سایه به سایه کرونا در مرزها

ماموریت جدید هلال احمر در نوروز 1400

نوروز 1400 برای هلال‌احمر با دو طرح مهم آغاز شد؛ طرح امداد نوروزی و غربالگری مرزهای ورودی کشور.
پایگاه‌های امداد جاده‌ای، ساحلی، ریلی و کوهستان به همراه پایگاه‌های موقت نوروزی محلی برای ارایه خدمات امدادی و هدایت مسافران شهرهای مختلف بودند. این پایگاه‌ها فعالیت خود را از روزهای پایانی ‌سال 1399 آغاز کردند.
کنترل مسافران ورودی از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی و انجام تست کرونا از این مسافران هم ماموریت مهم دیگر هلال‌احمر در نوروز 1400 بود.

1205 پایگاه و مرکز امدادی از ابتدای تعطیلات نوروز، برای امدادرسانی به هموطنان آماده‌باش بودند. دکتر کریم همتی در چهارمین روز از ‌سال جدید در عوارضی تهران- قم حاضر شد و از فعالیت امدادگران در این محل بازدید کرد. دیدار مجازی با رئیس‌جمهوری و ارایه گزارش از ماموریت‌های هلال‌احمر در نوروز هم از اتفاق‌های مهم این روز بود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در این ویدیوکنفرانس اعلام کرد: «بعد از مساعدت‌های خوبی که به هلال‌احمر شده است وضع پرسنل جمعیت، انبارها و وضع لجستیکی ما نسبت به ‌سال گذشته بهتر شده است. نمود عینی این حال خوب و این تغییرات را می‌توان در دو عملیات مهم ‌سال گذشته دید.

یکی عملیات بین‌المللی که از سریع‌ترین عملیات‌ها در نوع خود بود و یکی هم امدادرسانی در زلزله سی‌سخت و کمک به هموطنان تا بتوانند آرامش را به همراه داشته باشند. از این بابت از رئیس‌جمهوری تقدیر و تشکر می‌کنم.»

 

ماموریت حیاتی

طرح امداد نوروزی و همچنین کنترل مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور دو ماموریت مهم هلال‌احمر در نوروز 1400 بود. به گفته دکتر همتی طرح امداد نوروزی امسال با حضور بیش از 12‌هزار نجاتگر تخصصی در کشور انجام شد: «1553 تیم عملیاتی در این طرح مشارکت داشتند. امسال با توجه به افزایش ترددهای جاده‌ای، نسبت به‌سال گذشته شاهد حوادث بیشتری هم بودیم و ماموریت‌های هلال‌احمر نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته افزایش چشمگیری داشت.»

کنترل مسافران ورودی از 33 مرز زمینی، هوایی و دریایی کشور و غربالگری مسافران در نوروز امسال برعهده هلال‌احمر بود. رئیس جمعیت هلال‌احمر در گزارش اقدامات این جمعیت به رئیس‌جمهوری گفت: «بر اساس مصوبات ستاد مرکزی مقابله با کرونا کنترل مرزهای کشور برعهده هلال‌احمر گذاشته شد. یکی از مرزهای شلوغ ما مرز دوغارون در تایباد است. بیشترین موارد تست مثبت را در سیستان‌وبلوچستان داشتیم. موارد مثبت ابتلا به کرونا در مرزها به مراکز قرنطینه منتقل شدند.»

افزایش 74‌درصدی حوادث

افزایش سفرهای نوروزی در ‌سال 1400 نسبت به ‌سال گذشته، مصادف بود با افزایش آمار تصادفات جاده‌ای و حوادث. به گفته «محمدحسن قوسیان مقدم» دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، ماموریت‌های امدادونجات نوروز امسال نسبت به ‌سال گذشته 74‌درصد افزایش داشت.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: «از 25 اسفند 99 تا 13 فروردین 8264 نفر از هموطنان دچار آسیب‌های مختلف ناشی از حوادث شدند. از آغاز طرح امدادونجات نوروزی هلال‌احمر تا صبح 13 فروردین، ۶۴‌درصد ماموریت‌های امدادونجات مربوط به حوادث ترافیکی، ۱۲‌درصد مربوط به مراجعات حضوری، ۹‌درصد مربوط به حوادث شهری، ۹‌درصد مربوط به حوادث کوهستان، ۲‌درصد مربوط به حوادث جوی، یک‌درصد مربوط به حوادث صنعتی و کارگاهی، یک‌درصد مربوط به حوادث ساحلی و یک‌درصد مربوط به آتش‌سوزی جنگل و مرتع بوده است.»

امدادگران در این ایام 191 عملیات نجات فنی برای نجات مصدومان حوادث ترافیکی را به سرانجام رسانده‌اند. همچنین ۹۳۳ نفر مصدوم به صورت زمینی و هوایی به مراکز درمانی و بیمارستانی اعزام شدند.

دکتر محمدحسن قوسیان مقدم درباره ماموریت‌ امدادگران در مرزهای کشور گفت: «16630 تست فوری تشخیص کرونا توسط امدادگران در مرزهای رسمی کشور انجام شد. حدود 88‌هزار مسافر مورد پایش و مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفتند. همچنین از 6‌هزار و 173 نفر از مسافران مشکوک به کرونا تست سی‌.پی.آر انجام شد که 33 نفر در این مدت در قرنطینه موقت قرار گرفتند.»

 

امداد ادامه دارد

مأموریت‌های هلال احمر در ایام نوروز تنها به عملیات‌های جاده‌ای اختصاص نداشت و مناطق کوهستانی و گردشگری مختلف کشور به‌خصوص در استان‌های شمالی و همچنین استان‌های پرسفری مثل شیراز و استان‌های جنوبی و…، پایگاه‌های ساحلی و همچنین تنها پایگاه ریلی کشور هم در این مدت فعال و آماده‌باش بودند.

پایگاه‌های موقت نوروزی در ورودی شهرها دایر شد و ضمن راهنمایی مسافران نوروزی توصیه‌های بهداشتی لازم را به آنها ارایه می‌دادند و مسافران را از سفرهای غیرضروری منع می‌کردند. در طرح نوروزی هلال احمر علاوه بر تیم‌های تخصصی امدادونجات، گروه‌های مختلف داوطلب و جوانان هم حضور داشتند.

غربالگری در مرزهای ورودی کشور تا پایان روز پانزدهم فروردین ادامه دارد. تنها در مرز باشماق استان کردستان روزانه 100 تا 150 مسافر که قصد ورود به کشور را داشتند کنترل و غربالگری می‌شدند. 11 مرز هوایی و یک مرز دریایی از دیگر ورودی‌های کشور است که به کمک امدادگران و اعضای هلال احمر در طرح نوروزی پایش می‌شوند

در این مدت بیش از یک هزار و 628 علمیات تخصصی امدادونجات با بهره‌گیری از ظرفیت  ۱۲ هزار نیروی متخصص امدادگر و نجاتگر داوطلب، ۱۲ هزار نیروی نجاتگر تخصصی شامل هزار و ۵۵۳ تیم عملیاتی فعال به همراه بیش از سه هزار و ۴۵۳ دستگاه خودرو از جمله هزار و ۶۲ دستگاه آمبولانس، هزار و ۲۱۸ خودروی امدادی، ۱۹ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۴۵۶ دستگاه خودروی نجات، ۵۰ دستگاه خودروی ویژه عملیاتی(آرگو)، ۱۱ دستگاه خودروی فرماندهی عملیات، ۱۶ دستگاه خودروی ارتباطات، ۱۲۲ دستگاه موتورلانس، ۴۸۰ دستگاه موتورسیکلت و ۱۹ فروند بالگرد به آسیب‌دیدگان در حوادث مختلف امدادرسانی کردند.

 

مرزهای پر تردد

مرزهای زمینی شلوغ‌ترین پایگاه‌های مرزی کشور بودند که در نوروز امسال غربالگری و کنترل مسافران ورودی آن بر عهده اعضای هلال احمر قرار داشت. 19 مرز زمینی در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، سیستان‌وبلوچستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و گلستان محل استقرار داوطلبان جوانان و امدادگران هلال احمر برای کنترل مسافران ورودی از کشورهای همسایه به این استان‌ها بود.

مرزهای دریایی و همچنین هوایی کشور هم به کمک اعضای هلال احمر کنترل می‌شد و مسافران ورودی غربالگری و در صورت نیاز به انجام تست‌های تکمیلی هدایت می‌شدند. این اعضا در شیفت‌های بیست‌وچهار ساعته فعالیت خود را از بیست‌وپنجم اسفند سال گذشته آغاز کردند.

غربالگری در مرزهای ورودی کشور تا پایان روز پانزدهم فروردین ادامه دارد. تنها در مرز باشماق استان کردستان روزانه 100 تا 150 مسافر که قصد ورود به کشور را داشتند کنترل و غربالگری می‌شدند. 11 مرز هوایی و یک مرز دریایی از دیگر ورودی‌های کشور است که به کمک امدادگران و اعضای هلال احمر در طرح نوروزی پایش می‌شوند.

تب‌سنجی و کنترل علایم اولیه سلامت جسمانی از مهم‌ترین اقداماتی است که این نیروهای آموزش‌دیده از ابتدای اجرای طرح به آن می‌پردازند.

پایگاه‌های مرزی خراسان رضوی، آمار پر ترددترین نقاط مرزی کشور در نوروز امسال را به خود اختصاص داده است. از 25 اسفند تا پایان تعطیلات نوروز بیش از 17‌هزار نفر در مرز دوغارون و فرودگاه بین‌المللی ‌هاشمی‌نژاد مشهد غربالگری شدند.

در این میان 830 مسافر مشکوک به کرونا شناسایی و تست‌های تکمیلی روی آنها انجام شد. توزیع بروشورهای آموزشی، توزیع ماسک و بسته‌های بهداشتی از دیگر اقداماتی بود که در پایگاه‌های مرزی کشور به همت اعضای هلال‌احمر انجام گرفت.

تقدیر رئیس‌جمهوری از فعالیت‌های هلال‌احمر

رئیس جمهوری در ویدیوکنفرانسی با رئیس جمعیت هلال‌احمر، از تلاش‌ها و زحمات امدادگران هلال‌احمر در امداد جاده‌ای و همچنین طرح نوروزی قدردانی کرد. دکتر روحانی در این بازدید مجازی از طرح نوروزی هلال‌احمر گفت: «وقتی حادثه‌ای پیش می‌آید، اولین افرادی که بلافاصله بالای سر ماشین تصادف کرده می‌رسند، امدادگران هستند؛

گاهی برای رهاسازی افراد گرفتار در خودروها و گاهی هم برای انتقال مجروحان و این خدمت بزرگی است. درواقع در آن لحظه برای افراد گرفتار، فرشته نجات هستند. امسال وظیفه جدیدی هم بر دوش هلال‌احمر گذاشته شد و آن کنترل مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در نوروز بود که برای ما بسیار مهم است.

گاهی چند فردی که مبتلا به کرونا هستند وارد کشور می‌شوند و تعدادی را آلوده و گرفتار می‌کنند. مخصوصا ممکن است ویروس از نوع جهش‌یافته جدید باشد که مشکلات را بیشتر می‌کند. در همین خوزستان شاهد بودیم که به خاطر همین ورودی‌ها و عدم دقت کافی در کنترل و عدم بستن مرزها مردم دچار مشکل شدند.

انجام تست‌های فوری کرونا و بعد هم قرنطینه کردن افراد مبتلا موضوع بسیار مهمی است. در مجموع کار دشواری است و امیدواریم هلال‌احمر، وزارت بهداشت و درمان، همه استانداری‌ها و فرمانداری‌ها کمک کنند تا بتوانیم سلامت مردم را حفظ کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.