فوتبال: از تیغ فیفا تا جنگ داخلی

فدراسیون زیر تیغ تعلیق فیفا، استقلال درگیر جنگ قدرت، پرسپولیس در گودال

فوتبال درهمه جای دنیا باعث لذت‌بردن مردم می‌شود. قوانین شفاف است و مدیریت روی حرفه‌ای و استاندارد روز به روز به اعتلای فوتبال فکر می‌کند. در فوتبال روز دنیا خبری از مصلحت‌اندیشی نیست و چیزی برای پنهانکاری وجود ندارد. تمام افراد حقیقی و حقوقی در برابر قوانین برابرند. با هر تخلفی طبق قوانین برخورد می‌شود و برای بحران‌هایی که به وجود می‌آید، بهترین راه‌حل با فکر تیمی پیدا می‌شود. برای همین فوتبال جدا از نتیجه‌ای که تیم‌ها کسب می‌کنند، برای مردم دوست‌داشتنی و لذت‌بخش است. در ایران اما همه چیز برعکس است. فوتبال همه را عصبانی کرده و مدیران طوری مدیریت کرده‌اند که هیچ چیزی سر جای خودش نیست. برای رسیدن به این واقعیت فقط کافی است بخشی از  این اتفاقات حیرت‌انگیز را که در باشگاه‌های استقلال و فدراسیون فوتبال رخ می‌دهد با هم مرور کنیم. آن‌وقت متوجه می‌شویم که وضع فوتبال حتی در حد سیرک که با نظم و انضباط اجرا می‌شود، هم نیست.

فدراسیون فوتبال؛ پر از فجایع مدیریتی

فدراسیون فوتبال تبدیل به یک خرابه شده است. تیم‌های ملی که در بلاتکلیفی مطلق است. دراگان اسکوچیچ از دریافت‌نکردن حق و حقوق خود ناراحت است و مدیران فدراسیون هنوز تکلیف بدهی ٧٠‌هزار دلاری او به صنعت نفت آبادان را روشن نکرد‌ه‌اند. اوضاع تیم‌ملی هم به خاطر نتایجی که با ویلموتس کسب شد، در گروه خود در انتخابی جام‌ملت‌های آسیا و جام‌جهانی فاجعه است و احتمال حذف وجود دارد. حذفی که جدا از از‌دست‌رفتن حداقل ١٣ تا ١٤‌میلیون یورو درآمد‌، اعتبار فوتبال کشور را زیر سوال می‌برد و یک نسل را از بین خواهد برد.

فوتبال کشور از سوء‌مدیریت و بلاتکلیفی زجر می‌کشد و این تیم مدیریتی با اینکه در بن‌بست مطلق قرار گرفته، به کار خودش بدون توجه به مشکلات ادامه می‌دهد

درچنین شرایطی فدراسیون پولی که برای پرداخت ٢‌میلیون یورویی به ویلموتس از شرکت شستا پس گرفت، باید با افزایش زیاد نرخ ارز حالا با رقم سنگین‌تری (بیش از دوبرابر) پس بدهد و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی هم حکم توقیف اموال این مجموعه را گرفته و حساب‌های مهدی تاج و خزانه‌دار فدراسیون را مسدود کرده است. درچنین شرایطی مارک ویلموتس هم از فیفا برای شکایتی که از ایران مطرح کرده بود، حکم ٦‌میلیون و ٢٠٠‌هزار یورویی گرفت و فاجعه برای فوتبال کشور رقم خورد. این اتفاق خشم ملی و اعتراض‌ شدید مردمی را به دنبال داشت و حالا تمام مدیران فدراسیون فوتبال به همراه مهدی تاج هم دادگاهی شده‌اند. دادگاهی‌شدن آنها با پالس‌هایی که به سوییس از ایران فرستاده شد، فیفا را حساس کرد و فدراسیون جهانی با ارسال نامه‌ای تهدیدآمیز تأکید کرده اگر احضارهای قضائی ادامه داشته باشد، رسما فوتبال ایران را تعلیق می‌‌کند. شرایط اسفناک به همین اتفاقات تاریخی ختم نمی‌شود. از وقتی مهدی تاج به خاطر سکته قلبی از ریاست استعفا کرد‌، این مجموعه با سرپرستی حیدر بهاروند اداره می‌شود.

طبق برنامه‌ریزی قرار بود انتخابات بیست‌وپنجم اسفند ١٣٩٨ برگزار شود اما با دستور فیفا این انتخابات لغو شد و با نقشه راه جدید تعیین‌شده به مهر یا آبان موکول شد. منتهی تا به امروز پروسه اصلاح اساسنامه هم به شکلی مشکوک به نتیجه نرسیده و طبیعی است که انتخابات در مهر و آبان برگزار نشود. مدیران فدراسیون هم هیچ شفاف‌سازی دقیقی درباره چرایی طول‌کشیدن مذاکرات با فیفا انجام نداده‌اند و انگار بدشان نمی‌آید بلاتکلیفی ادامه پیدا کند، تا انتخابات را به ‌سال بعد موکول کنند. فوتبال کشور از سوء‌مدیریت و بلاتکلیفی زجر می‌کشد و این تیم مدیریتی با اینکه در بن‌بست مطلق قرار گرفته، به کار خودش بدون توجه به مشکلات ادامه می‌دهد. پرونده بازنشستگی،‌ اختلافات درونی در فدراسیون و بازشدن چند پرونده حقوقی برای مدیران و بدهی‌های مختلف هم شرایط را پیچیده‌تر کرده است. بماند که در همین مجموعه هر مدیری برای خودش یک جزیره خودمختار درست کرده و امپراتوری شخصی خود را پایه‌گذاری کرده است. در فدراسیون هیچ خبری از اتحاد نیست و مجموعه نزدیک ١٠٠‌میلیارد تومان هم بدهی مالیاتی دارد. دو‌سال است که هیچ اسپانسری هم ندارند و مدیران حتی برای پرداخت پول کارمندان هم با مشکلات اساسی روبه‌رو هستند.

 

استقلال؛ کسی به فکر فینال هست؟

بعد از رفتن آندره‌آ استراماچونی، استقلال برخلاف انتظار بسیاری از اهالی فوتبال با فرهاد مجیدی نتایج خوبی گرفت. فرهاد به مرور زمان به خوبی فهمید که باید در چه مسیری حرکت کند و حال تیم و بازیکنانش خوب شد، پس نتیجه هم گرفت. تیم در لیگ‌برتر به مقام نایب قهرمانی رسید. در جام حذفی سپاهان را شکست داد و سپس در بازی حساس و سرنوشت‌ساز نیمه‌نهایی مقابل پرسپولیس برنده شد و به فینال راه یافت و الان در آستانه کسب عنوان قهرمانی و کسب سهمیه مستقیم حضور در آسیاست. این عملکرد از نظر همه فوق‌العاده بود و روی کاغذ و عملکرد تیمی درون زمین و نتایج کسب‌شده نشان داد که مدیران باشگاه می‌توانند روی فرهاد مجیدی برای ادامه همکاری حساب باز کنند، منتهی در کمال تعجب احمد سعادتمند در سفری که حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت، به ایتالیا رفت. ابتدا اعلام شد که با شفر هم قرار ملاقات داشته‌اند اما شفر این مسأله را تکذیب کرد. سپس اعلام شد که برای گرفتن تخفیف از آندره‌آ استراماچونی راهی ایتالیا شده‌اند و به توافقاتی با این مربی رسیده‌اند. انتشار این اخبار باعث شد که فرهاد مجیدی بعد از دربی نیمه‌نهایی و موفقیت استقلال قهر کند و استعفا بدهد. منتهی شرایط حساس تیمش و پادرمیانی بازیکنان باعث شد که او مجبور به بازگشت شود. سپس احمد سعادتمند در مصاحبه‌‌ای تند به رفتارها و عملکرد فرهاد مجیدی انتقاداتی عجیب وارد و تأکید کرد که این حق اوست که به‌عنوان مدیرعامل برای موفقیت و بزرگی استقلال برنامه‌ریزی کند. بلافاصله بعد از این اتفاق رسانه‌های معتبر ایتالیایی خبر از توافق استقلال با استراماچونی برای بازگشت به ایران دادند. این درحالی است که طبق اعلام صریح فدراسیون استراماچونی به خاطر قانون منع جذب افراد خارجی نمی‌تواند دوباره با این مربی ایتالیایی قرارداد امضا کند. سعادتمند هم که خبر توافق برای بازگشت را اعلام نمی‌‌کند، گفته این قانون کارشناسی نشده و قانونی نیست. درچنین شرایطی که به نظر می‌رسد مدیرعامل باشگاه تمام حقایق را با هوادار در میان نمی‌گذارد،‌ فرهاد مجیدی به صورت رسمی در آستانه فینال حذفی تأکید کرد که هیچ جلسه‌ای با مدیرعامل برگزار نمی‌کند و بعد از فینال حذفی حتی اگر تیم را قهرمان کند هم، از استقلال خواهد رفت، چون با مدیرانی که بویی از صداقت نبرده‌اند، کار نخواهد کرد. اتفاق جالب اینجاست که مدیران باشگاه بدون هماهنگی با فرهاد مجیدی کارهای نقل و انتقلاتی و مذاکره با بازیکنان جدید را هم انجام می‌دهند. طبیعی است که چنین فاجعه‌ای برای هوادار استقلال قابل باور نیست و انگار قرار نیست یک‌بار برای همیشه این تیم بدون تغییرات و درگیری به کار خودش ادامه بدهد. گفتنی است استقلال به شفر و استراماچونی هم بدهی سنگین دارد و شرایط این تیم هم در مراجع بین‌المللی به خاطر بدهی‌ها خوب نیست و هواداران این باشگاه هم درحال انتقاد از زمین و زمان هستند. حسابش را بکنید اگر استقلال فینال حذفی را هم ببازد، آن‌وقت جنجال به شکلی تاریخی اوج خواهد گرفت.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.