حادثه از پس حادثه

نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای هلال‌احمر در سالی که گذشت

سالی که گذشت از حادثه خالی نبود؛ شیوع کرونا، سیلاب در گوشه و کنار کشور و همچنین حوادثی مثل زلزله و سقوط بهمن و آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران و زاگرس. یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های هلال‌احمر در سال 99 امدادرسانی و حضور به‌موقع در این حوادث بود. مرور گوشه‌ای از آنچه در سال 99 در حوزه هلال‌احمر گذشته خالی از لطف نیست.

غربالگری مسافران نوروزی

هلال‌احمر نوروز 99 را با غربالگری مسافران نوروزی در ورودی شهرها آغاز کرد. تنها در 17 روز، بیش از 21 میلیون نفر غربالگری شدند. این تنها فعالیت هلال‌احمر در سالی که گذشت در حوزه مقابله با کرونا نبود؛

افزایش خط تولید ماسک و ضدعفونی‌کننده، آموزش چهره‌به‌چهره نکات بهداشتی در مناطق آسیب‌پذیر، برپایی نقاهتگاه‌های اضطراری بیماران کرونایی در شهرهای قرمز هم بخش دیگری از این فعالیت‌ها در طول سال 99 بود. طرح‌هایی مثل آمران سلامت و ناظران سلامت هم برای توصیه‌های بهداشتی و کمک به توزیع ماسک و ضدعفونی‌کننده در سراسر کشور انجام شد.

 

سیل در کشور

بهار 99 با سیل در بیش از 19 استان کشور از راه رسید. تا ششمین روز فروردین بیش از 6 هزار نفر از سیل‌زده‌های کشور از امدادرسانی و خدمات هلال‌احمر بهره‌مند شدند. سیل در گوشه و کنار کشور تا اردیبهشت ماه ادامه داشت.

 

توزیع 100 هزار بسته معیشتی در سراسر کشور

حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت که زندگی آنها از کرونا متأثر شده، بهانه‌ای برای توزیع 100 هزار بسته معیشتی به این خانواده‌ها در سراسر کشور بود. همچنین تا اردیبهشت ماه بیش از 400 هزار بسته بهداشتی در میان خانواده‌های نیازمند توزیع شد، 2 هزار بسته معیشتی دیگر هم حدود یک ماه بعد از این تاریخ در استان البرز و تهران توزیع شد.

 

زلزله دماوند

بامداد  19 اردیبهشت بود که زلزله 5.1 ریشتری در مرکز دماوند، تهران را لرزاند. این زلزله گرچه خسارت‌ چندانی نداشت و تنها منجر به ترک خوردن منازل روستایی در دماوند شد، اما تمام تیم‌های امدادی در تهران، البرز، قزوین، قم و سمنان به حالت آماده‌باش درآمدند، همچنین اردوگاه اسکان اضطراری در دماوند برپا شد.

 

فاریاب لرزید

زلزله 5.7 ریشتری خرداد 99  فاریاب استان فارس را لرزاند. 18 تیم عملیاتی به حادثه‌دیدگان امدادرسانی کردند و سه کمپ اسکان اضطراری تشکیل شد. فاریاب و 9 روستای اطراف این منطقه به تأثیر از زلزله دچار خسارت شدند.

 

نذرآب 3 به استان‌های خشک رسید

طرح نذر آب 3 امسال در چهار استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان‌جنوبی اجرا شد. توزیع بسته‌های غذایی و معیشتی و همچنین بسته‌های بهداشتی و آموزش چهره‌به‌چهره به مردم روستاهای محروم، ویزیت رایگان پزشکی و آبرسانی به این روستاها از برنامه‌هایی بود که امسال در طرح نذرآب 3 اجرا شد. 20 هزار نفر از خدمات بهداشتی و درمانی جمعیت استفاده کردند.

 

ریزش معدن در گیلانغرب

تیر ماه بود که در معدن زغال‌سنگ بیتومین در روستای «سرتیتان» از توابع بخش مرکزی گیلانغرب هفت نفر دچار گازگرفتگی شدند. چهار تیم عملیاتی و واکنش سریع به منطقه حادثه اعزام شدند. عملیات آواربرداری توسط تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه انجام شد که متأسفانه یک نفر از مصدومان به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد.

 

ارسباران در آتش

بادهای گرم و البته بی‌احتیاطی‌های انسانی در سال‌های گذشته آتش‌سوزی در ارسباران را به اتفاقی همیشگی تبدیل کرده است. تیرماه امسال هم دوباره آتش به جان ارسباران افتاد. دو فروند بالگرد آبپاش هلال‌احمر به همراه پنج دستگاه خودرو امدادی و 60 نجاتگر جمعیت در این عملیات حضور داشتند.

پاییز امسال هم آتش‌سوزی‌هایی در جنگل‌های زاگرس و همچنین استان گلستان رخ داد که هلال‌احمر پشتیبانی از عملیات اطفای حریق را بر عهده داشت.

 

مدرسه تابستانی هلال راه‌اندازی شد

اولین مدرسه تابستانی مجازی هلال‌احمر از ابتدای مرداد ماه کار خود را آغاز کرد. فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی مخاطرات و کمک‌های اولیه، محتوایی است که با ورود به این مدرسه مجازی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها می‌توانند در صورت قبولی در آزمون مجازی، مدرک پایان دوره دریافت کنند.

 

انفجار در بیروت

انفجار انبار مواد منفجره در بیروت از مهم‌ترین حوادث بین‌المللی امسال بود. یک روز بعد از این حادثه محموله 95 تنی کمک‌های بشردوستانه ایران به مردم حادثه‌دیده بیروت رسید. این محموله شامل مواد غذایی و دارو بود.

برپایی بیمارستان صحرایی و حضور تیم‌های پزشکی تخصصی برای کمک به حادثه‌دیدگان از دیگر اقدامات هلال‌احمر ایران در این حادثه بود. بیش از 3500 نفر از خدمات درمانی این بیمارستان صحرایی بهره‌مند شدند.

 

اورهال‌شدن بالگردهای هلال‌احمر

هلال‌احمر 24 فروند بالگرد در ناوگان امداد هوایی خود دارد که هشت بالگرد آن به دلیل مشکلات و نقص فنی زمینگیر بودند. با اورهال‌کردن بالگردهای ناوگان امداد هوایی، این ناوگان با 100 درصد ظرفیت خود در عملیات‌ها و مأموریت‌های ضروری شرکت می‌کند. هلال‌احمر 28 پایگاه امداد هوایی در استان‌های مختلف کشور دارد.

طرح آمران سلامت

سیزده هزار نفر از جوانان هلال‌احمر در آبان امسال و با توجه به شیوع موج دوم کرونا در کشور، طرح آمران سلامت را اجرا کردند. این طرح با تذکر لسانی و توصیه به رعایت نکات بهداشتی به افرادی که در معابر و خیابان‌های پرتردد، از ماسک استفاده نمی‌کردند، همراه بود. آمران سلامت در 381 شهرستان کشور اجرا شد و سه و نیم میلیون نفر از خدمات این طرح شامل آموزش و توزیع ماسک و ضدعفونی‌کننده استفاده کردند.

 

کمپین اهدای نفس

داوطلبان و خیران در کمپین اهدای نفس به اهدای رایگان و امانی دستگاه کپسول اکسیژن به بیماران مبتلا به کرونا و مشکلات تنفسی دعوت شدند. در این کمپین 999 کپسول اکسیژن برای بیماران نیازمند کشور تأمین شد. همچنین صلیب سرخ جهانی 250 هزار فرانک برای خرید دستگاه اکسیژن به هلال‌احمر اهدا کرد.

 

آذر، دوباره سیل

سیل اواخر آبان و آذرماه دوباره استان‌های جنوبی کشور را دربرگرفت. مناطق عشایرنشین و دامنه‌های زاگرس بیش از سایر بخش‌های کشور درگیر این سیل‌ها و آبگرفتگی‌های فصلی بودند. توزیع اقلام ضروری مثل چادر و پتو و وسایل گرمایشی و همچنین بسته‌های غذایی در میان سیل‌زده‌ها از اقدامات هلال‌احمر در این حوادث جوی بود.

 

کولاک در ارتفاعات تهران

پنجم دی ماه بود که سرما و کولاک ناگهانی ارتفاعات شمال تهران را دربرگرفت و کوهنوردانی که به این منطقه رفته بودند، غافلگیر کرد. عملیات جست‌وجو و نجات این کوهنوردان در دربند، کلکچال و دارآباد سه روز به طول انجامید. در این عملیات 14 نفر نجات داده شدند و اجساد 11 نفر از کوهنوردان مفقودشده در بهمن و کولاک پیدا شد. 100 نیروی عملیاتی هلال‌احمر در قالب 20 تیم در این حادثه حضور داشتند.

 

سی‌سخت

زلزله 5.5 ریشتری سی‌سخت گرچه تلفات جانی درپی نداشت، اما هزار خانه مسکونی در این شهر را تخریب کرد. توزیع خانه‌به‌خانه اقلام امدادی و چادر از جمله اقدامات جمعیت در این زمین‌لرزه بود. امدادگران همچنان در این شهر کوهستانی از توابع استان کهگیلویه‌وبویراحمد حضور دارند و به خدمات‌رسانی مشغول هستند.

سرمای هوا و بارش برف و باران و همچنین شیوع کرونا، از چالش‌های پیش‌روی امدادگران هلال‌احمر و مردم در این حادثه است. 61 نفر از شهروندان سی‌سخت در این حادثه مصدوم شدند. 280 امدادگر در منطقه سی‌سخت حضور پیدا کردند.

 

نخستین همایش ملی مداخلات در بحران و ارتقای سلامت

بهمن امسال برای اولین‌بار هلال‌احمر با همکاری سازمان نظام روانپزشکی همایش ملی مداخلات در بحران و ارتقای سلامت را برگزار کرد. گرچه بهانه برگزاری این همایش پاندمی و بحران جهانی کرونا بود، اما کارشناسان و مسئولان مدریت بحران کشور درباره لزوم توجه به حمایت روانی از مردم و امدادگران و افراد متأثر از بحران صحبت کردند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.