راه‌بندان چندمیلیون دلاری در کانال سوئز

یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های تجاری جهان، «اِوِرگرین»، که در بخش جنوبی کانال سوئز به گل نشسته است و مسیر کانال را کاملا مسدود کرده، تا حدودی آزاد شده است.
این کشتی، که متعلق به یک شرکت تایوانی است، ۴۰۰ متر طول و ۲۲۰ هزار تن وزن داشته و با مقادیر زیادی کالا از چین عازم روتردام بود. مقامات اداری کانال سوئز اعلام کردند که وزش بادهای شدید و طوفان خاک مانع هدایت صحیح کشتی در طول کانال شده و در نتیجه کشتی به حالت اریب در پهنای کانال گیر کرده است. با این ‌حال آنها معتقدند که عوامل انسانی و عدم کنترل صحیح توسط خدمه کشتی نیز در این حادثه دخیل بوده است.
کانال سوئز از مهم‌ترین آبراه‌های جهان است که دریای مدیترانه و دریای سرخ را به هم متصل می‌کند. طول این آبراه ۱۹۰ کیلومتر، پهنای آن ۲۰۵ متر و عمق آن ۲۴ متر است و اهمیت فراوانی در تجارت جهانی، به‌ویژه صادرات نفتی دارد.
این کانال، مسیر دریایی آسیا به اروپا را تا ۶هزار کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند که در نتیجه مدت زمان سفر را کاهش داده و باعث تولید کمتر دی‌اکسیدکربن نیز می‌شود.
هشت کشتی یدک‌کش مصری در تلاش هستند که این کشتی را از موقعیت فعلی خود حرکت داده و چندین ماشین خاکبرداری نیز به‌طور همزمان در حال لایروبی کناره‌های کانال و عریض‌کردن آن برای آزادکردن این کشتی هستند.
در حال حاضر تعداد کشتی‌های تجاری منتظر برای عبور از کانال سوئز در دو سوی آن رو به افزایش است. ۱۲درصد تجارت جهانی از طریق کانال سوئز، انجام می‌شود و ضرر اقتصادی ناشی از مسدودشدن آن حدود ۴۰۰میلیون دلار در ساعت برآورد شده است.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: The Guardian

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.