برنامه‌ای برای فیلتر «کلاب‌هاوس» وجود ندارد

آذری‌جهرمی: تا به حال چنین چیزی مطرح نشده است

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه بعید می‌داند برنامه‌ای برای فیلتر این شبکه وجود داشته باشد، تصریح کرد: تا به حال چنین چیزی مطرح نشده است.

شهروند آنلاین: شب گذشته وزیر ارتباطات در یکی از اتاق‌های گفت‌وگوی شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» حضور پیدا کرد و به سوالات تعدادی از کاربران درباره این پلتفرم پاسخ داد.

محمدجواد آذری‌جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا مکالمات و صحبت‌های گروه‌ها در کلاب‌هاوس ضبط می‌شود، گفت: «هر کسی که در این کلاب است، می‌تواند صحبت‌های گروه‌ها را ضبط کند؛ یعنی بحث آزاد و آشکاری است چون صحبت‌ها در یک محیط عمومی اتفاق می‌افتد.»

او افزود: «همه باید طبیعتا ادب را در هر فضایی رعایت کنند، چون جمع یک جمع عمومی است و احترام همدیگر را نگه دارند. حضور در این کلاب مانند مواجهه در جلسات حضوری است.»

او با تأکید بر اینکه بعید می‌داند برنامه‌ای برای فیلتر این شبکه وجود داشته باشد، تصریح کرد: «تا به حال چنین چیزی مطرح نشده است.»

کلاب‌هاوس چگونه کار می‌کند؟

چیزی که کلاب‌هاوس را متفاوت می‌کند نبود متن، عکس و ویدیو است- این اپلیکیشن صرفا صوتی است. همچنین، همه چیز زنده و هم‌زمان اتفاق می‌افتاد.

شما می‌توانید خودتان یک اتاق مجازی ایجاد کنید یا به اتاقی بپیوندید که دیگران دارند در آن صحبت می‌کنند.

معمولا فقط تعداد مشخصی از افراد می‌توانند صحبت کنند و بقیه فقط می‌توانند گوش دهند. اما می‌توانید دستتان را بالا ببرید و اجازه حرف‌زدن بگیرید.

نکته دیگر این است که این اپلیکیشن مکالمات را ضبط نمی‌کند و نمی‌توانید بعدا آنها را گوش دهید، برای همین باید به‌طور زنده مسائل را دنبال کنید.

اگر به موضوعات مشخصی علاقه دارید و نمی‌خواهید گفت‌وگوها را از دست بدهید، می‌توانید هنگام عضویت موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب کنید و اپلیکیشن وقتی مردم درباره این موضوعات صحبت می‌کنند، به شما خبر می‌دهد.

چه چیزی جذابش می‌کند؟

قالب صرفا صوتی آن این حس را ایجاد می‌کند که انگار دارید به یک پادکست یا گفت‌وگوی رادیویی گوش می‌دهید.

در این حال، ایلان ماسک عقیده دارد که مانع از «تعویض متن» نیز می‌شود که به گفته او «ذهن را ویران می‌کند». تا جایی که ما فهمیدیم، منظور او از این کلاف در هم تنیده این است که «می‌توان روی یک موضوع تمرکز کرد چون خوراک خبری وجود ندارد که هر ۱۰ ثانیه یک‌بار با عکس گربه به‌روز شود و حواستان را پرت کند.»

و با اینکه بسیاری از مردم از این اپلیکیشن فقط برای صحبت‌کردن با دوستان‌شان استفاده می‌کنند، حضور فرد سرشناسی مانند ماسک به این معنی است که شما می‌توانید به حرف‌های شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار گوش کنید، انگار که با آنها در یک اتاق نشسته‌اید و گپ می‌زنید.

یکی از مزایای پیش‌بینی‌نشده کلاب‌هاوس این است که به خاطر جدیدبودن هنوز در کشورهایی که دولت‌هایشان برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی بزرگ فعلی محدودیت قائل می‌شوند، قابل دسترسی است. برای مثال، کلاب‌هاوس در مقطعی در چین قابل دسترسی بود، در حالی که دیگر شبکه‌های اجتماعی آمریکایی مانند توییتر و فیس‌بوک قابل دسترسی نیستند.

وب‌سایت خبری کوارتز گزارش داده که اعضای چینی کلاب‌هاوس داشتند از «این فضا برای صحبت درباره موضوعاتی استفاده می‌کردند که معمولا سانسور می‌شود… مثل دموکراسی»، رویه‌ای که باعث شده بود کد دعوت به این اپلیکیشن بسیار ارزشمند شود، اما مقامات چینی نهایتا در اوایل فوریه این اپلیکیشن را هم فیلتر کردند. کلاب‌هاوس در بسیاری از کشورها بین فعالان محبوب شده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.