مدارس باز می‌شود، حتی در شرایط قرمز

وزیر آموزش‌وپرورش:«برای هم‌افزا شدن، نیازمند گفت‌وگوهای عمیق و همه‌جانبه هستیم. ما در مانور بازگشایی مدارس و آغاز ‏‏‌سال تحصیلی باید همه را به خط کنیم. اعتقادم این است که اگر جدیتی در کار باشد هیچ مقاومتی نخواهد ‏بود.»

وزیر آموزش‌وپرورش از باز شدن مدارس حتی در شرایط قرمز خبر داد. او شرط تعطیلی مدارس را اعلام تعطیلی عمومی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد. محسن حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه باید ارتباط گسترده‌ای با سراسر کشور داشته باشیم، از این‌رو معاونان خود را در سراسر کشور فعال کردیم و همه باید از وضع آموزش و پرورش مناطق مطلع  و همچنین معلمان و دانش‌آموزان باید با هم ارتباط داشته باشند، گفت:«برای هم‌افزا شدن، نیازمند گفت‌وگوهای عمیق و همه‌جانبه هستیم. ما در مانور بازگشایی مدارس و آغاز ‌سال تحصیلی باید همه را به خط کنیم. اعتقادم این است که اگر جدیتی در کار باشد هیچ مقاومتی نخواهد بود.» به گفته او باید کار معنا داشته باشد و اگر بتوانیم به آن معنا دهیم آدم‌ها به جدیت کار می‌کنند. آدم‌ها هر قدر بتوانند ارتباط معنادار‌تری با کار خود داشته باشند، موثرتر خواهند بود و آن وقت است که زمان و خستگی برایشان اهمیت ندارد. در تمام هستی هیچ کاری به اندازه معنابخشی در آموزش‌وپرورش نیست. او همچنین افزود: «هیچ عرصه‌ای در کشور مانند آموزش‌وپرورش برای بروز و ظهور مهارت‌ها وجود ندارد، بنابراین باید بتوانیم تبیین معناداری از کار داشته باشیم تا امور به نحو احسن پیش برود.‌ ما گفتیم که امسال اصل بر حضور است، زیرا وضع امسال با‌ سال گذشته متفاوت است. امسال کلاس‌،‌ معلم و ترکیب‌ها جدید هستند. اگر به حضور رسمیت ندهیم، قادر نخواهیم بود کار را مدیریت کنیم. ضمن اینکه هیچ روشی جایگزین روش حضوری نیست. مدرسه تنها آموختن و آموزش نیست بلکه توسعه آموزش‌های جمعی و افزایش مهارت‌هاست.»

حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: مدیران مناطق باید از هر مدرسه بازدید کنند، از این‌رو درخواستم از روسای مناطق این است که یک روز در هفته بدون خدم و حشم در مدرسه باشند و زیر و بم مدرسه را ببینند،‌ حتی اگر شد با اولیا و معلمان ملاقات کنند

او تأکید کرد که اگر بتوانیم کلاس حضوری داشته باشیم بسیاری از مشکلات‌مان حل می‌شود، بنابراین اصل بر حضور است. حتما مدارس باید در تمام روزهای‌ سال حتی در شرایط قرمز باز باشد مگر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا بگوید که تعطیلی به صورت عمومی است. حاجی‌میرزایی همچنین افزود: «اگر تعداد دانش‌آموزان زیاد باشد باید آنها را گروه‌بندی و ورود و خروج آنها را مدیریت کنیم. مطالعات نشان می‌دهد باز و بسته شدن درِ مدارس تأثیری در بالا رفتن و پایین رفتن کرونا ندارد، البته این مطالعه قابل استناد نیست و نمی‌خواهم بگویم که این کار خطری ندارد ولی ما باید به فرزندان‌مان یاد بدهیم از خودشان مراقبت کنند و باید بگذاریم  زندگی روزمره مردم جریان پیدا کند.» حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: «مدیران مناطق باید از هر مدرسه بازدید کنند، از این‌رو درخواستم از روسای مناطق این است که یک روز در هفته بدون خدم و حشم در مدرسه باشند و زیر و بم مدرسه را ببینند،‌ حتی اگر شد با اولیا و معلمان ملاقات کنند.» او تأکید کرد: «هر مدرسه‌ای باید طرحی آموزشی داشته باشد و اگر مدرسه‌ای نتواند این کار را کند کوتاهی کرده است.  آبروی نظام را تنها به خاطر کوتاهی و راحت‌طلبی یک نفر سودا نکنیم، به همین خاطر مدیر مدرسه باید نسبت به تک‌تک دانش‌آموزان احساس مسئولیت کند.» او با بیان اینکه معیار دینداری این است که اگر نسبت به فرزندان خود حساس هستیم نسبت به فرزندان دیگران هم حساس باشیم و باید تمام برنامه‌های معلمان و مدیران مشخص شود،‌ باید هر تعداد از دانش‌آموزان را به معلمان سپرد و اصلا کار را رها نکرد، گفت: «مدرسه باید با خانواده‌ها در ارتباط باشد و الان این اتفاق ضرورت دارد. والدین باید از جزئیات برنامه‌ها مطلع باشند. ما قطعا با مسائل غیرمنتظره‌ای روبه‌رو خواهیم شد که باید خودمان را برای واکنش به موقع و سریع آماده کنیم. نکته آخر اهمیت ضدعفونی کردن مدارس است زیرا امانت‌های مردم دست ماست و باید به بهداشت مدارس اهمیت داده شود.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.