امروز نشست کمیسیون برجام درباره بازگشت آمریکا برگزار می‌شود

مذاکره قدرت‌های جهانی و ایران از طریق ویدیوکنفرانس

اتحادیه اروپا از دیدار نمایندگان قدرت‌های جهانی و ایران برای گفت‌وگو درباره بازگشت ایالات متحده به توافق‌نامه هسته‌ای خبر داده است.

شهروندآنلاین: اتحادیه اروپا پنجشنبه اعلام کرد که نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا و ایران روز جمعه ازطریق ویدیوکنفرانس گفت‌وگو خواهند کرد.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا «شرکت‌کنندگان در این نشست درباره بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و تضمین اجرای کامل و موثر این توافق‌نامه از سوی همه اعضا مذاکره خواهند کرد».

ریاست این جلسه را انریکه مورا به نمایندگی از جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده خواهد داشت.

ایالات متحده از این دیدار به عنوان «یک گام مثبت» استقبال کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده که پنجشنبه در کنفرانس خبری روزانه صحبت می‌کرد، گفت:‌ «ما در هفته‌های گذشته به طور مشخص گفته‌ایم که آماده از سرگیری اجرای تعهدات‌مان به برجام در صورت اقدام مشابه از سوی ایران هستیم.»

به گفته  پرایس ایالات متحده با دیگر اعضای گروه ۱+۵ درباره بهترین راه بر بازگشت به برجام و برداشتن قدم‌های همزمان از سوی واشنگتن و تهران گفت‌وگو کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، چهارشنبه بار دیگر با رد رویکرد اقدام همزمان دو کشور تأکید کرد که ایالات متحده باید گام اول را بردارد.

ظریف که در شبکه اجتماعی کلاب هاوس صحبت می‌کرد، جو بایدن را به دنباله‌روی از سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال ایران و تحریم ها متهم کرد.

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک که از آنها نام نبرد، از مذاکرات ایران با بریتانیا، فرانسه و آلمان در دوشنبه گذشته خبر داد.

به گفته یکی از دیپلمات‌هایی که با رویترز صحبت کرده است، در این مذاکرات درباره طرح پیشنهادی ایران صحبت شده است.

روزنامه گاردین هم در گزارشی از مذاکرات محرمانه در فرانکفورت آلمان در این زمینه خبر داده است.

بنا بر این گزارش، این مذاکرات محرمانه بر ایجاد یک سازوکار برای لغو تدریجی تحریم‌های آمریکا در مقابل بازگشت ایران به اجرای تعهداتش به برجام تمرکز داشته است.

از سوی دیگر، اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، از رایرنی‌های اتحادیه اروپا با چین و روسیه درباره احیای برجام خبر داده است.

به گفته فون در مول «این رایزنی‌ها از آن جهت اهمیت دارد که ایران از پذیرش شرکت در گفت‌وگوهای مستقیم با دیگر اعضای برجام و آمریکا خودداری کرده است».

به گفته او شرکت ایران در این گفت‌وگوها می‌تواند شرایط را بهتر کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.