از توپ جنگی تا حاجی فیروز

نوروز 1400 در حوزه اجتماعی پرخبر بود

نوروز کرونایی امسال از سایر اخبار خالی نبود. تحویل سال با شلیک توپ جنگی شروع و کاروان عروسک‌های جنگی نیز به راه افتاد. خبر واگذاری واردات واکسن به بخش خصوصی از اخبار پر جنجال در تعطیلات نوروزی بود.

تحویل سال با توپ جنگی

شهروند آنلاین – سال 1400 متفاوت از سال‌های قبل شروع شد. سال نویی با شلیک توپ آن هم بیخ گوش برج آزادی. تحویل سالی که قدمتش به دوره قاجار برمی‌گردد؛ به عهد ناصری. دوره‌ای که توپ مفرغی جنگی ساخته به سال 1233 قمری یا همان توپ مروارید. توپی که در آن دوره نوید فرارسیدن سال نو را به اهالی تهران می‌داد. هشتاد سال از آن روزها و آخرین نوروز تحویل شده با توپ مروارید می‌گذرد. تجربه‌ای که شهردار تهران امسال تصمیم گرفت برای سال 1400 آن را تجربه کند. سالی که با توپ‌های جنگی آن هم در پای برج تاریخی آزادی جشن بگیرد و به عبارتی رسم دیرینه «طهران قدیم» را زنده کند.

کاروان عروسک‌ها

کاروان بزرگ 1400 هم اتفاق متفاوت سال نو بود. کاروان عروسک‌های نمادین. عروسک‌هایی با نشانه‌های هفت‌سین. بعضی از عروسک‌ها هم عمو نوروز را به خاطر می‌آوردند.

استاد علی امیری‌اردکانی درگذشت

بهار روز دوم خود را پشت‌سر می‌گذاشت که خبر درگذشت استاد علی امیری‌اردکانی، پیشکسوت و استاد مرمت و معماری استان یزد و برنده جایزه یونسکو در مسابقه مرمت میراث فرهنگی رسانه‌ای شد؛ بر اثر عارضه سرطان خون.

حاشیه‌های حاجی فیروز

در روز سوم فروردین این حاجی فیروز بود که توجه‌ها را به خود جلب کرد. معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بخشنامه‌ای صادر کرد مبنی بر پرهیز استفاده از حاجی فیروز با صورت سیاه در کارناوال‌های نوروزی. بخشنامه‌ای که با واکنش اعضای شورای اسلامی شهر تهران و بسیاری از فعالان حوزه گردشگری مواجه شد. در نوروز 1400 موزه‌گردی هم مجازی شد تا علاقه‌مندان به موزه‌گردی بتوانند با مراجعه به صفحه شرکت ملی پست در سایت آپارات و جست‌وجوی‌ موزه‌گردی مجازی، هر روز از ساعت ۱۴ تا ۱۵ به‌صورت پخش زنده از موزه‌ها بازدید کنند.

هوای تهران در نوروز تنها دو روز پاک بود

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم‌اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۸۴ یعنی بازه «قابل قبول» قرار دارد.

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم‌اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت بر روی عدد ۸۴ یعنی بازه «قابل قبول» قرار دارد. براساس این گزارش، پایتخت از ابتدای سال تاکنون هشت روز هوای قابل قبول، ۲ روز هوای پاک و ۲ روز هوای ناسالم داشته است.این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، پایتخت از ابتدای سال تاکنون هفت روز هوای پاک و پنج روز هوای قابل قبول داشته است.

اعلام جزئیات و ساعت اجرای طرح ترافیک

مدیر واحد ساماندهی طرح‌ها و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران ساعت اجرای طرح ترافیک از ۱۴ فروردین را اعلام کرد.

سعیدیانفر در مورد زمان اجرای طرح ترافیک ۱۴۰۰ گفت: «طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا از ساعت ۸:۳۰ صبح هر روز آغاز و تا ساعت ۱۶ ادامه خواهد داشت.»

او افزود: «روزانه بعد از ساعت ۱۴:۳۰ یک خروج رایگان برای شهروندان در نظر گرفته شده است.»

سعیدیانفر با بیان اینکه طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه اجرا نمی‌شود و تنها طرح کنترل آلودگی هوا (همان زوج و فرد سابق) پنجشنبه‌ها برقرار خواهد بود، افزود: «بر این اساس طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده‌های دوگانه(طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا) در پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ بعدازظهر است.»

او در مورد طرح سهمیه‌بگیران اعم از جانبازان معزز، معلولین و بیماران خاص، آژانس‌ها و موسسات اتومبیل کرایه و اصحاب رسانه تصریح کرد: «تا زمانی که سهمیه طرح ترافیک ۱۴۰۰ تخصیص کامل نیابد، سهمیه طرح ترافیک ۹۹ اعتبار دارد ولی با تعرفه‌های سال ۱۴۰۰ تردد محاسبه می‌شود.»

قیمت واکسن وارداتی کرونا چند؟

رئیس ستاد مقابله با کرونای پایتخت گفت: «درحال حاضر قیمت واکسن‌های کرونا در بازار جهانی از حدود 8 یورو تا 70 یورو بوده که در برخی واکسن‌ها متغیر است.»

پس از اعلام خبر واگذاری واردات واکسن توسط بخش خصوصی علی‌رضا زالی گفت: «این موضوع، تصمیم خوبی است که در ستاد ملی اخذ شده؛ البته باید برای اعتماد بخش خصوصی، تضامین لازم نیز داده شود لذا باید شیوه‌نامه‌هایی مبنی بر ایجاد اعتمادآفرینی، تضامین مالی و اعتباری برای بخش خصوصی که می‌خواهد از منابع خود در خارج از کشور استفاده کند، انجام گیرد.»

زالی ادامه داد: «سازوکار بخش خصوصی با بخش دولتی کاملا متفاوت است لذا باید چابکی در بخش خصوصی به خوبی حفظ شود.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: «برای آنکه مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا محقق شود لازم است که حتما یک پنجره واحد برای بخش خصوصی در حوزه واکسن در وزارت امورخارجه، بانک مرکزی، وزارت بهداشت، وزارت صمت و دیگر مبادی مربوطه شکل گیرد تا بخش خصوصی بتواند از این پنجره واحد بدون بروکراسی، در صف انتظار باشد.»

تجمع در پارک‌ها و بوستان‌های تهران در روز طبیعت ممنوع بود

عیسی فرهادی، معاون استاندار و فرماندار تهران اعلام کرده بود که  با استناد به مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا پارک‌ها، فضای سبز و بوستان‌های تهران در روز سیزدهم فروردین (روز طبیعت) تعطیل خواهند بود و هرگونه تجمع و دورهمی در این اماکن ممنوع شد.

فرماندار تهران ضمن تشکر از شهروندانی که رعایت می‌کنند، گفت: «با همکاری مردم هرچه زودتر می‌توانیم بر این بیماری خطرناک و انتشار ویروس کرونا فائق آییم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.