدی شده است.

مرادی درباره اسکان موقت خانواده‌های مددجویان می‌گوید:«سیاست‌های کلی برای اسکان موقت مردم زلزله‌زده این بود که به افرادی که امکان اجاره موقت خانه تا بازسازی خانه خود را ندارند، به اردوگاه اسکان موقت منتقل شوند.

ما پیگیر تأمین کانکس برای مددجویانی که خانه‌ آنها تخریب صد‌درصدی شده بودیم، اما عدالت اینگونه ایجاب می‌کرد که اگر قرار باشد کانکس به شهر وارد شود همه خانوارهایی که خانه‌شان تخریب شده بتوانند از این کانکس‌ها بهره‌مند شوند. در این صورت جمع کردن این کانکس‌ها بعد از بازسازی شهر هم با مشکل روبه‌رو می‌شد.»

 

تأمین اقلام اولیه مورد نیاز

وسایل گرمایشی، اقلام معیشتی، چادر، پتو، مواد غذایی و اقلام بهداشتی ازجمله کمک‌هایی است که مددجویان بهزیستی شهر سی‌سخت بعد از زلزله دریافت کرده‌اند. مدیرکل بهزیستی کهگیلویه‌وبویراحمد می‌گوید: «اقدامات اولیه امدادرسانی بعد از زلزله برعهده هلال‌ احمر بود.

همچنین اسکان اضطراری در روزهای نخست بعد از وقوع حادثه. ما هم تمرکز خودمان را  روی معیشت مددجویان بهزیستی گذاشتیم که در شهرستان دنا بر اثر زلزله دچار خسارت و آسیب شده بودند. ارزیابی جامعی از وضع این مددجویان انجام شد و خانه‌به‌خانه به سراغ‌شان رفتیم.

خوشبختانه در این زلزله تلفات جانی نداشتیم، اما خانه‌های زیادی آسیب دیده بود و علاوه بر ساختمان‌ها، اثاث و وسایل زندگی مردم هم آسیب دیده و دچار خسارت شده بود. تلاش می‌کنیم به‌زودی اقدامات لازم برای ساخت و تعمیر مسکن این افراد انجام شود.

همچنین برای جبران صدمه‌ای که به اسباب اولیه زندگی این افراد وارد شده بتوانیم به آنها کمک کنیم. ارزیابی‌های جامعی که انجام شده به سازمان بهزیستی منعکس شده است. سازمان برنامه جامعی برای کمک به مددجویان بهزیستی در سطح شهرستان دنا و مناطق آسیب‌دیده دارد که به‌زودی محقق می‌شود.»

 

کمک ویژه به مددجویان زلزله‌زده

مشارکت‌های مردمی و کمک خیران به مددجویان تحت حمایت بهزیستی در تأمین اقلام مورد نیاز زلزله‌زده‌ها تأثیر زیادی داشت. بخش زیادی از این کمک‌ها به صورت غیرنقدی و بخشی هم کمک‌های نقدی بود که به حساب مشارکت‌های بهزیستی واریز شد.

مرادی می‌گوید: «هموطنان برای جمع‌آوری کمک‌های مورد نیاز در مناطق زلزله‌زده به ما کمک زیادی کردند و ما توانستیم این کمک‌ها را به موقع به دست مددجویان آسیب‌دیده از زلزله برسانیم. در همان روزهای اول بعد از زلزله کمک هزینه معیشتی به صورت نقدی به حساب مددجویان ما در سی‌سخت واریز شد.

مقدار عددی این کمک‌ها بسته به نوع حمایت‌هایی داشت که این افراد از قبل از بهزیستی دریافت می‌کردند، اما رقم کلی آن سه برابر میزان مستمری هر مددجو بود که به حساب این افراد واریز شد.

پیگیر این هستیم که اقدامات بعدی هم انجام شود و کمک‌های لازم و نیازهای ضروری این افراد در سی‌سخت به‌زودی برطرف شود.» به حساب هر مددجو حداقل 500‌هزار تومان و حداکثر یک میلیون و پانصد هزار تومان واریز شده است.

ازسازی‌ها و نوسازی‌ها باید طبق ضابطه انجام شود. هر کدام از مددجویان جامعه هدف بهزیستی شهرستان دنا و شهر سی‌سخت اگر دچار شرایط حاد شدند و نیاز به کمک‌های ویژه بهزیستی داشتند، می‌توانند به بهزیستی شهرستان دنا مراجعه کنند

به گفته مدیرکل بهزیستی کهگیلویه‌وبویراحمد در مجموع یک‌میلیارد و 120‌میلیون تومان به حساب 1400 مددجوی آسیب‌دیده از زلزله در سی‌سخت واریز شده است.

 

مددکاری روانشناسی

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه‌وبویراحمد از تأثیر کمک‌های مردمی و انجمن‌های مردم‌نهاد برای کاهش آلام مردم زلزله‌زده و به‌خصوص مددجویان بهزیستی می‌گوید: «انجمن‌های مردم‌نهاد و خیران تأثیر زیادی در تلطیف فضای سی‌سخت بعد از زلزله داشتند.

بیشترین کمک‌هایی که از طرف این انجمن‌ها و خیران به بهزیستی شد کمک‌های غیرنقدی و اقلام معیشتی بود. همچنین گروه‌های جهادی برای تأمین عذای گرم در مناطق زلزله‌زده حاضر شدند.

گروهی از مشاوران و روانشناسان با ما برای کاهش اضطراب‌های ناشی از زلزله همکاری کردند. بخش عمده‌ای از این گروه به صورت کاملا داوطلبانه در منطقه حاضر شدند. کودکان و خانواده‌ها بعد از وقوع حادثه ممکن است دچار ترس و اضطراب شده باشند که نیاز به کمک‌های روحی و روانی داشته باشند.

حضور این تیم در کاهش استرس‌های بعد از بحران در منطقه بسیار موثر بود و همچنان ادامه دارد.»

او درباره تسریع در روند بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده مددجویان می‌گوید: «نهادهای مختلفی برای بازسازی  دوباره سی‌سخت با هم همکاری می‌کنند. برای بازسازی یا تعمیر این خانه‌ها باید ارزیابی‌ها و کارشناسی‌های جامعی توسط بنیاد مسکن انجام شود.

این بازسازی‌ها و نوسازی‌ها باید طبق ضابطه انجام شود. هر کدام از مددجویان جامعه هدف بهزیستی شهرستان دنا و شهر سی‌سخت اگر دچار شرایط حاد شدند و نیاز به کمک‌های ویژه بهزیستی داشتند، می‌توانند به بهزیستی شهرستان دنا مراجعه کنند.

همچنین همکاران ما در سی‌سخت مستقر هستند و وضع این افراد را پیگیری می‌کنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.