حلزون‌هایی که با قطع سر، بدن تازه تولید می‌کنند!

دانشمندان در ژاپن نوعی از حلزون دریایی را کشف کرده‌اند که قادر است به صورت ارادی سر خود را از بدن جدا کرده و درمدت زمانی کمتر از یک‌ماه یک بدن کاملا جدید، با اندام‌های حیاتی نظیر قلب، تولید کند. این فرآیند اتونومی یا قطع ارادی اندام نام دارد.
سایاکا میتو، از دانشگاه زنان نارا در ژاپن، گفت: «ما از دیدن حرکت سر دقیقا پس از اتونومی متعجب شدیم.»
او و همکارش یوئیچی یوسا در گزارشی در مجله Current Biology نوشتند که چگونه طی تحقیقات خود در مورد تاریخچه زندگی حلزون‌های دریایی به این پدیده شگفت‌انگیز برخورده‌اند. سه عدد از حلزون‌های دریایی جوان‌تر که در محیط آزمایشگاه پرورش داده شده بودند و یک حلزون که در محیط طبیعی رشد یافته بود، سر خود را از ناحیه گردن جدا کرده و بدن خود را با قلب، کلیه، روده و بیشتر اندام‌های تناسلی رها کردند، در حالی که بدن‌های رهاشده مدت طولانی دوام نیاورده و از بین رفتند، سرهای جدا شده طی چندساعت شروع به تغذیه از جلبک کرده و زخم آنها در ناحیه گردن طی یک روز بهبود یافت، سپس این حلزون‌ها شروع به تولید بدن جدیدی کردند. دانشمندان معتقدند اتونومی احتمالا راهی است برای خلاص‌شدن از انگل‌های درون بدن.
اما این حلزون‌ها، با وجود نداشتن سیستم هاضمه، انرژی خود را از کجا تأمین می‌کردند؟ دانشمندان معتقدند که این حلزون‌ها از جلبک‎‌هایی که خورده‌اند، سلول‌هایی دریافت کرده‌اند. این سلول‌ها همچنان فوتوسنتز کرده و انرژی مورد نیاز حلزون‌ها را تأمین می‌کنند، جالب‌تر اینکه توانایی تولید این بدن جدید به وجود سلول‌های بنیادی مرتبط است. این سلول‌های بنیادی در تمام بی‌مهرگان وجود دارند، ولی جانداران رده بالاتر این توانایی را از دست داده‌اند.
منبع: The Guardian
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.