رسالت ما تنها تا نیمه مرداد نیست

روحانی: «برخی به دلیل انتخابات یا انتقام از انتخابات قبلی مشکلات را چند برابر جلوه می‌دهند»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هیچ مشکل جدی در تأمین کالاهای اساسی نداریم، گفت: «در گمرک‌های ما کالاهای بسیاری انبار شده است؛ بانک مرزی، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در کمیته ارز هماهنگ کنند تا هر چه سریع‌تر کالاها آزاد شود.»

شهروندآنلاین: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در جلسه صبح امروز ستاد تنظیم بازار کشور اظهار داشت: «در سال گذشته با یک مشکل بزرگ که آن مشکل کرونا بود، روبه‌رو شدیم. از سال 1918 به بعد دنیا شاهد چنین اپیدمی عظیمی نبود که همه جهان و همه کشورها را دچار مشکل کند. از یک طرف برخی کالاها که باید صادر بشود، صادر نشد، ارزان شد و خریداری نشد. ضمن اینکه تحریم بودیم. ما شرایط بی‌نظیری را تجربه کردیم. در اسفند 98 و فروردین و اردیبهشت 99 دچار مشکل صادرات و واردات شدیم.»

او افزود: «برخی از اقلام مثل روغن آفتابگردان در یک سال گذشته 135درصد گران شد. برخی اقلام در دنیا قیمتش بالا رفت که می‌تواند بر قیمت کالاها در منطقه و جهان اثرگذار باشد. ما در این سختی و مشکلات ناچار بودیم بازار تجارت خارجی را نگه داریم. وضع ارز و قیمت ارز را نگه داریم. کالاهای اساسی را به قیمتی که برای مردم قابل خرید باشد  و هم وفور کالا را نگه داریم.»

روحانی خاطرنشان کرد: «در سال 99 که سال بسیار سختی بود، منابعی که ارز را برای ما تأمین می‌کند، متفاوت شد. در بخش نفت به طور معلوم شرایط ویژه‌ای پیدا کردیم. در بخش صادرات غیرنفتی نیز تفاوت داشت. واردات ما با صادرات در سال 99 از توازن خارج شد. وضعیتی را می‌بینیم که تعادلی بین صادرات و واردات وجود ندارد و کاهش صادرات را می‌بینم. در بخش کرونا سختی‌هایی که در فروردین و اردیبهشت داشتیم، از خرداد به بعد بهتر شد و بسیاری از تولیدات‌مان و حتی فروش و صادرات‌مان وضعش در سه ماه اول سخت بود و از سه ماه دوم بهتر شد. سه ماه اول رشد اقتصادی چه با نفت و چه بی‌نفت منفی بود و در سه ماهه دوم مثبت شد.»

رئیس‌جمهوری بیان کرد: «رشد اقتصادی بر مبنای نه ماهه بالای 2درصد مثبت است. نباید برخی به دلیل انتخابات یا انتقام از انتخابات قبلی که متأسفانه ما انتقام را رها نمی‌کنیم، مشکلات را چند برابر جلوه بدهیم. در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار از صد قلم کالا که برای مردم مهم است و باید در اختیار مردم باشد، تقریبا سال 95 تا 97 شرایطش قابل قبول است. دو سه کالا شرایطش غیرقابل قبول است که باید به شرایط قابل قبول برگردد.»

او ادامه داد: «دولت و به‌خصوص وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی در کنار یکدیگر مشکلات را کمتر کنند. در گمرک‌ها ما کالاهای بسیاری انبار شده است. ان‌شاءالله بانک مرزی، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در کمیته ارز هماهنگ کنند تا هر چه سریع‌تر کالاها آزاد شود.»

روحانی گفت: «مسأله مهم روابط ما با همسایگان است بازارچه‌های مرزی باید وضعیت بهتری داشته باشند مقامات مسئول باید مشکلات را به دولت منتقل کنند در ستاد تنظیم اگر مسأله‌ای مطرح می‌شود باید موضوع به وزارتخانه و کل دولت منتقل شود، در زمینه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تأخیر نمی‌کنیم و نیازها را تصویب خواهیم کرد. دولت در کنار ستاد تنظیم بازار است.»

او اضافه کرد: «در زمینه روابط با همسایگان، استاندارهای مرزی باید تلاش‌های بیشتری بکنند ما با اوراسیا روابط خوبی برقرار کردیم که باید ادامه پیدا کند از اوراسیا می‌توانیم برای تأمین کالاهای اساسی استفاده کنیم. وزارت صمت باید از امکان اوراسیا بیشتر بهره‌برداری کند.»

روحانی همچنین بیان کرد: «در برخی زمینه‌ها تولیدات کالاهای ما افزایش پیدا کرده است. در مواردی هم که باید نهاده‌ها یا کالایی وارد بشود، تلاش‌های زیادی انجام شده است کسری ما در سال 99 نسبت به سال 98 زیاد نیست وارادت کمتر شده، اما در حدی نیست که فشار آنچنانی به بازار وارد شود. ما اکنون هیچ مشکل جدی در تأمین کالاهای اساسی نداریم.»

رئیس‌جمهوری عنوان کرد: «هیچ کس در دولت نباید به فکر این باشد که رسالت ما تنها تا نیمه مرداد است. ما باید برای تمام سال فکر کنیم. به هر حال دولت بعدی که روی کار می‌آ‌ید، نمی‌تواند با مشکل روبه‌رو باشد من به خاطر دارم که همان روز اول با چه مشکلات بزرگی روبه‌رو شدیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.