سرکوب در لندن

پلیس تجمع عزاداران «سارا اِورارد» را که در لندن ربوده و کشته شد، سرکوب کرد

زنی 33 ساله در لندن ناپدید شد. سرنخ جست‌وجوها به جسدی در منطقه جنگلی کنت رسید. «وین کوزنس» افسر پلیس 48 ساله متروپولیتن به این قتل متهم شد. زنان خشمگین از این قتل، به خیابان آمدند. پلیس این اعتراض را برنتابید و سرکوب شکل گرفت که انتقاد گسترده طیف‌های سیاسی را در انگلستان برانگیخت.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: داستان از آنجا شروع شد که سارا اِورارد، ۳۳ ساله، از سوم مارس در محله کلپهم در جنوب لندن ناپدید شد. حاصل جست‌وجوها بقایای جسدی در جنگلی در نزدیکی شهر اشفورد در استان کنت بریتانیا بود و «وین کوزنس» افسر پلیس 48 ساله متروپولیتن، که متهم به ربودن و سپس قتل او شد. بازداشت یک مأمور پلیس در این رابطه موجی از «بهت و شوک» ایجاد کرد. زنان به این قتل واکنش نشان دادند و به خیابان‌های لندن آمدند، اما با خشونت و سرکوب پلیس مواجه شدند.

گاردین در این‌باره گزارش داد عصر در جنوب لندن با اندوه و سکوت همراه بود، در حالی که صدها نفر به یاد «سارا اِورارد» تجمع کردند و خواستار تغییراتی شدند که دیگران در امان بمانند.

زنان در مراسم سارا اورارد در لندن. Photograph: Leon Neal/Getty Images

این تجمع با خشم و خشونت تمام شد، زیرا پلیس گل‌ها و شمع‌هایی را که به احترام «اِورارد» آورده بودند، لگدمال و سعی کرد زنانی را که به یاد او صحبت می‌کنند، ساکت کند.

تنش‌ها قبل از این مراسم بسیار زیاد بود، زیرا پلیس متروپولیتن از دادن مجوز رسمی به سازمان‌دهندگان امتناع کرده و تجمع رسما لغو شده بود.

این، عصبانیت از نیروی پلیس را تشدید کرد، چرا که یک افسر در حال خدمت به آدم‌ربایی و قتل «اِورارد» متهم شده است.

پلیس مانع صدها نفر شد که شمع و گل در دست به سمت محله کلپهم سرازیر شدند؛ این در حالی بود که هلیکوپتری هم بالای سر آنان در پرواز بود.

این گردهمایی ممکن است متوقف شده باشد، اما احساساتی که پس از قتل سارا اِورارد به وجود آمده، سرکوب‌شدنی نیست.

سرکوب اعتراض زنان به قتل سارا اورارد در لندن. Photograph: Hannah McKay/Reuters

آنان آمدند تا برای از دست دادن اِورارد عزاداری کنند و خشم خود را به اشتراک بگذارند با پلاکاردهایی در دست که می‌گفت «او فقط داشت به سمت خانه می‌رفت» یا «ما 97 درصد هستیم» که اشاره داشت به نظرسنجی‌ای که اخیر نشان داد تقریبا همه زنان انگلیسی آزار و اذیت را تجربه و تحمل کرده‌اند.

زنی که در این مراسم سخنرانی کرد، گفت: «ما امروز به اینجا آمده‌ایم، به دلیل اندوه و عصبانیت از قتل بی‌معنی سارا اِورارد. ما امروز به اینجا آمده‌ایم، زیرا پس از ناپدید شدن سارا، پلیس به زنان گفت که برای جلوگیری از حمله به آنان باید در خانه بمانند. زنان می‌گویند نه.»

با وجود سرکوب پلیس، صدها نفر در محله کلپهم تجمع کردند. Photograph: Justin Tallis/AFP/Getty Images

همان‌طور که او صحبت می‌کرد، افسران پلیس با فشار راه خود را به سمت تجمع آنان باز کردند و به جمعیت گفتند متفرق شوند، حتی اگر اجتماع مسالمت‌آمیز باشد و تقریبا همه ماسک پوشیده باشند، سپس پلیس تهدید به دستگیری کسانی کرد که در آنجا بودند.

«ما اینجا هستیم تا همبستگی و حمایت خود را نشان دهیم، زیرا باید بتوانیم به تنهایی به خانه برویم و ایمن باشیم. نیازی به این برخورد نبود، مردم ماسک زده‌اند و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند. آنها بی‌رحمی و وحشیگری نشان می‌دهند » این را سالی، 25 ساله، گفت پس از آنکه مأموران او و دوستش را تهدید کردند که اگر منطقه تحصن را ترک نکنند، دستگیر می‌شوند.

سارا اورارد به خانه اش می‌رفت که ربوده شد.

بازخوردها در انگلیس چه بود؟

BBCNEWS در این‌باره نوشت رفتار پلیس متروپولیتن در مواجهه با تحصن‌کنندگان در جنوب لندن که برای «سارا اِورارد» عزادار بودند، انتقاد گسترده طیف‌های سیاسی را برانگیخت.

سر اد دیوی، رهبر حزب لیبرال دموکرات، خواستار استعفای کرسیدا دیک، رئیس پلیس لندن، به دلیل رقم خوردن صحنه‌های «کاملا ننگین و شرم‌آور» شد؛ همچنین پریتی پاتل، وزیر کشور، خواستار ارایه گزارش شد.

دیده می‌شد که مأموران به زنان دستبند می‌زدند و آنان را از این تجمع دور می‌کردند.

پلیس گفت که چهار دستگیری در محل تحصن برای حفاظت از ایمنی مردم انجام شده است.

با وجود محدودیت‌های کووید-19، عصر روز شنبه چندصد نفر در محله کلپهم برای ادای احترام به مقتول 33 ساله، جمع شدند.

ویدیویی که به‌صورت آنلاین منتشر شده است، نشان می‌داد افسران پلیس زنانی را که در مراسم ایستاده بودند، دور می‌کنند.

پلیس در حال کنترل تجمع زنان.Photograph: Jill Mead/The Guardian

تماشاگران فریاد «شرم بر تو» و «بگذار آنها بروند» سر دادند. این ویدیو نشان می‌داد که زنان را سوار بر ون پلیس می‌بردند.

سر اد دیوی در توییتی نوشت کرسیدا دیک «اعتماد میلیون‌ها زن را در لندن از دست داده است.»

پریتی پاتل تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی را «ناراحت‌کننده» خواند و گفت که او از پلیس متروپولیتن درخواست کرده است «گزارش کاملی درباره آنچه اتفاق افتاده است» ارایه دهد.

صادق خان، شهردار لندن، گفت که این صحنه‌ها «پذیرفتنی» نیست و او «به دنبال توضیح فوری» از رئیس پلیس است.

او در توییتی نوشت: «پلیس وظیفه دارد قوانین کووید-19 را اجرا کند، اما از روی تصاویری که مشاهده کردم واضح است که این واکنش در بعضی مواقع نه مناسب بوده، نه درخور.»

زنان تجمع کننده در لندن و پلیس. PA MEDIA

سر کِی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر، گفت که این صحنه‌ها «بسیار نگران‌کننده و آزاردهنده» است.

او در توییتی نوشت: «زنان برای عزاداری سارا اِورارد دور هم جمع شدند و باید این کار را با آرامش و در امنیت انجام می‌دادند. من هم مانند آنان از این برخورد خشمگین و ناراحتم. این‌گونه برخورد کردن پلیس با این اعتراض درست نبود.»

کارولین نوکس، نماینده محافظه‌کار هم گفت که او از دیدن صحنه‌های کلپهم «واقعا شوکه شده» است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر، شمعی به یاد سارا اِورارد روشن کرد که در آستانه در شماره 10 در داونینگ استریت قرار گرفت.

شمعی به یاد سارا اورارد در آستانه در شماره 10 داونینگ استریت قرار گرفت. PA MEDIA

منابع: گاردین – BBCNEWS

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.