نقش فعال چین در حل‌وفصل مسأله هسته‌ای ایران

بیانیه وزیر خارجه چین درباره سفر به ایران و ۵ کشور خاورمیانه: دولت‌ها باید اختلافات منطقه‌ای را حل کنند

وزیر امور خارجه چین در بیانیه‌ای با مطرح‌کردن اینکه سفر موفقیت‌آمیزی به 6 کشور منطقه خاورمیانه از جمله ایران داشته است، بر نقش چین در حفظ توافق هسته‌ای تأکید کرد.

شهروندآنلاین: وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز سه‌‎شنبه در بیانیه‌‎ای رسانه‌ای درباره نتیجه سفرش به 6 کشور خاورمیانه از جمله ایران گفت که چین آماده است از طریق یک همکاری جدی به صلح و پیشرفت در خاورمیانه کمک کند.

وانگ یی از ۲۴ تا ۳۰ مارس سفری رسمی به 6 کشور منطقه از جمله عربستان سعودی، ترکیه، ایران، امارات متحده عربی و بحرین داشت.

او گفت که اهداف مورد انتظارش در زمینه طرح ابتکاری پنجگانه کشورش برای دست یافتن به امنیت و ثبات در خاورمیانه که در طی این سفر مطرح شد، حاصل شده‌اند.

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه «پکن از کشورهای منطقه در زمینه آسیب‌ناپذیربودن در برابر فشار و مداخله خارجی و طی‌کردن مستقل مسیرهای توسعه مناسب برای واقعیت‌های موجود در اختلافات منطقه‌ای‌شان حمایت می‌کند»، مطرح کرد که این کشورها باید «از سایه رقابت ژئوپلیتیکی ابرقدرت‌ها رهایی یابند و درگیری‌ها و اختلافات منطقه‌ای را به عنوان سران منطقه حل کنند.»

وانگ افزود که چین و این 6 کشور خاورمیانه به حمایت از یکدیگر در زمینه منافع اصلی‌شان ادامه خواهند داد و این را مهم‌ترین نتیجه سفرش تلقی کرد.

او در اظهاراتش درباره اجرایی‌کردن طرح ابتکاری پنجگانه چین به این اشاره کرد که «چین نقشی فعال در روند مرتبط به حل‌وفصل مسأله هسته‌ای ایران ایفا خواهد کرد» و مقامات چینی به مسکو رفته‌اند تا به اتفاق ایران و روسیه درباره نقشه راه و زمان‌بندی ازسرگیری برجام (توافق هسته‌ای) گفت‌وگو کنند.

وزیر امور خارجه چین همچنین بیان کرد که این 6 کشور خاورمیانه به فرصت‌های جدید همکاری دوجانبه ایجادشده به واسطه الگوی توسعه جدید چین امیدوارند و چین آماده است با آنها در زمینه تطبیق و تنظیم امورات در راستای تحقق طرح «یک‌جاده-یک کمربند» دولت پکن از طریق برنامه‌های توسعه ملی‌شان همکاری کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.