۴۰ تا ۷۵ سال

تعیین بازه سنی برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری

نمایندگان در بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری برای تأمین نظر شورای نگهبان با حداقل سن ۴۰ و حداکثر ۷۵ سال در هنگام ثبت‎‌نام داوطلبان موافقت کردند.

شهروند آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری برای تأمین نظر این شورا با اصلاح برخی از مواد، اجزا و تبصره‌هایی که اعاده از شورای نگهبان بود، موافقت کردند.

بر اساس اصلاحیه مجلس در جزء (۲) بند (الف) شرط ایرانی‌اصل و تابعیت ایران به تصویب نمایندگان رسید.

همچنین در جزء ۲ بند (ب) ماده (۱) نمایندگان با حداقل سن ۴۰سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵سال تمام در هنگام ثبت‌نام موافقت کردند. فقدان سوء‌سابقه امنیتی و عدم وابستگی به گروه‌های غیرقانونی

در جزء ۷ بند (ب) ماده (۱) موضوع اصلاح ماده (۳۵) قانون نیز با فقدان سوء سابقه امنیتی و عدم وابستگی به گروه‌های غیرقانونی موافقت کردند.

در ادامه بررسی اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری نمایندگان با حذف جزءهای (ر) و (ز) در جزء ۱۰ بند (ب) ماده (۱) موضوع اصلاح ماده ۳۵ قانون موافقت کردند.

همچنین نمایندگان با جزء ۱۱ بند (ب)، تبصره ۱ ماده (۱) موضوع اصلاح ماده ۳۵ قانون نمایندگان برای تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند که بر اساس آن مقامات و مدیرانی که به تشخیص شورای نگهبان هم‌تراز و هم سطح اشخاص موضوع جز «۱۰» بند «ب» این ماده محسوب می‌شوند و نیز افرادی که به تشخیص این شورا واجد شرایط اصل (۱۱۵) قانون اساسی و بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات هستند، می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام نمایند.

بر اساس تبصره ۲ این ماده نیز که توسط نمایندگان تصویب شد، داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مکلفند در هنگام ثبت‌نام مدارک مثبته مربوط به اجزای «۲»، «۳»، «۵»، «۶»، «۷» و «۱۱» بند (ب) این ماده را به وزارت کشور ارایه نمایند. ثبت‌نام در انتخابات به معنای دارابودن صلاحیت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان می‌باشد.

نمایندگان در ادامه به دلیل اصلاح تبصره ۲، با حذف تبصره۳ ماده (۱) موضوع اصلاح ماده ۳۵ قانون موافقت کردند.

در ماده ۲ این طرح نیز الحاق یک ماده به‌شرح زیر به‌عنوان ماده (۳۵) مکرر۱ به قانون به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس ماده (۳۵ مکرر ۱) شورای نگهبان می‌تواند در راستای مصوبه مورخ  ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۶ این شورا در خصوص «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجال مذهبی، سیاسی، مدیر و مدبربودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری» موضوع بند (۵-۱۰) سیاست های کلی انتخابات موارد زیر را مدنظر قرار دهد.

بر این اساس در جزء (۱) بند (الف) ماده ۲ قانون اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه واشتهار به آن به تصویب نمایندگان رسید.

همچنین در جز (۲) بند (ب) ماده (۲) قانون، عبارت «شورای عالی امنیت ملی و شورای نگهبان» جایگزین عبارت «شوراها» شد.

نمایندگان در ادامه مصوب کردند که در جزء ۳ بند (ب) ماده (۲) قانون، عبارت جریان‌های واگرا حذف شود.

در جزء (۴) بند (ب) ماده (۲) قانون نیز عبارت «اسلام انقلابی» به عبارت «انقلاب اسلامی» با موافقت نمایندگان اصلاح شد.

در تبصره بند (ب) ماده ۲ قانون نیز موارد مندرج در این ماده نافی اختیارات شورای نگهبان در تعیین و تشخیص شرایط مقرر در اصل ۱۱۵ قانون اساسی و بند (۵-۱۰) سیاست های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری نمی‌باشد که نمایندگان با این بند موافقت کردند.

همچنین در جزء ۳ با موافقت نمایندگان بند (الف) ماده (۲) قانون، عبارت «مذهب تشیع» جایگزین عبارت «مذهب شیعه جعفری اثنی عشری» شد.

بر اساس موافقت نمایندگان در تبصره ماده ۳ موضوع الحاق ماده (۳۵ مکرر۲) اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را دارند و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را کسب کرده‌اند، نمی‌توانند در انتخابات ثبت‌نام نمایند.

در ادامه نمایندگان مصوب کردند که بندهای (الف) و (ب) و تبصره ماده (۴)  به‌عنوان بندهای (ج) و (د) به ماده (۲) این قانون الحاق و ماده ۴ حذف شود.

در سطر اول ماده (۱۱) موضوع اصلاح ماده ۵۹ قانون نیز نمایندگان مصوب کردند کلمه «از» قبل از عبارت «سه‌ماه پیش از صدور…» اضافه می شود. همچنین در تبصره آن، عبارت «شورای نگهبان»، جایگزین عبارت «اداره انتخابات شورای نگهبان و هر یک از اعضای شورای نگهبان» می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.