لپ‌تاپ با قطعات قابل تعویض

تا کنون برای ساخت یک لپ‌تاپ که قطعاتش به راحتی قابل تعویض باشد تلاش‌های زیادی شده است؛ اما اکثرا آنها با شکست مواجه شده‌اند. در حقیقت به جز کامپیوترهای رومیزی تقریبا هیچ وسیله الکترونیکی دیگری به آسانی امکان سرهم‌بندی و مونتاژ قطعات دلخواه را به دست نمی‌دهد.
در نتیجه زمانی که شرکت Framework اعلام کرد که یک لپ‌تاپ مدرن با قابلیت تعویض قطعات ساخته است، این خبر در دنیای تکنولوژی سروصدای زیادی به پا کرد.
با اینکه بسیاری به موفقیت این پروژه با بدبینی نگاه می‌کنند، مدیرعامل این شرکت، نیراو پَتِل معتقد است که شرکتش قادر به تولید و فروش لپ‌تاپ‌هایی است که برای طولانی‌مدت کارایی دارند و محیط زیستی‌تر هستند؛ زیرا قطعات آنها قابل ارتقا و تعویض است: رویه کیبورد، فضای ذخیره‌سازی و حافظه رم، کارت وای-فای و رنگ حاشیه نمایشگر که دارای اتصال آهن‌ربایی است، مادربوردی که میزبان پردازنده است و در آینده با یک CPU قوی‌تر قابل جایگزینی است.
پورت‌های موجود در لبه کناری لپ‌تاپ نیز قابل تعویض هستند؛ از درگاه USB-A و USB-C گرفته تاHDMI ، DisplayPort ، microSD و حتی هدفون.
بعضی قطعات مانند نمایشگر، باتری و کیبورد راحت‌تر قابل تعویض هستند؛ زیرا کد QR روی آنها پرینت شده است و کاربران می‌توانند از طریق اسکن قطعه تعویضی را بیابند.
البته نسخه‌ای ویژه از لپ‌تاپ فریم‌ورک با پسوند DIY Edition هم وجود دارد که در واقع یک کیت با قطعات جدا از هم است که کاربر باید آن را سرهم‌بندی و سیستم عامل دلخواه را انتخاب کند.
هنوز قیمت این لپ‌تاپ مشخص نشده است ولی مدیرعامل شرکت قول داده است که قیمت آن هم رده دیگر لپ‌تاپ‌های موجود با امکانات و قابلیت‌های مشابه است.
فریم ورک در بهار پیش رو فرایند پیش‌فروش لپ‌تاپ خود را آغاز و آن را در تابستان روانه‌ بازار خواهد کرد.
منبع: Forbes
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.