نذری به لطافت آب

پویش طرح نذر آب ٣ از هفته آینده کلید می‌خورد

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «کمک‌های مردمی در پیشبرد این طرح بسیار اهمیت داشته است و یاری مردم سبب شده که موفق به آبرسانی در مناطق محروم باشیم و امسال نیز نیز نذر آب ٣ با ظرفیت مردمی اجرا خواهد شد و مردم می‌توانند با شروع این طرح کمک‌های خود را از طریق کد دستوری #112* واریز و به اجرای بهتر این طرح کمک کنند.»

 

[ ملیحه محمودخواه ]  قصه آب در زمین ترک‌خورده سیستان‌وبلوچستان این روزها به غصه مردم رنج‌کشیده در گوشه‌ای از جنوب ایران بدل شده است. خشکسالی روی خانه و کاشانه مردمی غیور و غیرتمند که از شرایط سختی که روزها و شب‌هایشان را برایشان یکی کرده است دم برنمی‌آورند، خیمه زده است. باران آمد، سیل شد اما خشکسالی‌ها را پایان نداد و مردم همچنان در آتش بی‌آبی می‌سوزند. مردم این دیار چشم به‌ هامون دارند و مدام در انتظار اینکه تقدیر روی خوش زندگی را به آنها نشان دهد. نام سیستان‌وبلوچستان با بادهای ١٢٠روزه گره خورده است، اما امروز دیگر کسی نه نگران باد است و نه دغدغه زلزله دارد. خشکسالی در همه جای آن رخنه کرده و کاهش باران‌ها امان مردم را بریده است. سه‌سالی می‌شود که نذر بشردوستی به همت جمعیت هلال‌احمر راه افتاد تا آب را به نذر همیشگی مردم کشورمان برای هموطنان خود در سیستان‌وبلوچستان تبدیل کند. نذری که نشان‌دهنده راه دستگیری از مردم مظلوم سیستان‌وبلوچستان و جنوب کرمان است.

نام جمعیت هلال‌احمر همیشه درحوادث طبیعی و غیرطبیعی شنیده می‌شود و همواره در کنار مردم ایران و حتی سایر کشورها حضور داشته است. این‌بار جمعیت هلال‌احمر اجرای طرح نذر آب را یکه و تنها به پیش برده تا غبار محنت و بی‌آبی را از چهره محنت‌کشیدگان خشکسالی در استان‌های جنوب‌شرقی کشور بزداید؛ با کمپینی که نام آن را «نذر آب» گذاشته‌اند. نذری که از نوزدهم شهریورماه شروع می‌شود و تا مهرماه ادامه پیدا می‌کند. تغییرات اقلیمی و افزایش دما، كاهش رطوبت هوا، كاهش بارندگی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی زمینه‌ای برای بروز پدیده خشكسالی درکشور ما شده که سال‌هاست مردم خصوصا در مناطق مرکزی و جنوبی کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
عوامل انسانی نیز در این خشکسالی‌ها بی‌تأثیر نبوده‌اند. استفاده از روش‌های نامناسب كشاورزی برای آبیاری مزارع و به دنبال آن فرسایش آبی و بادی و تخریب اراضی ناشی از چرای مفرط دام آثار خشكسالی را بیشتر کرده است. درحال حاضر شمار زیادی از استان‌های كشور به‌ویژه استان‌های واقع در مناطق جنوب، جنوب‌شرق و شرق با مشكل كم‌آبی مواجهند و این بی‌آبی روی کیفیت زندگی مردم در این مناطق تأثیر زیادی داشته است.

برای حل مشکل کم‌آبی برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت گرفت. استفاده از روش‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی كشت، مسدودكردن چاه‌های فاقد مجوز و مجهزكردن چاه‌های دارای مجوز به كنتور از راه‌هایی بودند که برای کاهش خشکسالی برنامه‌ریزی و به اجرا درآمدند؛ در کنار آن هم ترغیب مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب نیز در دستور کار قرار گرفت. اما همه این برنامه‌ریزی‌ها نتوانست مشکلات کم‌آبی در جنوب‌شرق کشور را حل کند. باران و سیل‌هایی که گاه و بیگاه زندگی مردم در این خطه را به هم پیچید، شاید در دید اول می‌توانست مشکل بی‌آبی را حل کرده باشد اما زمان نشان داد که این باران‌ها نیز چاره‌ساز نبوده‌اند و مردم در این مناطق همچنان تشنه آب هستند. به همین دلیل جمعیت هلال‌احمر پویش «نذر آب» را كلید زد تا از این طریق یاریگر زندگی مردم در این خطه باشد.
محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به «شهروند» می‌گوید: «امسال نیز طرح «نذر آب ٣» در چهار استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خراسان‌جنوبی و کرمان که با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستند، برگزار می‌شود و این ‌سال سومی است که جمعیت هلال‌احمر اجرای طرح نذر آب را در مناطقی که دچار مشکل کم‌آبی هستند، در دستور کار دارد. اما با توجه به شیوع ویروس کرونا درکشور، این طرح با محدودیت‌هایی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود، هرچند که  خوشبختانه این مناطق درحال حاضر در وضع سفید قرار دارند.»

اجرای طرح نذر آب در مناطق جنوب و جنوب شرقی کشور

به گفته رئیس سازمان داوطلبان جمعیت  هلال‌احمر، در اجرای طرح «نذر آب ۳»، سه محور حمایت‌های معیشتی، خدمات درمانی (با پیوست ویروس کرونا) و برخورد با تنش‌های آبی به شکل استقرار تانکر، تصفیه آب و لوله‌کشی برای دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم مدنظر قرار می‌گیرد.
نصیری ادامه می‌دهد: «طرح نذر از دو‌سال پیش و به دنبال بحران خشکسالی در استان‌های جنوب و جنوب‌شرقی کشور، با هدف تأمین آب شرب مناطق محروم، با کمک مردم و به همت جمعیت هلال‌احمر به اجرا درآمد و در کنار بحث آبرسانی به مردم، اموری ازجمله حضور داوطلبانه پزشکان و ویزیت رایگان مردم، توزیع بسته‌های معیشتی و غیره نیز انجام می‌شود.»
به گفته رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بررسی‌هایی در مناطق مختلف کشور انجام شده که نشان می‌دهد استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خراسان‌جنوبی و جنوب کرمان با مشکل بی‌آبی روبه‌رو هستند و قرار است «نذر آب ٣» در این مناطق به اجرا دربیاید. همچنین استان‌های زنجان، مرکزی، گلستان، تهران و قم به‌عنوان استان معین طرح نذر آب برای استان سیستان‌وبلوچستان اعلام آمادگی کرده‌اند که از بیست‌ویکم شهریور کمک‌رسانی را آغاز و تا پنجم مهرماه فعالیت آنها در این استان ادامه پیدا می‌کند. نیک‌شهر، چابهار، ‌هامون، نیمروز، خاش و ایرانشهر ازجمله مناطقی هستند که در شهریورماه درحوزه معیشت و کووید-۱۹ و آب اقدام‌هایی از سوی جمعیت هلال‌احمر در آنها انجام خواهد شد. یزد و اصفهان و خراسان‌رضوی نیز به‌عنوان استان‌های معین طرح برای استان خراسان‌جنوبی انتخاب شده‌اند و نیروهای جمعیت هلال‌احمر برای مردم در شهرهای نهبندان، سرپیشه و خوسف خدمت‌رسانی می‌کنند. کرمان نیز قرار است بخش جنوبی خود که با مشکل کم‌آبی روبه‌روست را پوشش دهد و تأمین آب و اعزام تیم کاروان سلامت برای شهر ریگان برعهده کرمانی‌هاست. بوشهر و فارس نیز دو استان معین برای استان هرمزگان هستند و قرار است در شهرهای بندر لنگه و حاجی‌آباد حضور پیدا کنند و به این طریق استان‌ها در این طرح مشارکت فعال خواهند داشت.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «کمک‌های مردمی در پیشبرد این طرح بسیار اهمیت داشته است و یاری مردم سبب شده که موفق به آبرسانی در مناطق محروم باشیم و امسال  نیز «نذر آب ٣» با ظرفیت مردمی اجرا خواهد شد و مردم می‌توانند با شروع این طرح کمک‌های خود را از طریق کد دستوری #112* واریز و به اجرای بهتر این طرح کمک کنند.»
به گفته او، امسال نیز همانند سال‌های گذشته پزشکان داوطلب نیز در این مناطق حضور پیدا کرده و به ویزیت رایگان مردم می‌پردازند و بیشتر فعالیت‌های بهداشتی نیز حول محور کرونا انجام خواهد شد.

نام جمعیت هلال‌احمر همیشه درحوادث طبیعی و غیرطبیعی شنیده می‌شود و همواره در کنار مردم ایران و حتی سایر کشورها حضور داشته است. این‌بار جمعیت هلال‌احمر اجرای طرح نذر آب را  با کمپینی که نام آن را «نذر آب» گذاشته‌اند،پیش برده است. نذری که از نوزدهم شهریورماه شروع می‌شود و تا مهرماه ادامه پیدا می‌کند.

کمک‌های مردمی در طرح «نذر آب۲»

نصیری با اشاره به اینکه در طرح «نذرآب 2» کمک‌های مردمی بسیار چشمگیر بود، ادامه  داد: «درمجموع ۵‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان در طرح «نذر آب ۲» هزینه شد که این مبلغ از کمک‌های داوطلبانه و خیرین بود و از بودجه هلال‌احمر هیچ مبلغی استفاده نشد. ‌سال گذشته این طرح در ۱۹ شهرستان و ۴ استان اجرا شد و هر استان نیز در شهرهای مختلف مسئولیت اجرایی طرح را برعهده داشت. علاوه بر این، در تمامی شهرستان‌ها نیز در کنار جمعیت هلال‌احمر، گروهی از خیرین و هیأت‌های مذهبی نیز حضور داشتند.» او از تجربه‌ سال گذشته و طرح نذر آب ٢ می‌گوید: «۲۷۷ پزشک در طول این طرح به مناطق مدنظر اعزام شدند. در کنار این افراد ۱۴۰ نیروی پشتیبان نیز حضور داشتند و ۴۱‌هزار و ۸۰۰ نفر نیز از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شدند که تجربه موفقی در این طرح به شمار می‌آید. در کنار آن ۳۵۰ قلم دارو، ٦هزار و٥٠٠ بسته بهداشتی به ارزش ۳‌میلیارد و ۸۴۰‌میلیون ریال نیز در این طرح بین مردم محروم توزیع شد. ٤هزار و٨٠٠ بسته غذایی، ٧هزار بسته لوازم‌التحریر، ٥هزار و٢٠٠ بسته اسباب‌بازی  به ارزش ۶‌میلیارد و ۷۲‌میلیون ریال البسه میان مردم مناطق مدنظر نیز توزیع شد و امیدواریم امسال نیز بتوانیم در این استان‌ها در حل مشکلات مردم تأثیرگذار باشیم.»رئیس سازمان داوطلبان با اشاره به حضور کاروان‌های سلامت تأکید کرد: «آموزش مادران باردار و آموزش‌های مبتنی بر نیاز جوامع محلی و راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌ها ازجمله محورهای فعالیت کاروان‌های سلامت است و امسال نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا، کاروان‌های سلامت به بحث پیشگیری از کرونا نیز توجه جدی خواهند داشت.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.