آژانس در چارچوب فنی و بی‌طرفانه اظهارنظر کند

خطیب‌زاده: انگلیس اجازه دهد پرونده زاغری در مسیر قضائی خود پیش برود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در چارچوب پادمان دسترسی‌های لازم را به ‌آژانس داده است، گفت: آژانس در چارچوب فنی و بی‌طرفانه اظهارنظر کند تا روابطش با ایران حفظ شود

شهروند آنلاین: «سعید خطیب‌زاده»در نشست خبری با اصحاب رسانه، درباره زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: «زمان برگزاری این نشست هنوز نهایی نشده است.»

او درباره احتمال راه‌اندازی کریدور ریلی اسراییل، عربستان و امارات با هدف کم اهمیت کردن تنگه هرمز ابراز داشت: «رژیم اشغالگر قدس شاید بخواهد از هر فرصتی سوءاستفاده کند، ولی این رژیم در حضیض مشروعیت است. ایران پیگیر تحولات است و اقدامات موثر خود را در مواضع لازم انجام می‌دهد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احتمال حضور ایران در نشست مسکو درباره افغانستان و حضور نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان گفت: «رایزنی‌های نزدیکی با همه کشور‌ها در موضوع افغانستان داشتیم. طبیعی است این رایزنی‌ها در چارچوب دولت افغانستان انجام شود. موضوع دعوت برای نشست روسیه هم در دست بررسی است.»

خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر گروسی هم یادآور شد: «موضوع نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران فنی است. ایران در چارچوب پادمان دسترسی‌های لازم را داده است. دسترسی‌های دیگری هم در چارچوب پروتکل الحاقی داده بودیم که با مصوبه مجلس تعلیق شد. یک توافق موقت هم داشتیم که پنجره سه ماهه دیپلماسی بود. آژانس در چارچوب فنی اظهارنظر کرده و بی‌طرفانه اظهارنظر کند تا روابطش با ایران حفظ شود.»

دولت انگلیس اجازه دهد پرونده زاغری در مسیر قضائی خود پیش برود

او اضافه کرد: «اصل موضوع درست است. دولت انگلیس بیش از چند بار به افرادی که ویزا داده  در بدو ورود دیپورت کرده است. این مسأله نشان می‌دهد که دولت انگلیس نمی‌خواهد آرامش به روابط دو کشور بازگردد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری یادآور شد: «این یک پرونده قضائی است که در دادگاه مراحل خود را طی کرده است. بیشترین کمک به چنین پرونده‌هایی جلوگیری از سیاسی کردن آن است. به دولت انگلیس توصیه می‌کنم یک بار مسیر سیاسی کردن موضوعات را رفته و دیده و اجازه دهد این موضوع در مسیر قضائی خود طی شود.»

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید عنوان کرد: «با آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم گفت‌وگو نمی‌کنیم و مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. آمریکا از برجام خارج شده باید شرایطی را بپذیرد که مجددا این مسیر را تکرار نکند و آن زمان می‌شود در چارچوب برجام صحبت کرد.»

او درباره نمره به دستگاه دیپلماسی در سال ۱۳۹۹ گفت: «مردم باید نظر بدهند. سال ۱۳۹۹ سال پرفرازونشیبی بود. آمریکا در میانه فراگیری کرونا تمامی تلاش خود را کرد که جنگ اقتصادی و تمام‌عیار علیه مردم ایران را به اوج خود رسانده و مرز‌های ایران را محدود و تجارت ایران را به صفر برساند.»

به گفته رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در طول ۱۳۹۹ دستگاه دیپلماسی در کنار همه نهاد‌های نظام و همه مردم و گمنامان تلاش کرد این تلاش‌ها بی‌اثر شود و به شکست حداکثری برای مجرمان این سیاست تبدیل شد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه با تمام توان و تلاش و به‌رغم همه کاستی‌ها جا دارد از ملت غیور ایران عذرخواهی کنم، اظهار داشت: «اگر روزی بتوانیم اقداماتی که با جدیت انجام دادیم را منتشر کنیم شکوه و عظمت آن را مردم ایران بیشتر خواهند دید. امیدوارم سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای مردم ایران و گشایش‌های بهتر باشد. گشایش‌هایی که تنها به دست ملت ایران و در درون اتفاق می‌افتد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.