دادگاه پاریس حکم ۲۵۰ میلیون دلاری دادگاه آمریکایی علیه ایران را رد کرد

دادگاه تجدیدنظر پاریس درخواست شناسایی و اجرای حکم ۲۵۰ میلیون دلاری خانواده فلاتو علیه دولت جمهوری اسلامی ایران را رد کرد.

شهروندآنلاین: دادگاه تجدیدنظر پاریس درخواست شناسایی و اجرای حکم ۲۵۰ میلیون دلاری خانواده فلاتو علیه دولت جمهوری اسلامی ایران را رد کرد.

به گزارش مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، شعبه ۵ دادگاه تجدیدنظر پاریس با صدور رأی ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۹ (۱۶ مارس ۲۰۲۱)، ضمن تأکید بر اصل مصونیت دولت‌های خارجی از صلاحیت مراجع قضائی ملی، رأی دادگاه بدوی پاریس دائر بر شناسایی و قابلیت اجرای رأی سال ۱۹۹۸ دادگاه فدرال ناحیه کلمبیا در ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع خانواده فلاتو و به خواسته مبلغ تقریبی ۲۵۰ میلیون دلار را ابطال کرد.

رأی معروف فلاتو از جمله آرای اولیه مراجع قضائی ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است که به موجب استثنای مصوب سال ۱۹۹۶ بر قانون مصونیت دولت‌های خارجی صادر شده است.

این استثنا بر قانون مصونیت دولت‌های بیگانه، دادگاه‌های ایالات متحده را مجاز می‌سازد تا به دعاوی اتباع این کشور علیه دولت‌هایی که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده به عنوان «دولت مسئول تروریسم» تعیین شده‌اند، رسیدگی کنند.

علی‌رغم این امر که اصل مصونیت قضائی دولت‌های خارجی از اصول مسلم حقوق بین‌الملل عرفی و مورد قبول کلیه دولت‌هاست و رأی معروف دیوان بین‌المللی دادگستری در دعوی ایتالیا علیه آلمان در ۳ فوریه ۲۰۱۲ نیز مهر تأیید مجدد بر این اصل زد، دولت آمریکا سال‌هاست رفتاری مغایر با این اصل در پیش گرفته، ولی تاکنون مراجع قضائی هیچ کشوری رأی به شناسایــی و اجرای آرای دادگاه‌های ایالات متحده در این زمینه صادر نکرده‌اند.

تقاضای شناسایی رأی فلاتو قبل از این در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ توسط دادگاه تجدیدنظر رم و دیوان‌عالی کشور ایتالیا مردود اعلام شد و هم‌اکنون دادگاه استیناف پاریس نیز با استناد به اصل مصونیت دولت، تقاضای ذی‌نفعان رأی فلاتو را که متقاضی شناسایی و اجرای رأی دادگاه کلمبیا در کشور فرانسه علیه جمهوری اسلامی ایران بودند، مردود اعلام کرد.

این دستاورد حقوقی تحت مدیریت و نظارت مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری که مستقیما زیر نظر دفتر رئیس‌جمهوری اداره شده و وظیفه نمایندگی دولت و نظارت و مدیریت بر تمامی فعالیت های بین‌المللی دولت و دستگاه‌های دولتی را بر عهده دارد، حاصل شده است.

دکتر علومی یزدی، رئیس این مرکز ضمن اعلام این خبر و تقدیم این پیروزی به ملت شریف ایران در روز سوم شعبان و در آستانه سال نو، این موفقیت را نمود دیگری از مواضع قانونمندانه جمهوری اسلامی ایران دانسته و از همکاران شعبه پاریس این مرکز و تیم وکلای خارجی همکار تشکر کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.