10 چهره ویژه ورزش ایران در سال ١٣٩٩

این افراد در سالی که گذشت خبرساز شدند

مرور اتفاقات ورزشی در سال گذشته ما را به چهره‌‌هایی می‌رساند که نام‌شان به خاطر مسائل مختلف بر سر زبان‌ها افتاد.

شهروندآنلاین: با گذشت چند روز از شروع سال جدید شمسی به بررسی اتفاقات سال 99 پرداخته‌ایم. در این بین چهره‌های محبوب و گمنامی بودند که نام‌شان بر سر زبان‌ها افتاد. آنها کارهای خاصی انجام دادند که در ادامه به آن پرداخته‌ایم:

1-علی کریمی، آقای شاکی، همچنان محبوب مردم

جادوگر فوتبال ایران در سال ٩٩ یکی از پرکارترین‌ها بود. او که صفحه اینستاگرامش در بین ورزشکاران و سلبریتی‌های ایرانی بیشترین دنبال‌کننده را دارد، به واسطه این محبوبیت بارها از دردهای جامعه نوشت و بسیاری از مخاطبانش به کف‌زدن برای او پرداختند. کریمی بارها و بارها به اتفاقات فوتبال واکنش نشان داد و البته در مراسم مختلف نیز حضوری پررنگ داشت. او در کنار کارهای خیریه‌ای که انجام داد، در روزهای سخت زنده‌یادها علی انصاریان و مهرداد میناوند که با کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کردند، کنارشان بود و اجازه نداد هیچ کمبودی داشته باشند. در عین حال خانواده‌های آنها را نیز یاری کرد. کریمی در اواخر سال با حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال هم همه را شوکه کرد. او برای پست ریاست ثبت نام کرده بود و اگر چه ٩ رأی در مجمع بیشتر نیاورد اما باعث شد محبوبیتش نزد اهالی فوتبال بیشتر هم بشود. آخرین خبر سال درباره جادوگر هم مهاجرت او است. کریمی که اقامت کشور آمریکا را دارد، ظاهرا تصمیم گرفته به فرزندانش در این کشور بپیوندد تا زندگی دیگری را شروع کند. هر چند که او هنوز این مسأله را به طور قطعی تأیید نکرده است.

2-سمیرا زرگری؛ جنجال ممنوع‌الخروجی!

قانون خروج از کشور زنان با کسب اجازه از همسر در سال‌های گذشته جنجال‌هایی را به همراه داشته است؛ این مسأله به‌خصوص برای زنان مشهور بیشتر به چشم . در سال ٩٩ نیز یک بار دیگر این مسأله حاشیه درست کرد. در ماه‌های پایانی سال وقتی تیم ملی اسکی آلپاین ایران قصد داشت برای حضور در جام جهانی در ایتالیا کشور را ترک کند، اعضای تیم متوجه شدند سرمربی‌شان ممنوع‌الخروج است! سمیرا زرگری سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین زنان ایران که ظاهرا اختلافاتی با همسرش داشت، حق خروج از کشور را نداشت و همین موضوع در فضای مجازی جنجالی شد. مصاحبه‌های زرگری در این خصوص و البته واکنش‌های جالب همسر او حسابی سوژه شد و یک اتفاق بزرگ را در سال اخیر رقم زد. درنهایت هم کار به جایی رسید که همین چند روز قبل زرگری تصمیم گرفت از سرمربیگری تیم‌ملی اسکی آلپاین بانوان ایران استعفا کند. او به گفته خودش مورد بی‌احترامی و آزار برخی افراد حاضر در اسکی قرار گرفته و به همین علت از سمتش کناره‌گیری کرد تا یکی از چهره‌های ویژه ورزش در طول سال گذشته لقب بگیرد.

3-مهدی طارمی؛ آقایی پسر ایران در قلب اروپا

مهدی طارمی سالی رویایی را در فوتبال سپری کرد؛ پسری که تا همین چند سال پیش خیلی‌ها به خاطر رفتارهایش او را مورد سرزنش قرار می‌دادند، در سال ٩٩ به هر آنچه می‌خواست رسید. او در اوایل سال ٩٩ با پیراهن ریو آوه پرتغال در لیگ این کشور عنوان آقای گلی را به دست آورد و به اولین بازیکن آسیایی تبدیل شد که در پرتغال کفش طلا را از آن خود کرده است. در چنین شرایطی مهدی پیشنهادهای زیادی از تیم‌های مختلف دریافت کرد و ترجیح داد در پورتو به عنوان پرطرفدارترین تیم پرتغالی فوتبالش را ادامه بدهد. با اینکه به نظر می‌رسید طارمی برای حضوردر ترکیب پورتو و درخشش در این تیم بزرگ کار دشوارتری داشته باشد اما عملکرد فوق‌العاده این لژیونر ایرانی باعث شد تا مربیان پورتو او را به عنوان مهاجم اول تیم‌شان در همه مسابقات به زمین بفرستند و شاهد گلزنی و تأثیرگذاری فوق‌العاده‌اش باشند. اوج هنرنمایی مهدی هم به رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا برمی‌گشت که در دقیقه یک با تیزهوشی خودش توانست دروازه یوونتوس ایتالیا را باز کند و محبوبیتش را نزد هواداران پرتغالی افزایش بدهد. طارمی با شرایط خوبی که دارد، حالا یکی از مهره‌های کلیدی تیم‌ملی ایران هم است و قطعا اگر شرایطش را ادامه بدهد، حتی می‌تواند به تیم‌های بزرگ‌تری نیز راه پیدا کند.

4- نادر محمدی؛ اولین گل قانونی فوتبال با دست!

نام نادر محمدی در سال ٩٩ به خاطر یک استعداد خاص و ویژه بر سر زبان‌ها افتاد. بازیکن بیست‌ویک ساله‌ای که در ترکیب پیکان تهران در لیگ برتر به میدان می‌رود، به خاطر اوت دستی‌های خاص و بلندش بسیار مشهور شده است. نادر محمدی که در کودکی ژیمناست بوده پشتک‌زدن را به خوبی بلد است و با استفاده از این هنر خود اوت دستی بلندی پرتاب می‌کند. این بازیکن در هر بازی با اوت‌های بلند و تند و تیزش چندین بار برای تیم پیکان موقعیت گلزنی ایجاد می‌کند و کار به جایی رسیده که تقریبا همه تیم‌های لیگ برتر از این مسأله احساس ترس کرده‌اند. حالا هر تیمی با پیکان بازی دارد، درباره اوت‌های بلند محمدی حرف می‌زند. مسأله مهم اما گلی بود که این بازیکن روی اوت دستی مستقیما زد! در جریان بازی پیکان و گل گهر سیرجان اوت دستی بلند این بازیکن جوان با برخورد به دست دروازه‌بان حریف مستقیما وارد دروازه شد تا به نوعی اولین گل فوتبال با دست به ثمر برسد! کار حتی فراتر از اینها نیز رفت و ماجرای بزرگ‌کردن خط طولی زمین ورزشگاه فولاد آرنا هم جنجال بزرگی در سال ٩٩ برای فوتبال آفرید!

5-فرهاد مجیدی؛ کمتر از یک سال رفت و برگشت!

سال ٩٩ برای فرهاد مجیدی تلخی و شیرینی‌های خاصی داشت. کاپیتان سابق استقلال که یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ این باشگاه است، در اواسط سالی که گذشت، با ناراحتی و دلخوری و حتی جنجال‌های فراوان هدایت این تیم را ترک کرد. مجیدی که موفق شد استقلال را به نایب‌قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی برساند، در اواخر حضورش با مدیرعامل وقت باشگاه دچار چالش شد و از سمتش استعفا کرد. او بعد از جدایی جای خود را به محمود فکری داد اما دوری فرهاد و استقلال زمان زیادی نبرد. فکری بعد از کسب نتایج نه چندان خوب در نیم‌فصل لیگ برتر از سمتش کنار رفت و بار دیگر نوبت به مجیدی رسید تا هدایت آبی‌ها را برعهده بگیرد. از این رو زندگی برای فرهاد دوباره شیرین شد. او شاید تنها سرمربی استقلال باشد که در طول یک سال از این تیم می‌رود و قبل از پایان همان سال دوباره به نیمکت مربیگری برمی‌گردد. هواداران استقلال امیدهای زیادی به موفقیت با مجیدی در سال جدید دارند.

6-عادل فردوسی‌پور؛ توقیف برنامه و بازگشت خاص

اینکه یک سال را بدون برنامه نود سپری کرده باشیم، در باور خیلی‌ها نمی‌گنجد. عادل فردوسی‌پور حالا مدت‌هاست فعالیتی در شبکه سوم سیما ندارد. او اما با اینکه دیگر چهره‌اش دوشنبه شب‌ها به مخاطبان شبکه سه نشان داده نمی‌شود در سال ٩٩ کماکان یکی از چهره‌های خبرساز بود. فردوسی‌پور در اوایل تابستان تصمیم به ساخت یک برنامه ویژه که شباهت زیادی به برنامه نود داشت، در تلویزیون اینترنتی گرفت. او نام برنامه را نیز «نود نو» انتخاب کرد و همکارانش را هم برگزید. در بحث تولید محتوا نیز اقداماتی انجام داد اما ناگهان ساترا که باید مجوز ساخت برنامه‌های اینترنتی را بدهد، با پخش این برنامه که قرار بود دوشنبه شب‌ها روی آنتن یک شبکه اینترنتی برود، مخالفت کرد تا فردوسی‌پور همچنان دور باشد. عادل اما در آخرین ماه‌های سال ٩٩ در فضای وب به گزارشگری برگشت. بخش فارسی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا از عادل خواست تا بازی پرسپولیس و اولسان هیوندای در فینال لیگ قهرمانان آسیا را گزارش کند و او نیز پذیرفت. درنهایت اینکه عادل یک مسابقه را در اینستاگرام و فضای وب گزارش کرد تا به این شکل یک بازگشت جالب به دنیای گزارشگری داشته باشد؛ هر چند که او همچنان در این عرصه با تلویزیون همکاری نمی‌کند.

7-عیسی آل کثیر؛ محرومیت به خاطر چشمان میکاییل!

عیسی آل کثیر رویاهای بزرگی را در پرسپولیس در ذهن خود پرورش می‌داد اما یک اتفاق تلخ همه چیز را برای او تغییر داد. آل کثیر در جریان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰، عملکرد خوبی داشت و توانست گل‌های مهمی برای تیمش بزند. پس از گلی که برابر السد زد، پیراهنش را درآورد و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران این حرکت را سانسور کرده و پخش نکرد و بعدا برخی از عوامل داخلی این سازمان خواستار گوشزد و تذکر به آل کثیر برای انجام شادی‌های قابل پخش شدند. این موضوع تا مدتی با واکنش‌های شدید کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. کمی بعد، پس از اینکه او از شادی گل دیگری در برابر پاختاکور ازبکستان بهره برد، کنفدراسیون فوتبال آسیا او را شش ماه از حضور در میادین فوتبال محروم کرد. آل کثیر چشمان خود را بعد از گل بادامی کرد و کنفدراسیون فوتبال آسیا این شادی را مصداق تحقیر نژادی دانست؛ هر چند که خود این بازیکن می‌گفت موضوع چیز دیگری است. میکاییل برادرزاده آل کثیر چشمان تنگ و بادامی دارد و این ستاره فوتبال اعتقاد داشت به خاطر برادرزاده‌اش چنین شادی‌ای انجام داده اما با وجود اعتراضات مختلف درنهایت محرومیت او کم نشد.

8-علیرضا فیروزجا؛ حیف از نابغه میلیاردر

نابغه هفده ساله شطرنج ایران همچنان می‌درخشد. اگر چه علیرضا فیروزجا مدت‌هاست زیر پرچم ایران مسابقه نمی‌دهد اما زیر پرچم فدراسیون جهانی شطرنج روزهای فوق‌العاده‌ای را سپری می‌کند. او که متولد ١٣٨٢ است حالا در بین ١٠ شطرنج باز برتر دنیا قرار دارد و در سال ٩٩ با بهترین‌ها در این رشته ورزشی مسابقه داده است. از آنجا که مسابقات شطرنج در ایام کرونایی آنلاین برگزار شد، فیروزجا هم شانس زیادی پیدا کرد تا بتواند خودش را نشان بدهد و به خوبی در سالی که گذشت، از پس این کار برآمد. این ایرانی جوان حالا اصلی‌ترین رقیب مگنوس کارلسن برجسته‌ترین شطرنج‌باز جهان هست و چندین بار هم در مسابقات مختلف طی ماه‌های گذشته با او رقابت کرد که البته پیروزی‌هایی نیز کسب کرد. فیروزجا همچنین با شکست حریفانی که رنکینگ بهتری از او داشتند، همه را شگفت‌زده کرد. در عین حال او به واسطه قهرمانی‌ها و مقام‌های ارزشمند دیگری که به دست آورد جایزه های زیادی را کسب کرد و حالا یکی از میلیاردرهای ورزش هم هست.

9-محسن مدهنی؛ از میوه‌فروشی تا زندگی عالی

محسن مدهنی شاید زمانی که کنار وانت میوه‌فروشی ویدیویی از خودش ضبط می‌کرد، این تصور را نداشت که چند روز بعد هم جیبش پر پول می‌شود، هم شغل پیدا می‌کند و هم در لیگ برتر کشتی می‌گیرد. این کشتی‌گیر جوان که سابقه قهرمانی را در مسابقات نوجوانان جهان در سال ٢٠١٧ در کارنامه دارد، در زادگاه خودش یعنی اندیمشک در کنار یک وانت میوه‌فروشی ایستاده بود و ادعا می‌کرد که حتی برای دستفروشی هم مسئولان شهرداری اجازه کار به او نمی‌دهند، اما‌ خیلی زودتر از چیزی که فکر می‌کرد به یک چهره مردمی و مشهور تبدیل شد. از پیگیری فدراسیون و سازمان لیگ کشتی تا دستور وزیر کار برای مشغول به کار شدن این کشتی‌گیر جوان در یکی از ادارات دولتی؛ همگی طی چند روز رخ داد. حالا محسن مدهنی در یکی از شرکت‌های پتروشیمی در همان شهر خود استخدام شد و البته در لیگ برتر کشتی نیز به میدان رفت. او همچنین به تیم ملی نیز رسید و می‌تواند سال ٩٩ را یکی از بهترین‌ها در دوران زندگی‌اش توصیف کند.

10- شهاب‌الدین عزیزی خادم؛ بالاخره رئیس شد

شهاب‌الدین عزیزی خادم در طول ٧، ٨ سال گذشته نامش در فوتبال ایران بارها شنیده شده است؛ او بعد از آنکه ٥ سال پیش برای حضور در انتخابات فوتبال رد صلاحیت شد، با تغییر اساسنامه فدراسیون سرانجام توانست به رویای دیرین خود برسد. انتخابات فدراسیون فوتبال بعد از کش‌وقوس‌های فراوان روز دهم اسفند گذشته برگزار شد و در مجمعی که حرف‌وحدیث‌هایش کم نبود، عزیزی خادم بر مسند ریاست فوتبال نشست. عزیزی خادم متولد بهمن ۱۳۵۶ است و تحصیلات خود را در مقطع دکتری و رشته روابط بین‌الملل – مطالعات منطقه‌ای ادامه داد. او را می‌توان جوان‌ترین رئیس فدراسیون فوتبال در طول تاریخ دانست. از فعالیت‌های ورزشی عزیزی خادم می‌توان به عضویت در تیم ملی فوتبال دانشجویان و تیم نیروی زمینی اشاره کرد. عضویت در کارخانه ایران‌خودرو، مدیریت در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه، حضور در هیأت مدیره باشگاه سایپا، شرکت پتروشیمی امیرکبیر و شرکت پتروشیمی شازند سوابق مدیریتی عزیزی خادم است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.