جست‌وجوی طلا در سال کرونایی اسکار

نامزدهای اسکار 93 اعلام شدند

در فهرست نامزدهای امسال شاهد شگفتی‌ها و البته ناامیدی‌های زیادی هستیم- که شاید مهم‌ترینش نامزدنشدن «خورشید» مجید مجیدی در بخش بهترین فیلم بین‌المللی باشد.

پولاد امین، شهروندآنلاین: نامزدهای اسکار ۹۳ اعلام شدند. اتفاقی که تقریبا با دوماه تأخیر نسبت به زمان همیشگی اعلام کاندیداهای اسکار به انجام رسید.

در فهرست نامزدهای دوره نود و سوم اسکار که توسط نیک جوناس خواننده آمریکایی و همسرش پریانکا چوپرا اعلام شد، شاهد شگفتی‌ها و البته ناامیدی‌های زیادی هستیم- که شاید مهم‌ترینش نامزدنشدن «خورشید» مجید مجیدی در بخش بهترین فیلم بین‌المللی باشد. البته این به معنای غیبت نام ایران در این دوره نیست و نام یک ایرانی‌ در بین نامزد‌های این دوره دیده می‌شود: رامین بحرانی»، هنرمند 45ساله ایرانی آمریکایی که برای فیلم «ببر سفید» در بخش فیلمنامه اقتباسی، در بین نامزدهای نهایی اسکار قرار گرفته است.

در فهرست نامزدهای اسکار 93 که توسط آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اعلام شد، فیلم «منک» ساخته «دیوید فینچر» که روایتی از پشت پرده ساخت فیلم «همشهری کین» است، توانسته با کسب نامزدی در ۱۰ شاخه پیشتاز این جوایز نام بگیرد. فیلم‌های «سرزمین آواره‌ها»، «پدر»، «یهودا و مسیح سیاه»، «میناری»، «بلک باتم ما رینی» و «دادگاه شیکاگو ۷» نیز هر کدام در 6 شاخه نامزد کسب جایزه شناخته شدند. نکته مهم در این میان حضور چشمگیر محصولات شبکه‌های پخش اینترنتی مانند «نتفلیکس» و «آمازون» در فهرست نامزدهای جوایز اسکار است. دستاوردی که بی‌شک مرهون همه‌گیری ویروس کروناست که تهیه، تولید و اکران آثار بسیاری از استودیوهای بزرگ فیلمسازی را به تعویق انداخته است.

بهترین فیلم

فیلم منک

در بخش بهترین فیلم رقابت بین فیلم‌های «پدر»، «یهودا و مسیح‌ سیاه»، «منک»، «میناری»، «سرزمین آواره‌ها»، «زن جوان خوش‌آتیه»، «صدای متال» و «محاکمه دادگاه شیکاگو ۷» در جریان خواهد بود. آگاهان فیلم‌های منک، سرزمین آواره‌ها و محاکمه دادگاه شیکاگو 7 را واجد شانس بیشتری برای موفقیت در مهم‌ترین بخش اسکار می‌دانند.

  بهترین کارگردان

دیوید فینچر

لی ایزاک چانگ کارگردان فیلم «میناری»، دیوید فینچر کارگردان فیلم «منک»، کلوئی ژائو سازنده «سرزمین آواره‌ها»، امرالد فنل کارگردان «زن جوان خوش‌آتیه» و توماس وینتربرگ کارگردان فیلم «راند دیگر» برای دریافت اسکار کارگردانی رقابت خواهند کرد. به گفته کارشناسان، اگر دیوید فینچر و کلوئی ژائو جایزه را در دست بگیرند، تعجب‌آور نخواهد بود.

بهترین بازیگر نقش اصلی

در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد رقابت بین ریز احمد بازیگر «صدای متال»، چادویک بوزمن بازیگر فقید «ما رینیز بلک باتم»، آنتونی هاپکینز بازیگر فیلم «پدر»، گری اولدمن بازیگر «منک» و استیون ین بازیگر «میناری» خواهد بود. شانس گری اولدمن بیش از دیگران ارزیابی می‌شود.

در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن نیز، ویلا دیویس بازیگر «ما رینیز بلک باتم»، آندریا دی بازیگر «ایالات متحده علیه بیلی هالیدی»، ونسا کربی هنرپیشه «تکه‌هایی از یک زن»، فرانسیس مک‌دورمند بازیگر «سرزمین آواره‌ها» و کری مولیگان بازیگر فیلم «زن جوان خوش‌آتیه» شانس دریافت اسکار را دارند. در شب اهدای جوایز شانس فرانسیس مک‌دورمند بیشتر از بقیه به نظر می‌رسد.

بهترین بازیگر مکمل

در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد ساشا بارون کوهن برای فیلم  بورات ۲، دانیل کالویا برای یهودا و مسیح سیاه، لزلی اودوم بازیگر یک‌ شب در میامی، پال ریچی بازیگر صدای متال و لیکیت استنفیلد برای فیلم یهودا و مسیح سیاه نامزد شده‌اند. در بخش بهترین بازیگر مکمل زن نیز ماریا باکالوا برای بورات ۲، گلن کلوزبرای مرثیه هیلی‌بیلی، اولیویا کولمن برای فیلم پدر، آماندا سیفرید بازیگر فیلم منک و یو جونگ یون برای فیلم میناری شانس دریافت جایزه دارند.

بهترین فیلمنامه

در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی رقابت بین فیلم‌های بورات ۲، پدر، سرزمین آواره‌ها، یک‌ شب در میامی و ببر سفید برقرار است. در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نیز فیلم‌های یهودا و مسیح سیاه، زن جوان‌ خوش‌آتیه، میناری، دادگاه شیکاگو‌ ۷ و صدای متال شانس دریافت اسکار فیلمنامه را دارند.

 بهترین فیلم بین‌المللی

در نبود خورشید مجید مجیدی فیلم‌های راند دیگر از دانمارک، روزهای بهتر از هنگ‌کنگ، جمعی از رومانی، مردی که پوستش را فروخت از تونس و کوو وادیس، آیدا از بوسنی و هرزگووین نامزدهای نهایی این بخش هستند.

گفتنی است که دوره 93 اسکار به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با دو ماه تأخیر، در روز  ۲۵ آوریل به صورتی متفاوت و در چند مکان جداگانه برگزار خواهد شد. سخنگوی آکادمی با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های کنونی تأکید کرده که این نهاد سینمایی مراسم اسکار را با رعایت نکات ایمنی و اصول بهداشتی برگزار خواهد کرد، با اینکه هنوز جزئیات کامل برنامه اعلام نشده، ولی به گفته آکادمی این مراسم با حضور تعداد محدودی از نامزدها، هنرمندان و میهمانان ویژه در چند نقطه لس‌آنجلس از جمله هالیوود، به صورت زنده پخش خواهد شد.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.