طرح اصلاح قانون انتخابات با ۳ اصل قانون اساسی مغایر است

پاسخ کدخدایی به حضور نظامیان در انتخابات ریاست‌جمهوری: منع قانونی برای این افراد وجود ندارد

کدخدایی درباره تعیین سقف معین برای نامزدها گفت: شورای نگهبان هیچ‌وقت نمی‌تواند سقفی برای اعداد نامزدها درنظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است.

شهروند آنلاین: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری سال ۱۳۹۹ طی سخنانی با اشاره به مصوباتی که مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفته، گفت: «طرح اصلاح مواد قانون اجرای سیاست کلی اصل ۴۴ را داشتیم که عدم مغایرت آن با قانون اساسی و شرع مقدس اعلام شد.»

او با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: «ایرادات قبلا گفته شده و مغایرت در اصول ۹۹ و ۱۱۵ و ۱۱۰ داشت و برخی از موارد برای اولین‌بار ذکر شد و با ایرادات شورای نگهبان مواجه شد و جهت اصلاح به مجلس اعاده شد.»

او افزود: «شورای نگهبان به لایحه مالیات بر ارزش افزوده ایراداتی داشت که به مجلس عودت داده شد.»

کدخدایی درباره بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: «هنوز پاسخ رسمی ما برای مجلس ارسال نشده و مجلس در اطلاع‌رسانی عجله کرد و نظرات غیررسمی ما را اعلام کردند. همچنان ممکن است ایرادات تغییراتی داشته باشد و متعاقبا نظر رسمی ما اعلام می‌شود. ما از مجلس درخواست داریم جلسات غیررسمی ما را لازم نیست اطلاع‌رسانی کنند و ما اگر لازم شد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. همچنان کار شورای نگهبان ادامه دارد.»

او درباره عملکرد شورای نگهبان گفت: «۶۳ مصوبه از مجلس دریافت کردیم و ۵۰درصد آن عدم مغایرت داشته و ۵۰درصد مغایرت داشته است. ۱۲ اساسنامه نیز داشتیم که ۶ تا از اساسنامه‌ها تأیید شده است. همچنین ۱۷۷ نامه از دیوان عدالت اداری داشتیم و ۷۹ نامه مغایرتش با شرع مقدس اعلام و ۳۳ مورد آن خلاف موازین شرعش تأیید شد. همچنین 3هزار و ۵۰۰ حکم برای اعضای هیأت نظارت در استان‌ها صادر شده است.»

او افزود: «هماهنگی با وزارت کشور برای بررسی‌ها داشته‌ایم. برای انتخابات با توجه به شرایط کرونایی پیش‌بینی‌هایی شده است و چاپ تعرفه‌ها تعیین و نظارت بر تعرفه‌ها استمرار دارد.»

او افزود: «شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش درباره فعالیت‌های انتخاباتی ندارد و این گزارش‌ها در زمان قانونی مدنظر قرار خواهد گرفت.»

او درباره تبلیغات کاندیداها گفت: «تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی را در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهیم داد.»

کدخدایی تصریح کرد: «تعداد صندوق‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ چیزی در حدود ۱۵درصد افزایش خواهد یافت.»

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دیدگاه امام خمینی(ره) در مورد فعالیت سیاسی نظامیان تأثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیداهایی با سابقه سیاسی خواهد داشت، گفت: «اگر رویه شورا را بررسی کنید، منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند، وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی حضور داشتند و آنچه قانون لحاظ کرده، عدم منع ورود اینگونه افراد است. البته دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشند، قطعا منع شده است. صرف نامزدشدن برای انتخابات منع قانونی نداشته است.»

کدخدایی درباره تعیین سقف معین برای نامزدها گفت: «شورای نگهبان هیچ‌وقت نمی‌تواند سقفی برای اعداد نامزدها درنظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است.»

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه به چه رئیس‌جمهوری با چه ویژگی‌هایی نیاز داریم، گفت: «ویژگی‌هایی که در قانون اساسی و اصل ۱۱۵ ذکر شده و ان‌شاءالله مردم به این ویژگی‌ها توجه کنند و آینده کشور رو به پیشرفت باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.