گروسی: اعضای برجام سریع‌تر از فرصت تفاهم با ایران استفاده کنند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر اینکه امکان بازگشت خودکار به برجام وجود ندارد، از طرف‌ها درخواست کرد که موضوع بازرسی‌ها را به میز مذاکره نکشانند.

شهروندآنلاین: رافائل گروسی در گفت‌وگو با نشریه اسپانیایی ال‌پائیس بیان داشت که تفاهم به دست‌آمده با ایران یک راهکار موقت برای تداوم بازرسی‌ها از مراکز اتمی است تا حداقل‌ها حفظ شود.

او با اشاره به سفرش به ایران بیان داشت که هدف از تفاهم به دست‌آمده این نبود که کسی فریب داده شود بلکه راه‌حلی برای تداوم نظارت‌های فنی بدون نقض قانون بود. گروسی تأکید کرد که دوربین‌های آژانس همچنان در حال ضبط فعالیت‌های مراکز اتمی ایران هستند با این تفاوت که اطلاعات نزد ایران ذخیره می‌ماند.

ایران به گفته او نمی‌تواند در طول مدت تفاهم به دوربین‌ها دست بزند و «اگر اوضاع خوب پیش برود ما در پایان دوره سه ماهه به اطلاعات دست پیدا کرده و قادر خواهیم بود، تحولاتی را که ظرف ۹۰ روز رخ داده دوباره بازسازی کنیم.»

مدیر کل آژانس با بیان اینکه اگر در فرصت پیش‌ رو توافق سیاسی مهمی رخ ندهد، ایران اطلاعات را به ما نخواهد داد و آن را از بین می‌برد، تصریح کرد: «ما زمان خریده‌ایم.»

گروسی در پاسخ به این سوال که  آیا از نگاه او، آژانس از سوی اعضای برجام به عنوان اهرم چانه‌زنی مورد استفاده قرار گرفته، بیان داشت: «من درباره نیات آنها اطلاعی ندارم اما واقعیت است چراکه توانایی یا عدم توانایی برای بازرسی‌ها در برجام ذکر شده و ایران می‌تواند از آن به عنوان اهرم چانه‌زنی استفاده کند.»

او تصریح کرد که به ایران و سایر طرف‌های برجام تأکید کرده که از بازرسی‌ها نمی‌توان به عنوان ابزار پاداش یا تنبیه استفاده کرد بلکه (بازرسی‌ها) یک پایه ضروری است که از آن می‌توان یک توافق را بنا کرد.

مدیرکل آژانس در برابر این سوال که کدام یک از طرف‌ها (ایران و آمریکا) باید اولین گام را برای بازگشت به برجام بردارد، گفت: «آن که اول این توافق را ترک کرده و آن که در این توافق مانده است.»

او تأکید کرد: «من معتقدم که همه باید گام‌هایی را بردارند و این گام‌ها باید هر چه سریع‌تر برداشته شود. ما سعی می‌کنیم که به دیپلماسی فرصت عمل بدهیم و به همین منظور مذاکراتی‌ را در تهران و شورای حکام برای حفظ حداقل ترتیبات خاص برای بازرسی‌ها انجام دادیم. همه می‌دانیم که این مسأله‌ای پیچیده است.»

مدیرکل آژانس همچنین عنوان کرد که احتمال بازگشت خودکار به برجام وجود ندارد؛ زیرا ایران بسیار بالاتر از سطح مجاز برجام غنی‌سازی انجام داده و تحریم‌ها، امتیازات و مشوق‌ها در حوزه اختیارات من نیست.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.