هشدار انتخاباتی رئیس‌جمهوری

روحانی: راه‌حل مشکلات پیچیده در کشور رفراندوم است

حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: «هر چه مردم انتخاب کنند، مبارک است.» او گفت: «البته ما مثل سوییس نیستیم که مردم ۱۰۰هزار امضا کنند و دولت مجبور باشد که رفراندوم برگزار کند، اما قانون اساسی به ما گفته در مسائل مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اگر یک مسأله بسیار مهمی وجود داشت، آن وقت قانون‌گذاری می‌تواند از طریق همه‌پرسی باشد.»

شهروندآنلاین: رئیس‌جمهوری ۱۲ فروردین را یک راه برای حل معضلات اساسی کشور عنوان کرد و گفت: «پاسداشت دوازدهم فروردین این است که مردم در همه امور مهم اداره کشور حضور پیدا کنند.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت افزود: «فردا دوازدهم فروردین و سالروز اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ است. یکی از افتخارات مهم نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و معماری معمار کبیر انقلاب حضرت امام(ره) است.»

او اضافه کرد: «بعد از انقلاب و تقریبا بلافاصله بعد از روز دهم فروردین و یازدهم فروردین که دو روز همه‌پرسی و رفراندوم بود، با ۲۲ بهمن که پیروزی انقلاب اسلامی بوده، فاصله آن ۴۷ روز است، یعنی در کمتر از دو ماه مردم پای صندوق آرا آمدند و به نظام رأی دادند.»

رئیس‌جمهوری افزود: «امام درس بزرگی به همه داد و اینکه در این کشور همه‌کاره مردم هستند. اگر در یک کلمه ۱۲ فروردین ۵۸ را تفسیر کنیم اینکه میزان رأی مردم و ملت است و همه‌کاره مردم هستند و این مردم هستند که برای خود نظامی را برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند. نظامی که یک پایه آن جمهوریت و ‌مردم‌سالاری و پایه دیگر آن موازین اسلام و اسلامیت است و پایه سوم آن ایران است. این سه در کنار هم جمهوری اسلامی ایران می‌شود.»

روحانی خاطرنشان کرد: «نام نظام ما هم جمهوری اسلامی ایران است که در قانون اساسی در اصل اول مخصوصا در اصل سوم می‌گوید دولت جمهوری اسلامی ایران، این نام نظام است و دارای سه پایه مهم است که هر کدام اهمیت خاص خود را دارد.»

او اظهار کرد: «قانون اساسی؛ جمهوریت را در اصل ۶ و اسلامیت را در اصل ۴ بیان کرده و این هم در اصول مختلف از جمله اصل اول و سوم به صراحت ذکر شده است. مشخص است که کشور ما، کشور ایران است و هویت ایرانی و فرهنگ ایران برای ما مهم است و اگر بخواهم یک کلمه درباره ایران بگویم، منافع ملی کشور به معنای عام کلمه است، نه منافع ملی که روبه‌روی امنیت ملی و مصالح ملی ذکر می‌کنیم، منافعی که به معنای عام همه اینها را شامل می‌شود.»

رئیس‌جمهوری یادآورشد: «اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقامات کشور و مدیریت کشور را با صندوق آرا و ‌آرای خودشان برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند.»

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: «منافع ملی ایران به عنوان یک پایه است، موازین اسلام چه در اعتقادات و عمل و قانون‌گذاری و به ویژه در اخلاق و رفتار؛ میزان و معیار ما است. اداره کشور ایران در دست مردم است. این مردم هستند که بالاترین مقامات کشور و مدیریت کشور را با صندوق آرا برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند، بنابراین نظر مردم و آرای مردم و فکر مردم و انتخاب مردم خیلی مهم است.»

روحانی یادآور شد: «تمام انقلاب‌ها در ایران از زمان میرزای شیرازی بزرگ و در این ۱۵۰ سال حرکت‌های انقلابی برای چه بود؟ برای این بود که مردم بتوانند انتخاب کنند. کسی به مردم رأیی را تحمیل نکند، این کل حرکت‌های انقلابی در جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین 12فروردین یک روز مهم در مردم‌سالاری اسلامی در ایران است که باید آن را پاس بداریم. پاسداشت دوازدهم فروردین این است که مردم در همه امور مهم اداره کشور حضور پیدا کنند.»

او تصریح کرد: «اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد، ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی که در ۱۲ فروردین انتخاب کردیم، زدیم.»

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «یکی از مسائل مهمی که امروز پیش‌رو داریم، مسأله انتخابات است. اگر تا پایان این دولت چهار مسأله مهم را بشماریم، یکی از آنها انتخابات ریاست جمهوری و شوراها،‌ میان‌دوره‌ای است.  انتخابات بسیار مهم است، برای اینکه مردم ببینند چه کسانی را با چه برنامه‌ای می‌خواهند برگزینند.»

او گفت: «تا انتخابات، ‌مشارکت و صندوق رأی هست، نظام جمهوری اسلامی ایران هم با همه این قدرت و شکوه خواهد بود و اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد که مردم بگویند چه فایده‌ای دارد که انتخاب کنیم یا نکنیم، که امیدوارم مردم ما به این روز نرسند که انتخاب کنیم یا نکنیم چه تأثیری دارد، این به معنای پایان تمام انقلاب‌هاست، یعنی از میرزای شیرازی تا الان همه را از دست دادیم و از بین رفته است.»

روحانی خاطرنشان کرد: «ثمره همه آن حرکت‌ها و انقلاب‌ها را مردم انتخاب کنند و حضور داشته باشند و مردم بگویند چه کسی و چه برنامه‌ای داشته باشد و مردم بگویند با چه کشوری رابطه داشته باشیم و چگونه مسائل داخلی و خارجی حل شود و جمهوریت از همین‌جا آغاز می‌شود.»

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: «در جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت این سه در کنار هم قرار گرفته و هرکدام معنای خاص خود را دارد. ما هویت ایرانی را داریم، ‌راه و تاریخ و جایگاه ایران را داریم که در یک کلمه به عنوان منافع ملی کشور و ایران باید مدنظر قرار دهیم.»

 راه‌حل مشکلات پیچیده در کشور اصل ۵۹ قانون اساسی است

او در ادامه با تأکید بر اینکه راه‌حل مشکلات پیچیده در این کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است، گفت: «اگر مسأله‌ای پیچیده است، نباید به یکدیگر بپیچیم و از یکدیگر انتقاد کنیم. راه‌حلی جز اصل ۵۹ قانون اساسی وجود ندارد. ما مگر به ۱۲ فروردین افتخار نمی‌کنیم، ۱۲ فروردین یک همه‌پرسی و رفراندوم است. مگر  به قانون اساسی افتخار نمی‌کنیم، قانون اساسی تجدیدنظرشده و بازنگری‌شده چگونه تصویب شد، باز هم با رفراندوم و آرای مردم بود. قانون اساسی ما با همه‌پرسی و رفراندوم انجام گرفته است.»

روحانی افزود: «البته ما کشور سوییس نیستیم که 100هزار نفر نامه‌ای امضا کنند و دولت مجبور شود که رفراندوم برگزار کند. در کشور سوییس 100هزار نفر نامه‌ای امضا کنند که بگویند این موضوع باید به رفراندوم گذاشته شود، دولت باید آن را به رفراندوم بگذارد. من از رئیس‌جمهوری سوییس در سفری سوال کردم و گفتم شما با این مسأله مشکل ندارید، گفت نه. اگر مردم تصمیم گرفتند و به ما گفتند، ما در این مسأله رأی می‌خواهیم، ما به رأی می‌گذاریم و هرچه مردم بخواهند همان می‌شود. خیلی راحت بود و می‌گفت ما اصلا مشکلی نداریم. پرسیدم سالانه چندبار این کار را می‌کنید که گفت بعضی وقت‌ها دوبار، بعضی وقت‌ها یک‌بار و گاهی وقت‌ها یک‌سال طول می‌کشد و این وابسته به این است که مردم چه می‌خواهند.»

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «قانون اساسی در اصل ۵۹ به ما گفته است که در مسائل مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اگر یک مسأله بسیار مهمی وجود داشت، آن زمان ممکن است که دیگر قانون‌گذاری از طریق مجلس شورای اسلامی نباشد، قانون‌گذاری از طریق همه‌پرسی باشد.»

او ادامه داد: «سال‌ها به این موضوعات فکر می‌کنیم. چهار سوال اصلی در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی وجود دارد. اگر به رفراندوم گذاشته و این چهار مسأله نوشته شود و به آری یا نه گذاشته شود یا هر سبک دیگری باشد، تمام دعواها و مشکلات جناحی و حزبی حل خواهد شد.»

روحانی افزود: «دوازدهم فروردین یک روز نیست، دوازدهم فروردین یک فرهنگ و راه و مسیر برای حل معضلات پیچیده و اساسی در کشور است که بتوانیم از این راه پیروی کنیم و آن را ادامه دهیم.»

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه تا پایان این دولت چهار ماه باقی مانده است که باید کشور را در این مدت اداره کنیم، گفت: «یک روز این چهار ماه هم برای ما مهم است. دولت در هر لحظه می‌تواند تصمیم مهمی بگیرد و اقدام مهمی انجام دهد و مردم این بار را بر دوش ما گذاشتند و تا ۱۲ مرداد این بار بر دوش ما است و سنگینی آن را به وضوح بر دوش خود احساس می‌کنیم.»

مهم است که مردم احساس کنند رأی‌شان تأثیرگذار است

رئیس‌جمهوری افزود: «یکی از مسائل مهم، انتخابات است که همه باید تلاش کنیم انتخابات خوب، پرشور و باشکوه برگزار شود، به گونه‌ای که همه مردم احساس کنند که نماینده‌ای دارند. یعنی هر چند تفکر که داریم، هرکدام ببینند نماینده‌ای دارند و تشویق شوند و پای صندوق رأی بیایند. زحمت ایستادن پای صندوق را به عنوان عبادت تلقی کنند.»

او یادآور شد: «سال ۹۶ مردم ساعت‌ها و حتی تا غروب در صف رأی ایستادند و وزارت کشور و شورای نگهبان نتوانستند توقع مردم را برآورده کنند و مردم را از پشت صندوق رأی با صف‌های طولانی برگردانند که بعضی‌ها در مصاحبه گفته بودند که ما هفت ساعت ایستادیم که رأی دهیم و حتی بعضی‌ها گریه کردند وقتی آنها را برگرداندند و از یک تا دو میلیون نفر رأی نگرفتند که البته دیگر مهم نیست و گذشته است.»

رئیس‌جمهوری گفت: «این مسأله خیلی مهم است که همه مردم احساس کنند که رأی آنها تأثیرگذار است و با شور و شوق پای صندوق بیایند و نترسیم که نکند این انتخاب شود یا آن انتخاب شود. هرچه مردم انتخاب کنند، مبارک است، این را هم قبول کنیم. اگر این را در مغز خود بگنجانیم، منتخب مردم برای ما مبارک است، هرکس که می‌خواهد از این جناح یا از آن جناح باشد. همیشه ما نیازمندیم و الان هم نیازمندیم که ۱۲ فروردین را در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ تکرار کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.