پدیده نخست 1400؛«دوازده بدر»!

بسیاری از مردم برای فرار از محدودیت‌های 13فروردین رسم دیرین را یک‌روز زودتر به جا آوردند

شاید امسال سیزده بدر نداشتیم، اما دوازده بدر ایرانی‌ها بسیار باشکوه برگزار شد!

وقتی می‌گوییم کرونا سبک زندگی‌مان را تغییر داده، باید برایش مثال داشته باشیم؛ در زندگی همه‌مان کم نبوده اتفاقاتی که باور کنیم این ویروس «چندین میکرو بیتی» روند حیات‌مان را متحول کرده و آخرین نمونه‌اش هم شکل دور زدن محدودیت‌های تردد در روز سیزده بدر است! اکثر ما ایرانی‌ها به شکل‌های مختلف، استاد فرار از قوانین هستیم، حتی اگر لازم باشد رسوم دیرین‌مان را هم زیر پا می‌گذاریم تا مبادا محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها مانع از خوشگذرانی یکروزه‌مان شود!

امسال که سفرهای نوروزی به راه بود و آنها که ولع نشستن در خودروی شخصی و عزیمت به شهرهای مختلف با بار و بندیل پر و پیمان داشتند، به هدف‌شان رسیدند، پلیس راهور با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا تصمیم گرفت از برگزاری مراسم سیزده بدر در روز آخر تعطیلات نوروز 1400 جلوگیری کند. به همین خاطر بود که از چند روز قبل رسانه‌ها خبر از محدودیت‌های روز 13 فروردین دادند. جایی که بوستان‌ها اجازه بازگشایی ندارند و هرخودرویی نیز در اطراف پارک‌های عمومی رویت شود، مبلغ 500 هزار تومان جریمه خواهد شد.

پلیس از اعمال جریمه با پهباد هم سخن به میان آورد تا ثابت کنند در روز سیزده بدر همه تمهیدات را اندیشیده‌اند که مردم در خانه بمانند. اگرچه اینطور نشد و خیلی‌ها سیزده فروردین 1400 را هم در فضاهای عمومی گذراندند اما ترس از محدودیت‌ها و جرایم باعث شد تا یک تصمیم جالب نزد خانواده‌های ایرانی اتخاذ شود؛ تصمیمی که شاید رسوم دیرین را زیر پا بگذارد اما برای خوشگذرانی و جمع شدن خانواده‌ها دور هم اتفاق خوبی بود!

امسال بسیاری از مردم در شهرهای مختلف کشور رسم سیزده بدر را در روز دوازده فروردین به جا آوردند! برای خیلی‌ها عجیب است که این اتفاق افتاده اما کم نبودند خانواده‌هایی که در روز 12 فروردین سبد پیک‌نیک‌شان را پر کردند و به دشت و بیابان و جنگل زدند تا دور هم تخمه‌ای بشکنند و آشی میل کنند و جوجه کباب باد بزنند!

جالب این بود که تصمیم برای تعطیلی بوستان‌ها در روز 12 فروردین ماه هم اجرا شد اما در روز جمهوری اسلامی خبری از جریمه‌های سنگین خودروها برای پارک کردن اطراف بوستان‌ها و فضاهای سبز در نظر گرفته نشد. همین بود که روز 12 فروردین از کنار هر بوستان و پارک جنگلی‌ای که رد می‌شدید خودروهایی را مشاهده می‌کردید که صاحبان آنها در اطرافش مشغول اجرای رسمی جدید به نام «دوازده بدر» هستند.

روز 12 فروردین 1400 اطراف خیابان‌هایی که فضای سبز و پارک جنگلی در آن وجود داشت پر بود از خودروهایی که برخلاف معمول پارک شده بودند. اگرچه درهای اصلی بوستان‌ها هم بسته شده بود، اما خیلی از خانواده‌ها و افراد مختلف از فضایی خارج از درهای اصلی وارد بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی کشور شدند و دود ناشی از ایجاد منقل و بوی کباب چیزی بود که از اطراف اکثر پارک‌ها در روز 12 فروردین به مشام می‌رسید.

به عبارت بهتر شاید امسال سیزده بدر نداشتیم، اما دوازده بدر ایرانی‌ها بسیار باشکوه برگزار شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.