تکذیب خبر انتقال سرباز اکبری از یگان عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی

ادامه سربازی سرباز سیلی‌‌خورده از نماینده مجلس در خشکشویی پلیس

 رئیس‌پلیس تهران بزرگ ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور گفت: «مطالب منتشرشده مبنی بر انتقال این سرباز به خشکشویی پلیس شایعه است.»

شهروندآنلاین: به گزارش روزنامه همدلی، از روزی که علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مجلس، به ‌سرباز راهور سیلی زد بیش از یک ماه می‌گذرد، اما حالا خبرها از آن حکایت دارد که این سرباز از یگان عملیات راهور به‌ خشکشویی پلیس راهنمایی و رانندگی منتقل شده است تا باقیمانده دوران خدمت خود را آنجا سپری کند. اقدامی که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از حساسیت‌های بیشتر باشد، اما معلوم نیست که برای این سرباز تنبیه باشد یا تشویق؟

در ترافیک سنگین تهران تردد از خط ویژه یک نعمت است، به‌ همین دلیل خیلی‌ها وسوسه می‌شوند شانس خود را امتحان کنند تا بتوانند از این امکان بهره ببرند. اما چنین فرصتی قرار نیست به همه برسد، به طوری ‌که طبق قانون فقط اتوبوس‌های خط ویژه، خودروهای امدادی و برخی خودروهای دیگر با شرایط خاص مانند خودروهای تشریفات وزارت خارجه و ریاست‌جمهوری آن‌ هم با حضور ماشین پیشروی راهور می‌توانند از خط ویژه استفاده کنند. از این منظر برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی معمولا نیروهای راهور که اکثرا سرباز این مجموعه هستند، ابتدا و انتهای این مسیر عاری از ترافیک می‌ایستند و سعی می‌کنند قانون را اجرا کنند. اما با وجود این کم نبوده افرادی که توانسته‌اند با معرفی خود و استفاده از هویت حقوقی‌شان قانون را دور بزنند و در حالی ‌که مردم پشت چراغ‌های قرمز و ترافیک بنزین 3هزار تومانی می‌سوزانند از کنارشان عبور کنند. شاید علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، هم برای عبور از ترافیک خسته‌کننده تهران بود که تصمیم گرفت شانس خودش را برای عبور بدون دردسر از خط ویژه امتحان کند، اما این ‌بار سربازی آنجا ایستاده بود که فقط قانون و اجرای آن را می‌شناخت نه قانونگذار را.

ماجرای نماینده مجلس و سرباز راهور از دست‌ به ‌دست شدن ویدیویی در فضای مجازی شروع شد که حاکی از این بود که عنابستانی، عضو خانه ملت، در پی اصرار برای عبور از خط ویژه و ممانعت سرباز عابد اکبری به‌ صورت او سیلی زده است. اقدامی‌ که بلافاصله با واکنش مردم و برخی از چهره‌های سیاسی و اجتماعی همراه شد و همه از نهادهای مربوطه خواستند که اصل ماجرا را پیگیری کنند، در همین زمینه بود که بلافاصله همان روز چهارم بهمن‌ سال جاری، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، با صدور دستوری خواستار حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی ناجا شد.

با وجود این اگر چه در روزهای ابتدایی گروهی سعی کردند اصل ماجرا را تکذیب کنند، اما با انتشار فیلم مربوط به ‌حادثه از طریق دوربین‌های پلیس در خط ویژه دروازه دولت محلی که این اتفاق در آنجا صورت گرفته بود و البته شهادت شاهدان عینی در آن ویدیوی اول، دیگر امکانی برای تکذیب وجود نداشت. از این روی نماینده خاطی با انتشار یک ویدیو در فضای مجازی از سرباز راهور برای اجرای قانون تشکر کرد و در حالی‌ که مدعی بود به ‌دلیل توهینی که شنیده دست به این اقدام زده، از مردم عذرخواهی کرد.

اما ماجرا اینجا تمام نشد، افکار عمومی و البته خود مجموعه نیروی انتظامی مصر بودند که با پیگیری قضائی در محاکم مربوطه از حقوق سرباز راهور و پلیس دفاع کنند. از این روی پرونده‌ای تشکیل شد که گاهی سکوت خبری درباره آن سبب شد تا احساس شود این اتفاق هم مانند ماجرای سیلی‌خوردن پلیس از نماینده مجلس در فرودگاه مهرآباد که قبل‌تر رخ داده بود، بدون پیگیری بیشتر به فراموشی سپرده شود. اما پلیس به رسانه‌ها گفته که شکایتش پابرجاست. در این‌باره چند روز قبل سردار سیدکمال ‌هادیانفر، رئیس‌پلیس راهور ناجا، در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایسنا داشته درباره آخرین وضعیت پرونده درگیری علی‌اصغر عنابستانی با سرباز پلیس راهور گفت که «این موضوع هم اکنون از طریق مقام قضائی دنبال می‌شود. شکایت ما همچنان پا برجاست و دستگاه قضایی در حال رسیدگی به آن است.»

همچنین سردار حسین ذوالفقاری، معاون انتظامی وزیر کشور، هم در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد که «این مسأله بین نیروی انتظامی، مجلس و قوه‌ قضائیه است. قرار است موضوع دقیقا بررسی شود و براساس آنچه ‌که در صحنه اتفاق افتاده دستگاه قضائی حکم را صادرکند. فرمانده محترم ناجا و مجلس موضوع را پیگیری کردند و بنا شد گزارشی تهیه شود و درنهایت تصمیم‌گیری با سیستم قضائی است.»

در این میان با اینکه به ‌گفته پلیس پرونده در محاکم قضائی در حال پیگیری است، حالا یک منبع آگاه گفته که سرباز اکبری از یگان عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی، جایی که مسئولیت کنترل رفت‌وآمد روی خطوط ویژه را به‌ عهده دارد، جدا شده و به خشکشویی راهور در قرارگاه این سازمان منتقل شده است. مسأله‌ای که به ‌نظر می‌رسد کمی عجیب باشد و باید این سوال پرسیده شود که چرا سربازی که قانون را به درستی اجرا کرده حالا باید به خشکشویی منتقل شود؟

البته که یک سرباز هرجایی‌ که به او گفته شود خدمت می‌کند، اما وقتی یک نیروی انسانی که بدون در نظر گرفتن جایگاه حقوقی کسی در برابر یک خواست غیر قانونی او اصطلاحا کوتاه نیامده و با تمام توان قانون را خط به خط اجرا کرده است به خشکشویی پلیس منتقل می‌شود کمی عجیب به ‌نظر می‌رسد؛ به طوری‌ که شاید همین مسأله سبب دلسردشدن سایر نیروهای کادر و وظیفه راهور در اجرای بدون چون و چرای قانون شود.

واکنش سردار رحیمی به اخبار منتشرشده

رئیس‌پلیس تهران بزرگ ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده درگیری نماینده مجلس را سرباز راهور گفت: «مطالب منتشرشده مبنی بر انتقال این سرباز به خشکشویی پلیس شایعه است.»

سردار حسین رحیمی پیش از ظهر امروز در حاشیه اجرای دو طرح «اقتدار و ظفر» در ستاد فاتب در جمع خبرنگاران درباره مطالب منتشرشده مبنی بر انتقال سرباز راهور به خشکشویی پلیس که به وسیله نماینده مجلس کلید خورده بود، اظهار کرد: «این سرباز نیروی قسمت عملیات پلیس راهور تهران بزرگ است و در همان قسمت عملیات فعالیت دارد.»

رئیس‌پلیس تهران بزرگ مطالب مطرح‌شده مبنی بر انتقال این سرباز به خشکشویی پلیس را شایعه دانست و گفت: «از همان نخست گفتیم که مسیرمان در این پرونده مسیر قانونی است و شکایت‌مان را به صورت رسمی به قوه قضائیه و مجلس اعلام کردیم.»

او خاطرنشان کرد: «همچنین فیلم این ماجرا را به مجلس ارایه دادیم و هم تخلف به وجودآمده را به آنها اعلام کردیم و امیدواریم مجلس رسیدگی لازم را انجام دهد؛ هر چند که از مبادی قانونی نیز در حال پیگیری پرونده هستیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.